صداو سيما با حاشيه‌سازي‌ها به جايي نمي‌رسد

عزت‌ا... یوسفیان‌ملا
درگفت‌وگو با «آرمان»:
صداو سيما با حاشيه‌سازي‌ها
به جايي نمي‌رسد


چرا با فردي كه از «مشهد» پيامك تهديد براي نمايندگان مي‌فرستد؛ برخورد نمي‌شود؟
آرمان- فرهاد فدایی: این روزها حاشیه‌های مجلس دهم بیشتر شده است. مجلسی که می‌توانست خاص باشد، اما آنقدر حاشیه حول آن پدید آمد که کارهای مثبت و لوایح خوب آن، در میان هیاهو و حاشیه‌ها گم شده است. یک روز جلسه استیضاح فلان وزیر به رویارویی نمایندگان بدل می‌شود و روزی برای تصویب یک لایحه چنان غوغایی بپا می‌شود که عجیب می‌نماید. روزی هم که از بیرون به مجلس حاشیه وارد نمی‌شود، خود نمایندگان دست به کار می‌شوند و با فیلمی، صوتی، عکسی، سخنی و... خوراک حاشیه برای رسانه‌ها تهیه می‌کنند. در این بین صداوسیما هم‌ ساز با حرارت حاشیه‌های پدید آمده را به بهانه خبر رسانی تشدید کرده و حتی به گفته برخی نمایندگان جانب انصاف را نگه نمی‌دارد. در همین باره با عزت‌ا... یوسفیان‌ملا نماینده آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم. او بیشتر حاشیه‌سازی‌ها را به بیرون مجلس نسبت داد و از صداوسیما به علت رویکردی که داشته به شدت انتقاد کرد.
مجلس در ماه‌های اخیر حواشی زیادی داشته است. دلیل این همه حاشیه حول بهارستان چیست؟
برخی نان‌شان در حاشیه‌سازی است و با دامن زدن به مسائل کوچک و بی‌اهمیت، دنبال سرگرم کردن نمایندگان هستند تا مجلس به کارهای اصلی و ضروری کشور نرسد. الان ببینید وقت مجلس چگونه گرفته می‌شود؟ یکی از سردمداران حاشیه برای مجلس، صداوسیماست. این سازمان جوسازی می‌کند، مسائل کوچک را بزرگ جلوه می‌دهد، مسائلی را که لزومی ندارد پخش شود، بارها و بارها روی آنتن می‌برد. نتیجه هم هدر رفتن وقت و انرژی کشور و مجلس است. در حالی که هر ثانیه وقت مجلس باید در جهت رفع مشکلات مردم صرف شود، اما مدام سرگرم خودش شده و اتلاف وقت می‌شود. فیلمی که از نماینده مجلس پخش شد، اتفاقات جلسه غیرعلنی سه‌شنبه و یا مسائلی که نمایندگان استان اصفهان به‌وجود آوردند، استعفا دادند و مجددا بازگشتند، به شکلی مطرح شد که دیگر نمایندگان بگویند اگر بناست نمایندگان هر استانی استعفا بدهند و امتیاز بگیرند، چرا ما از این راه برای گرفتن امتیاز و بودجه برای استان خود استفاده نکنیم؟ متاسفانه شاهد چنین حواشی موثری هستیم.
چند نماینده دیگر هم به عملکرد این روزهای صداوسیما واکنش نشان داده‌اند. با توجه به اینکه اکثریت مجلس از طیف اصولگرایان است، به نظر شما هدف از پررنگ کردن حاشیه‌ها چیست؟
صداوسیما به صورت خاصی اداره می‌شود، یعنی تصمیم‌گیری در این رسانه در یک نقطه تمرکز ندارد. برای مثال اگر بخشی از صداوسیما با نماینده‌ای مخالف باشد، بدون توجه به سیاست‌ها و رویکردهای کلان این سازمان، هجمه وارد می‌کند! و به همین ترتیب هر بخشی از این سازمان که گستردگی زیادی هم دارد، کار خود را می‌کند. مواردی بوده که برنامه‌ای یا خبری علیه مجلس پخش کرده‌اند، بعد خودشان آمده جلسه گذاشته و عذرخواهی کرده‌اند که اشتباه شده و با اظهار پشیمانی خواستار عدم شکایت شده‌اند. واقعا صداوسیما مدیریت یکپارچه ندارد و بخش‌ها و معاونت‌های مختلف، هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند و هر موضعی را که بخواهند می‌گیرند. این را باید متوجه بود که سیاست کلی صداوسیما تخریب مجلس نیست، اما برخی واحد‌ها و بخش‌ها به تشخیص خود عمل می‌کنند.
به هر حال هیأت نظارت بر عملکرد صداوسیما وجود دارد و چند نماینده مجلس هم عضو آن هستند.
تذکرات ما، ضمانت اجرایی ندارد. این هیأت قدرتی ندارد. قبل از بازنگری قانون اساسی، رئیس سازمان صداوسیما منصوب شورای ذکر شده بود، اما اکنون تغییر کرده و نظر هیأت نظارت هم عمدتا مشورتی است. هرازگاهی جلسه می‌گذارند، گپ و گفتی انجام می‌شود، اما اغلب چنین جلساتی خروجی روشن و موثری ندارد. نمی‌توانند رئیس صداوسیما را مکلف کنند که کاری انجام دهد یا انجام ندهد. شورای نظارت قدرت اجرایی در برابر صداوسیما ندارد.
شما فکر می‌کنید ممکن است جریان‌هایی بیرون از مجموعه صداوسیما بر این رسانه تاثیرگذار باشند و به قولی خط بدهند؟
بخشی‌نگری در سازمان حاکم است. گرچه بسیاری از برنامه‌ها باید از معاونت سیاسی صداوسیما عبور کند، اما نه این معاونت و نه سایر معاونت‌ها از برخی برنامه‌ها اصلا اطلاعی ندارند. وقتی گفته می‌شود که مرکزیتی برای تصمیم‌گیری در این سازمان وجود ندارد و به عبارت دیگر سیاست یکپارچه وجود ندارد که همه بخش‌ها، شبکه‌ها و معاونت‌ها از آن پیروی کنند، منظور همین است.
روز سه‌شنبه دقایقی از جلسه مجلس به‌خاطر پخش فیلم رفتار نماینده سراوان، غیر علنی برگزار شد. به حواشی آن فیلم کاری نداریم. برخی نمایندگان از جمله آقای عثمانی نماینده بوکان به اینکه چرا باید به آن فیلم و آن اظهارات تا این حد حساس بود، اما در برابر کشته، سوختن و مرگ تلخ دانش‌آموزان در زاهدان به‌خاطر آتش گرفتن بخاری مدرسه، واکنش محکمی نداشت. آیا مجلس برای بررسی مسائل مهم‌تر، کوتاهی می‌کند؟
جلسات مجلس به موجب قانون باید در ابتدای هر هفته چاپ شده و به اطلاع همه نمایندگان برسد. نماینده باید بداند در طول هفته چند ساعت جلسه علنی و یا غیرعلنی در مجلس برگزار خواهد شد و دستور کار هم باید مشخص باشد، اما برای بررسی مساله به‌وجود آمده برای نماینده مذکور، هیچ جلسه غیرعلنی پیش‌بینی نشده بود. بنابراین باید اصلاح دستور هفتگی مجلس، چاپ می‌شد و به اطلاع نمایندگان می‌رسید. وقتی صبح سه‌شنبه زنگ جلسه علنی به صدا درآمد، برخی نمایندگان اعتراض داشتند و سروصدا کردند که باید قضیه نماینده سراوان بررسی شود زیرا بحث فرد مطرح نبود و شأن و جایگاه مجلس و نمایندگان خدشه‌دار شده است و چرا چنین برخوردی با یک نماینده شده است. همین امر باعث بحث‌های مختلفی شد که نهایتا به جلسه غیرعلنی ختم شد. بحث‌هایی هم که در آن جلسه صورت گرفت، بحث فرد نبود. ابتدا نماینده سراوان عذرخواهی کرد و اشتباه خود را پذیرفت. اما آن فیلم حدود 12 دقیقه بود و همه آن فیلم پخش نشده بود تقطیع کرده بودند تا به نفع خود استفاده کنند. در جلسه غیرعلنی هم نمایندگان کسی را محکوم نکردند. در پایان هم آن جلسه غیرعلنی که بدون برنامه قبلی تشکیل شد، آقایان پزشکیان و دژپسند قرار شد مسأله را بررسی کنند که جریان چه بوده تا از جایگاه مجلس دفاع شود.
اساسا چرا در مجلس این همه هیاهو سروصدا تولید می‌شود؟ در بحث CFT ما شاهد اوج این مساله بودیم. چرا برخی نمایندگان خودشان شأن مجلس را حفظ نمی‌کنند؟
برخی از این مسائل از بیرون بر مجلس تحمیل می‌شود. وقتی به نمایندگان از شهرهای مختلف پیامک‌های تهدیدآمیز یا تطمیع‌کننده فرستاده می‌شود که لوایح FATF و یا لایحه CFT را تصویب نکنند و رأی مثبت ندهند، نمایندگان مجبور می‌شوند مدام تذکر بدهند که دلیل این همه تهدید چیست؟ عده‌ای این مساله را در بیرون مجلس باب کرده‌اند که درباره موضوعی جوسازی می‌کنند و هیاهو به راه می‌اندازند و نماینده‌ها را تهدید می‌کنند، فحاشی می‌کنند و اتهام می‌زنند. ریشه و منشأ این مسائل در بیرون مجلس است. با این حال چرا با فردی که خودش گفته از مشهد به نماینده پیامک تهدیدآمیز ارسال می‌کرده، برخورد نشد؟ این مسائل قبلا نبود اما از بحث تصویب لوایح FATF هیاهو و تخریب‌ها آغاز شد و متاسفانه پشت سر هم این مسائل تکرار می‌شود و باید برای رفع آن فکری کرد.