توهم مجلس سنا

آرمان‌: چندی است که از گوشه و کنار صحبت‌ها درباره تشکیل مجلس سنا در کنار مجلس شورای اسلامی می‌رسد. فعالان سیاسی از جمله محمدرضا باهنر و محسن رضایی از افرادی هستند که در سخنان و گفت‌وگوهایشان به صورت تلویحی از مجلس سنا یاد کرده‌اند. مجلس سنا با وجود آنکه در متمم قانون اساسی به تشکیل آن اشاره شده بود، اما تا سال ۱۳۲۸ خورشیدی تشکیل نشد، دلیل آن نیز ‏وجود اختلافات در سطح سیاسی جامعه بر سر این مجلس بود. مجید انصاری درباره نظام دومجلسی در کشور اظهار کرد: کلیت این مساله قابل دفاع و اجتناب‌ناپذیر است. همین ضرورت هم موجب شده که ما اکنون در عمل یک نظام چندمجلسی داشته باشیم. مجلس فعلی نقش مجلس عوام را دارد و نمایندگان مردم مصوباتی دارند که ممکن است با انگیزه‌های محلی تصویب شده باشد.
خواب مجلس سنا
علی مطهری در یادداشتی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، آورده است: «روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحی درباره اقدام غیرقانونی این مجمع در خصوص ماده(1) لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی داده است که نه تنها قانع کننده نیست بلکه عذر بدتر از گناه است. این روابط عمومی در توضیح خود آورده است که منظور دبیر مجمع این نبوده که ماده(1) این لایحه برای اصلاح به مجلس ارسال شد بلکه خود مجمع این ماده را اصلاح کرده است و نیازی به ارسال به مجلس نیست. معلوم نیست مجمع تشخیص طبق کدام اصل از اصول قانون اساسی این حق را برای خود قائل شده است که مصوبه مجلس را تغییر بدهد و اصلاح کند. مجمع طبق اصل 112 قانون اساسی صرفا حق داوری میان نظر مجلس و شورای نگهبان را دارد و باید یکی از آن دو را انتخاب کند و حق هیچ گونه دخل و تصرفی در مصوبه مجلس را ندارد. ظاهرا عناصری در مجمع تشخیص از فرصت بیماری آیت‌ا... شاهرودی استفاده کرده‌اند و خواب مجلس سنا را برای این نهاد دیده‌اند ولی این خواب بدون تغییر قانون اساسی تعبیر نمی‌شود.
مجلس سنا و بهبود وضعیت کشور


یک فعال سیاسی اصولگرای معتدل در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه با روی کار آمدن مجلس سنا می‌توان بر مسائل فائق آمد به «آرمان» گفت: هنگامی که احزاب در کشور نقشی جدی و اثری مثبت نداشته باشند، به نظر می‌آید مجلس سنا هم نمی‌تواند برای بهبود وضعیت کشور اقدامی انجام دهد. حسن بیادی افزود: با توجه به شرایط کنونی مدیریت در کشور هر مجلس دیگری هم که آغاز به فعالیت کند هیچ تغییری را در جهت بهبود وضعیت کشور مشاهده نخواهیم کرد و تاسیس و راه‌اندازی مجلسی به نام مجلس سنا تنها معضلی بر معضلات دیگر اضافه کردن است. دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران افزود: ساختار کنونی اداره جامعه دارای نواقصی است که برطرف شدن برخی نواقص تنها با اصلاح قانون اساسی امکان‌پذیر است، چرا که سازمان و ساختار اجرایی کشور متناسب جمهوری اسلامی ایران نیست. بیادی با تاکید بر اینکه بودن یا نبودن مجلس سنا توفیق ویژه‌ای برای کشور نخواهد داشت، ابراز کرد: چرا که ورود این مجلس در کشور، معضلات بسیار زیادی را به دنبال خود خواهد داشت و تنها یک جزیره قدرت دیگری به مجمع‌الجزایر مدیریت کشور اضافه می‌شود. این فعال سیاسی تصریح کرد: با توجه به ساختار ضعیف اجرایی در قوای سه‌گانه کشور و همچنین رسوب و رسوخ برخی افراد، اصلاحات ساختاری و یا توسعه پایدار متصور نبوده و تحقق مدیریت یکپارچه رویایی بیش نخواهد بود و با وجود مدیریت جزیره‌ای همچنان باندهای متصل به قدرت و ثروت پیشتازان عرصه مدیریتی خواهند بود.