هشدار اروپا درباره طرح "معامله قرن" آمریکا

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه مشترکی نسبت به طرح "معامله قرن" هشدار داده و اعلام کردند، هرگونه طرح صلحی که براساس معیارهای بین‌المللی مورد توافق نباشد، محکوم به شکست خواهد بود.
به گزارش ایسنا، هشت کشور عضو اتحادیه اروپا پیش از انتشار عمومی طرح آمریکایی "معامله قرن" برای حل اختلافات فلسطین اسرائیل، در بیانیه‌ مشترکی نسبت به آن هشدار دادند. این طرح را جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به بهانه دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین تدوین کرده است.
کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس پس از جلسه شورای امنیت پیرامون وضعیت خاورمیانه و اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره این طرح بیانیه مشترکی صادر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، کشورهای مذکور در این بیانیه به همه اعضای شورای امنیت هشدار دادند که هرگونه طرح صلحی که براساس معیارهای بین‌المللی مورد توافق یعنی راه‌کار تشکیل دو کشور براساس مرزهای 1346و به پایتختی مشترک قدس نباشد محکوم به شکست خواهد بود.


در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا متقاعد شده است که دستیابی به راه‌کار تشکیل دو کشور براساس مرزهای 1346 به پایتختی قدس شرقی برای کشور فلسطین به نیازهای امنیتی اسرائیل و فلسطین و خواسته‌های فلسطین برای برپایی کشور و داشتن حاکمیت ملی، پاسخ می‌دهد.
براساس این بیانیه، راه‌کار تشکیل دو کشور به اشغال‌گری پایان داده و براساس قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت و توافق‌نامه‌های گذشته همه مسائل را به صورت نهایی حل می‌کند.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است، اصل راه‌کار تشکیل دو کشور تنها راه‌کار قابل اجرا و واقعی برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین و برقراری صلح عادلانه و دائمی است.
روسیه: به کارآمد بودن "معامله قرن" آمریکا شک داریم
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره طرح "معامله قرن" گفت که هنوز هیچ اطلاعاتی درباره این طرح آمریکایی برای حل‌وفصل تنش فلسطین و اسرائیل، به دست مسکو نرسیده است.
به گزارش "روسیا الیوم"، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به اظهارات نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در این سازمان درباره آماده بودن طرح جدید واشنگتن برای صلح میان فلسطین و اسرائیل واکنش نشان داد.
وی گفت: این دومین سالی است که ما درباره این طرح می‌شنویم. آن‌ها دائما درباره ارائه این طرح صحبت می‌کنند و می‌گویند فردا آن را ارائه خواهیم کرد اما ما تاکنون هیچ طرحی ندیده‌ایم و هیچ کسی نمی‌داند این طرح کی ارائه خواهد شد.
نبنزیا تاکید کرد: طرحی که اصول اصلی بین‌المللی درباره حل و فصل بحران خاورمیانه را زیرپا بگذارد هرگز طرح کارآمدی نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: تحویل 60 هزار واحدمسکونی مددجویان کمیته امداد آغاز شده است واکنش حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به طرح ادعاهای خلاف علیه حوزه در نماز جمعه تهران هشدار اروپا درباره طرح "معامله قرن" آمریکا فایننشال تایمز: کانال مالی ایران وسوییس در آستانه راه‌اندازی است یک اخلالگر اقتصادی به ایران بازگردانده شد دادستان تهران: اتهام درمنی افساد فی الارض است که در فرض رضایت شکات هم، تاثیری در اجرا ندارد در سفر رئیس جمهور به آنکارا صورت می‌گیرد امضای اسناد مهم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و ترکیه رئیس دفتر رئیس جمهور: هزینه‌های بودجه 98 را کاهش دادیم تلاش ترامپ برای خروج آبرومندانه نظامیان آمریکایی از سوریه نتانیاهو: آمریکا با تحریم درحال جنگ با ایران است انتشار تصاویر جدیدی از تیم ترور قاشقچی تحلیل سیاسی هفته وزیر ارتباطات خبر داد تحویل ماهواره "پیام" تا یک ماه آینده با حضور گسترده مردم؛ مراسم تشییع دانش‌آموزان حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان برگزار شد دکتر حافظی: خیران کشور 12 هزار میلیارد ریال در سال جاری به ساخت مدرسه کمک کردند بالگردهای بازسازی شده به ناوگان هوانیروز اصفهان ملحق شدند