فرصت محاكمه

محموداحمدي نژاد، فردي كه سال‌ها از قدرت اجرايي كشور كنار گذاشته شده ولي همچنان در حال ايجاد حاشيه‌هايي است كه مورد توجه قرار مي‌گيرد. وي در تازه‌ترين اقدامي كه در دستور كار داشته است به صومعه‌سرا سفر كرده است و در اين سفر دوباره روحاني را به مناظره دعوت كرده است. اين فرد در همان سال‌هاي ابتدايي كه روحاني روي كار آمده بود نيز با ارسال نامه‌اي از رييس دولت يازدهم خواسته بود تا با وي به مناظره بنشيند. اين اولين باري نيست كه احمدي‌نژاد به روحاني پيشنهاد مناطره مي‌دهد. در آذر سال 92 نيز رييس دولت‌هاي نهم و دهم از روحاني خواسته بود كه با وي مناظره كند. در آن زمان، احمدی نژاد گزارش صد روزه روحاني و تقاضای مردم و کارشناسان را دلیل دعوت روحانی به مناظره اعلام کرده است. وي در نامه نوشته بود با آرزوی موفقیت برای جنابعالی و خدمتگزاران دلسوز در سراسر کشور، با آنکه اینجانب حتی پس از شنیدن گزارش چند روز گذشته شما که بر «پایه» انتساب عناوین غیرمنصفانه و بی‌پایه به دولت‌های نهم و دهم شکل گرفته بود، به اقتضای مصالح کشور بنا بر سکوت داشته و دارم، لکن به احترام تقاضاهای بی‌شمار گروه‌های مختلف مردم و از جمله صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی، لازم دیدم که از جنابعالی دعوت كنم تا در فضایی دوستانه و صمیمانه در مناظره‌ای صریح، اصولی و روشنگر در منظر افکار عمومی ابهامات را رفع و حقایق ناب را آن‌طور که هست مورد تصدیق و تاکید قرار دهیم تا از فرصت برداشتن گام‌های بلند و استوار در مسیر رو به جلوی کشور دریغ نشود. اینجانب با تاکید مجدد بر لزوم تحکیم دوستی‌ها و حفظ وحدت و همدلی به ویژه در شرایط کنونی، این روشنگری را از جهت پاسداشت تلاش‌های گسترده صادقانه و کم‌نظیر همکاران و کارکنان دولت در سراسر کشور و نیز قشر وسیعی از فعالان عرصه خدمت در بخش خصوصی وظیفه خود می‌دانم. چرا که بار مسئولیت پیشرفت آتی ایران عزیز بيشتر و همچنان بر دوش این عزیزان خواهد بود. بدیهی است که جفا بر این خیل عظیم می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را متوجه کشور كند. خدا را شاهد می‌گیرم که این دعوت نه بر اساس یک حس شخصی، بلکه بر مبنای احساس تکلیف دینی و ملی صورت می‌گیرد وگرنه اینجانب و همکارانم در طول هشت سال مسئولیت خود زمانی که در عین تحمل بار سنگین خدمات کم‌سابقه در جای جای میهن اسلامی، به موازات دشمنی‌های بیگانگان، حجم کم‌نظیر ناملایمات و بی‌مهری‌های برخی در داخل را به عشق ملت بزرگ ایران به جان پذیرفتیم، امتحان خود را به نیکی پس داده‌ایم. همچنین در امر انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در شرایطی که دولت دهم در فقدان نماینده‌ای از خود در رقابت انتخاباتی-آماج حجم سنگین و گسترده‌ای از اتهامات و انتقادات ناروا بود-به خوبی و شایستگی به وظیفه شرعی و قانونی خود در صیانت از آرا ي مردم عمل کرد و با برگزاری انتخاباتی قانونی و سالم ظرفیت بالای خود را به ظهور رساند.علاوه بر ضرورت حمایت و دفاع از تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای مخلص و سختکوش کشور در همه حوزه‌ها و قوه‌ها، چیزی که موجب مزید نگرانی شده این است که نادیده انگاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و داشتن برآوردهای ناصحیح و آمارهای نادرست از وضعیت کشور چه بسا به تصمیم‌سازی‌های ناصواب در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی و تضعیف امید و نشاط ملی بینجامد.از این رو با تاکید مجدد بر این دعوت به عنوان قطره‌ای از اقیانوس ملت ایران آمادگی دارم که همه توان و تجربه خود را برای تسهیل و پیشبرد امور در خدمت دولت قرار دهم.
مناظره مشروط
در آن زمان مشاور عالی ريیس جمهور، اکبر ترکان با بیان اینکه اطلاعی از ارسال نامه محمود احمدی نژاد ريیس جمهور سابق به حسن روحانی برای برگزاری مناظره ندارم، گفت: به هر حال دولت یازدهم از مناظره و پاسخگویی محمود احمدی نژاد نسبت به عملکرد خود استقبال می کند اما شرط این مناظره آن است که ريیس دولت دهم راستگو باشد. مشاور اجرایی ريیس جمهور افزود: حسن روحانی و محمود احمدی نژاد در یک سطح قرار ندارند که بخواهند با هم مناظره کنند اما به هر حال، ما از پاسخگویی ريیس دولت دهم استقبال می کنیم. از طرفي نيز محمدرضا صادق، مشاور وقت ريیس جمهور نیز در پاسخ به نامه احمدی نژاد، به ایسنا گفت: من ساعتی پیش از طریق رسانه‌ها در جریان این نامه قرار گرفتم. وی همچنین درباره بخشی از این نامه که در آن احمدی‌نژاد خطاب به رییس جمهور عنوان کرده بود برای روشن شدن حقایق ناب مناظره با وی برگزار کند گفت: متاسفانه حقیقت ناب دشواری‌ها و شرایطی است که تاهنگام روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مردم با آن‌ها مواجه بودند و مدیریت اجرایی هشت سال گذشته چه در محکمه و چه در نزد افکار عمومی باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد. صادق همچنین در ارزیابی خود از انتشار این نامه در رسانه‌ها تصریح کرد: انتشار این نامه از این طریق به جز زمینه سازی برای فاصله گرفتن از واقعیت‌ها معنی دیگری نمی تواند داشته باشد و نمی‌توان این شیوه را پاسخگویی محسوب کرد. وی خاطر نشان کرد: به نظر من اگر قرار است پاسخی دقیق و مبتنی بر ادله صحیح ارائه شود، خوب است و دولت تدبیر و امید هم از آن استقبال می‌کند، اما مرور عملکرد هشت سال گذشته دستگاه اجرایی در ارائه انواع و اقسام آمارها وگزارش‌ها که با واقعیت فاصله داشت از انواع تریبون هایی که دولت از آن برخوردار بود، نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. مشاور ارشد رییس جمهور با یادآوری این‌که امروز مردم عملکرد دستگاه اجرایی در هشت ساله گذشته را در واقعیت‌های موجود در جامعه مشاهده می‌کنند، گفت:‌آنچه رییس جمهور در تبیین واقعیت‌های وضعیت کشور در گزارش 100 روزه دولت تدبیر و امید ارائه کرد، گوشه‌ای از واقعیات بود و این در حالی است که در هشت ساله گذشته فرصتی به کسی داده نمی‌شد، تا حتی نسبت به مطالبی که علیه ‌آن‌ها مطرح می‌شد، توضیحی ارائه دهند. صادق یادآور شد: از دستاوردهای دولت تدبیر وامید این است که مردم مشاهده می‌کنند که بیش و پیش از آنکه دولت فرصت داشته باشد از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها مطالب و واقعیت را بیان کند، دیگران در لباس نقد از همه ابزارهای در اختیار خود برای انحراف افکار عمومی استفاده می‌کنند.
فرصت محاكمه


اين درخواست جديد احمدي‌نژاد مي‌تواند فرصتي براي دولت روحاني باشد كه گفته‌هاي طرفداران دولت قبل را رد و تكذيب كند و نبايد از اين ابزاري كه به گفته خود احمدي‌نژاد براي رسيدن به حقايق در اختيار دولت روحاني قرار گرفته است، به راحتي گذشت. اين مناظره به راحتي مي‌تواند مشكلاتي را ريشه‌يابي كند كه سال‌هاست جريان‌هاي مختلف سعي مي‌كند به گردن همديگر بيندازند و نبايد از آن گريخت و به نوعي با توجه به فن بيان روحاني و صراحت احمدي‌نژاد اين مناظره به دادگاهي علني در راستاي محاكمه مقصر مبدل مي‌شود.