بررسی رفع توقیف فیلم‌های توقیفی



«رفع توقیف فیلم‌های توقیفی» آنقدر گزاره‌ای کنجکاو برانگیز و دارای اهمیت است که از محافل مدیریتی تا جشن‌های سینمایی هر جا که نقل شود بتوان آن را انتخاب کرد و بر پیشانی خبر قرار داد؛ نمونه اخیرش دعای سه‌شنبه شب یکی از منتقدان سینما در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است: «امیدوارم امسال شاهد اکران فیلم‌های «آشغال‌های دوست داشتنی» و «خانه پدری» باشیم».
حال وقتی گوینده خبر راجع به این فیلم‌ها بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد می‌توان امیدوار بود که این گزاره خبری اگر چه تکراری، مفهومی از قطعیت بگیرد و بلاتکلیفی متصل شده به سرنوشت این فیلم‌ها برای همیشه حذف شود.


 سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی از وجود برنامه‌هایی در این وزارتخانه برای بازنگری درباره لیست فیلم‌های توقیفی خبر داده است. او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره روند رسیدگی به مشکلات مربوط به فیلم‌های سینمایی که اکران آنها توقیف شده گفته است: «اگر این فیلم‌ها مسیر اخذ پروانه نمایش را طی کرده باشند و با وجود اخذ پروانه نمایش، اکران نمی‌شوند، موضوع باید از سوی سازمان سینمایی مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد.»
سید عباس صالحی با تأکید بر برنامه‌های وزارت ارشاد برای بازنگری درباره این فیلم‌ها ارائه جزئیات بیشتر را به استقرار مسئول جدید سازمان سینمایی موکول کرده است.
تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی به شکل جدی از خردادماه سال 96 کلید خورد. رضا صالحی امیری وزیر وقت ارشاد در پاسخ به نامه یکی از منتقدان سینمایی که خواهان تعیین تکلیف برای این آثار بود ضرب الاجلی دو ماهه برای این منظور تعیین کرد. برای رسیدن به این هدف و شفاف‌سازی ، همان زمان کمیته‌ای تشکیل شد تا وضعیت تک تک فیلم‌های اکران نشده را بررسی کند. ماحصل فعالیت این کمیته و رفت و آمد حدود 3 ماهه سازندگان این آثار باعث صدور مجوز نمایش برای پنج فیلم «خانه دختر»، «خانه پدری»، «عصبانی نیستم»، «آشغال‌های دوست داشتنی» و «پارادایس» شد . اواخر مهرماه سال 96 این خبر را ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: «تعداد ۱۲ فیلم در کمیته‌ای که تشکیل شده بود مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن پنج فیلم با جلساتی که با تهیه کننده و کارگردان آن داشتیم اصلاحات مدنظر و پیشنهادی کمیته را پذیرفتند.»
گذر زمان جامه واقعیت بر بخشی از وعده‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پوشاند و فیلم‌های «خانه دختر» و «عصبانی نیستم» بدون هیاهو روی پرده سینما رفتند. از میان پنج فیلم اعلام شده اما هنوز
3 فیلم دیگر در نوبت انتظار برای برآورده شدن این وعده هستند. تعداد فیلم‌های توقیفی اگر چه به همین تعداد ختم نمی‌شود و به عنوان نمونه می‌توان به فیلم
«صد سال به این سال‌ها» سامان مقدم اشاره کرد که اخیراً برای برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم به نمایش در آمده است؛ اما از میان این آثار انتظار می‌رود پیش از همه تکلیف سه فیلمی که پیش از این صدور مجوز نمایش برای آنها به صورت رسمی اعلام شده بود مشخص شود. صحبت‌های تازه وزیر ارشاد بارقه امیدی است تا پرونده فیلم‌های توقیفی سر و سامان بگیرد و پس از سال‌ها چشم انتظاری بالاخره آرزوی سازندگان این آثار برآورده شود ،چنان که کیانوش عیاری ، فیلمساز یکی از بهترین آثار این لیست پیش از این به «ایران» گفته است: «یک ماه قبل از انتخاب آقای روحانی به عنوان ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که انتظارتان از دولت آقای روحانی چیست، گفتم نخستین و مهم‌ترین کار آقای روحانی آزادسازی فیلم «خانه پدری» است. عده‌ای حرف من را شوخی تلقی کردند. همین طور هم بود اما باور من این بود که در مقابل معضلات بزرگی چون بیکاری، فقر و حقوق بشر و... آزادی «خانه پدری» مشکل بزرگی نیست و اگر مشکل این فیلم حل شود حتماً برای کارهای مهم‌تر هم ممکن است تدبیری کنند.»