وزیر ارتباطات خبر داد تحویل ماهواره "پیام" تا یک ماه آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ از تحویل ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر تا یک ماه آینده خبر داد.
محمد جواد جهرمی در بازید از طرح‌های فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به ویژگی‌های ماهواره پیام امیرکبیر، افزود: عملیات تحویل این ماهواره به پایان رسیده و تا یک ماه آینده تحویل داده می‌شود.
وی اضافه کرد: ماهواره پیام اولین ماهواره کشور با عمر 3 سال است که در مدار قرار می‌گیرد.
آذری جهرمی خاطر نشان کرد: تیم تحقیقاتی ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر تلاش‌های زیادی برای طراحی این ماهواره کردند، ولی دقت تصاویر آن 45 متر است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دقت تصاویر ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت را 22 متر دانست و اظهار کرد: این دانشگاه باید با سرعت بیشتری عملیات ساخت آن را به پایان برساند.
وی مدت زمان ماندگاری ماهواره ظفر را 2.5 سال دانست و ادامه داد: براساس سند چشم‌انداز باید دقت تصاویر ماهواره‌ای تا 1404 به کمتر از یک برسد.
وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری هفته پژوهش‌وفناوری گفت: امیدوارم مسیری که در حوزه پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده، ادامه یابد.
وی همچنین با اشاره به فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه علم وصنعت، افزود: به دلیل پیگیری‌های این دانشگاه در حوزه‌های تحقیقات فضایی، به این دانشگاه آمده‌ام تا از دستاوردهای این دانشگاه بازدید کنم.
وی با اشاره به تحقیقات این دانشگاه در حوزه‌های نوآوری، آی‌.سی‌.تی و آنتن، خاطر نشان کرد: ما در حوزه فضایی با تاخیر وارد شدیم، ولی امروزه چرخه فناوری‌های فضایی در کشور تکمیل شد.
آذری جهرمی با تاکید بر اینکه ماهواره "ظفر" دانشگاه علم وصنعت دارای مشخصات قابل توجهی است، یادآور شد: دقت تصاویر این ماهواره قابل توجه است، به گونه‌ای که دقت دو برابری نسبت به آن چه در کشور داشتیم، دارد.
وی با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت ماهواره "نوید" تمرکز ما بر قدرت ساخت ماهواره بوده است، یادآور شد: ولی امروز چرخه صنعت فضایی به تکامل رسیده، به گونه‌ای که آماده دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای و استفاده از پردازش اطلاعات در حوزه‌های مختلف هستیم.
آذری جهرمی با اشاره به ارائه گزارشی به دولت خاطرنشان کرد: در این گزارش نتایج پایش سازمان فضایی بر روی کشت برنج در استان فارس ارائه شده است.
به گفته وی، براساس این گزارش 25 هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت برنج قرار دارد، درحالی که از سال گذشته درگیر کم آبی بوده است.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه براساس داده‌های به دست آمده، 580 میلیون مترمکعب آب صرف کشت برنج در استان فارس شده است، اظهار کرد: در مقابل 173 میلیون متر مکعب این آب تبخیر شده است.
وی همچنین با انتقاد به نوع کشت در کشور و مازاد مصرف آنها، گفت: اصلاح اینگونه عملکردها جز با استفاده از فناوری‌های فضایی امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی با اشاره به توسعه کاربردهای فناوری‌های فضایی در دستگاه‌های مختلف، یادآور شد: ماهواره "ظفر" دانشگاه علم وصنعت دارای تغییرات گسترده‌ای بوده و هربار ساخت آن ارتقا یافته، ولی این دانشگاه باید هرچه سریعتر به فازهای بعدی ساخت وارد شود.
وزیر ارتباطات با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اعمال شده و هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نیست، جوانان کشور در بخش‌های مختلف علمی وارد شده‌اند و ما امروزه از دستاوردهای آنها بهره‌مند می‌شویم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: تحویل 60 هزار واحدمسکونی مددجویان کمیته امداد آغاز شده است واکنش حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به طرح ادعاهای خلاف علیه حوزه در نماز جمعه تهران هشدار اروپا درباره طرح "معامله قرن" آمریکا فایننشال تایمز: کانال مالی ایران وسوییس در آستانه راه‌اندازی است یک اخلالگر اقتصادی به ایران بازگردانده شد دادستان تهران: اتهام درمنی افساد فی الارض است که در فرض رضایت شکات هم، تاثیری در اجرا ندارد در سفر رئیس جمهور به آنکارا صورت می‌گیرد امضای اسناد مهم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و ترکیه رئیس دفتر رئیس جمهور: هزینه‌های بودجه 98 را کاهش دادیم تلاش ترامپ برای خروج آبرومندانه نظامیان آمریکایی از سوریه نتانیاهو: آمریکا با تحریم درحال جنگ با ایران است انتشار تصاویر جدیدی از تیم ترور قاشقچی تحلیل سیاسی هفته وزیر ارتباطات خبر داد تحویل ماهواره "پیام" تا یک ماه آینده با حضور گسترده مردم؛ مراسم تشییع دانش‌آموزان حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان برگزار شد دکتر حافظی: خیران کشور 12 هزار میلیارد ریال در سال جاری به ساخت مدرسه کمک کردند بالگردهای بازسازی شده به ناوگان هوانیروز اصفهان ملحق شدند