تبلیغات انتخاباتی واردفاز میدانی شد

روز گذشته در سومین روز تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، دکتر روحانی و دکتر قالیباف به ترتیب به قزوین و مازندران سفر کردند تا اولین سفرهای استانی در ایام تبلیغات انتخابات را کلید بزنند. آیت ا... رئیسی نیز به بهارستان رفت و با جمعی از نمایندگان مردم دیدار و گفت و گو کرد. گفته می شود امروز هم قرار است قالیباف با نمایندگان نشست داشته باشد، او دیروز از یک طرح جدید خود برای پرداخت حق کارانه به افراد بیکار خبرداد. مصطفی میرسلیم نیز با برگزاری نشست خبری به تشریح دیدگاه ها و نظرات خود در میان خبرنگاران پرداخت. مصطفی هاشمی طبا و اسحاق جهانگیری نیز مطابق روزهای گذشته کمتر به فعالیت های تبلیغاتی پرداختند.  
روحانی: دوباره باید مسیر آزادی در جامعه، فضای غیر امنیتی در دانشگاه و تعامل سازنده با جهان را انتخاب کنیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نیز که به قزوین سفر کرده بود در جمع مردم این شهر با بیان اینکه امروز برای حرکتی دوباره در ساختن ایران آماده ایم، همگان را به مشارکت گسترده و خلق حماسه ای بزرگ در انتخابات فرا خواند و تاکید کرد: دوباره باید مسیر آزادی در جامعه، فضای غیر امنیتی در دانشگاه، ثبات در بازار و تعامل سازنده با جهان را انتخاب کنیم. وی افزود: شایسته ملت نیست که به شرایط حصر اقتصادی ایران توسط بدخواهان برگردد و امروز روز تصمیم بزرگ و تعیین سرنوشت دهه های آینده کشور و ملت است. وی افزود: اساس بحث بر سر این است که آیا می‌خواهیم دومرتبه تقابل با جهان آغاز شده و سایه شوم جنگ به کشور برگردد؟ یا می‌خواهیم فضای تعامل عزت‌مند یا سازنده را با جهان ادامه دهیم؟ روحانی  اظهارکرد: بحث این است که آیا می‌خواهیم در فضای سیاسی و اقتصادی و بازار، آرامش و ثبات حاکم باشد یا هر روز و ساعت نگران روز و ساعت بعد باشیم؟ رییس جمهور تاکید کرد: می خواهم یک قول و یک وعده به شما بدهم. روحانی اگر بار دیگر از طرف ملت بزرگ ایران شایسته اعتماد بود و بار مسئولیت را بر عهده گرفت، برای اجرای خواسته های ملت از هیچ چیز نخواهد هراسید.وی اضافه کرد: باید همه دست به دست هم دهیم و متحد برای ایران، پشت سر رهبر معظم انقلاب و با تکیه بر قانون اساسی، برای اجرای حقوق شهروندی و حقوق ملت ایران تلاش کنیم.وی همچنین افزود :چندی پیش در یک ابلاغیه استخدامی وقتی دیدم زنان نیستند، آن را لغو کردم. بعد از آن بانوان 53 درصد آزمون را کسب کردند. روحانی همچنین در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت: تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل ها است.
برخی حقایق را که تاکنون به مردم نگفته‌ام، خواهم گفت


روحانی همچنین در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان قزوین، گفت: در روزهای آینده و فرصت‌های پیش‌رو، برخی حقایق را که تاکنون به مردم نگفته‌ام، خواهم گفت که چگونه برخی به جای کمک به ملت و پیشرفت ایران، ‌هر روز سنگ‌اندازی کردند، اما ملت ایران مقاومت، قدرت و ایستادگی به خرج داده و بدون اعتنا به بوق‌ و تبلیغات ناصحیح، کار خودشان را انجام دادند. همچنین به گزارش رسا، کمیته روحانیت ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور حجج اسلام طه هاشمی، تیمور علی عسکری، ناصری زنجانی، جعفری گیلانی، مسیح مهاجری، سیدعلی گرامیان و رستگاری آغاز به کار کرد. همچنین به گزارش ایرنا، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس از همکاری این فراکسیون با ستادهای انتخاباتی روحانی در استان ها خبر داد. در همین حال خبرگزاری رسا در گزارشی به نقل از برخی از افراد موثر در دفاتر مراجع تقلید، حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی مدعی شد: محمد شریعتمداری، رییس ستاد انتخاباتی آقای روحانی برای دیدار با مراجع تقلید و علمای حوزه به شهر قم سفر کرده بود که بسیاری از مراجع تقلید و علمای حوزه دیدار رسمی با وی را نپذیرفتند. پیش از این نیز برخی از مراجع تقلید نسبت به برگزاری دیدار انتخاباتی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده بودند.
رئیسی: ظرف ۶ ماه گزارش اصلاح ساختارهای فسادزا را اعلام می‌کنم
به گزارش تسنیم، آیت ا... رئیسی نیز که دیروز به بهارستان رفته بود در جمع نمایندگان مجلس گفت: درطول مدیریتم هرگز جناحی عمل نکردم و الان نیز در ستاد انتخاباتی ما همه سلیقه‌‌های سیاسی در خط امام حضور دارند. وی با بیان اینکه، باید از نگاه حزبی و جناحی بیرون بیاییم و به سرمایه‌های کشور درست نگاه کنیم، افزود: وضعیت اقتصادی کشور به هیچ عنوان خوب نیست و معضلات جدی در نظام پولی و مالی کشور وجود دارد. رئیسی تصریح کرد: این که دولتی درباره فساد اداری، دولت قبل را متهم کند، برای مردم قابل پذیرش نیست و با«دزد دزد گفتن» مشکلی حل نمی‌شود. همچنین آیت ا...  رئیسی در حاشیه این نشست نیز با بیان اینکه اگر رئیس‌جمهور شوم مطلقاً اجازه نخواهم داد «فساد» در هیچ کجای کشور لانه کند،  گفت: ظرف ۶ ماه گزارش اصلاح ساختارهای فسادزا را اعلام می‌کنم. به گزارش رجا نیوز، آیت ا... رئیسی همچنین درخصوص موضوع مسکن مهر گفت: مسکن مهر متاسفانه به عنوان یک پروژه ملی که صنعت و اقتصاد را فعال می‌کرد و می‌توانست اشتغالزا باشد تعطیل شد!
روایت همسر آیت ا... رئیسی از کاندیداتوری وی
به گزارش تسنیم، خانم علم الهدی، همسر آیت ا... رئیسی نیز در گفت و گویی با اشاره به کاندیداتوری همسرش در انتخابات با بیان اینکه آیت ا... رئیسی اصول اخلاقی را خط قرمز خود می دانند، گفت: یک بار به من گفتند حاضرم در مناظرات شکست هم بخورم اما اصول اخلاقی را زیر پا نگذارم. این بحث‌ها ماورای حقوق و حقوقدانی است، بحث اخلاق چند درجه فراتر از حقوق است. وی افزود: اینکه عده ای این روزها رابطه ما با آیت ا... مصباح را بزرگ کردند، البته افتخار است برای ما این ارتباط، اما رابطه ما با همه مراجع همین طور است. ما هرساله به خانه آیت ا... جوادی آملی می رویم، با ایشان به سوریه رفتیم. رابطه خانوادگی که با آیت ا... جوادی آملی داریم با آیت ا... مصباح نداریم. علم الهدی تصریح کرد: به یاد دارم که بعد از آن بود که فرزندانم خیلی گریه کردند و گفتند پدر می دانی داری چه می کنی؟ می دانی وارد چه کارزاری می شوی؟ خود من چند روز در بیمارستان بستری شدم. اما ایشان بالاخره تصمیم گرفت که کاندیدا شود و امروز هم تاکید می کند که نیامده ام که بروم، بلکه تا آخر در صحنه می مانم.
جلیلی: آقای رئیسی اصلح است
 به گزارش ایسنا، سعید جلیلی نیز گفت:‌ از کاندیدای اصلح حمایت می‌کنم که در بین این شش نفر از نظر بنده آقای رئیسی اصلح است. تسنیم نیز اعلام کرد: محمدعلی فارسی و مهدی نقویان دو کارگردانی هستند که مستندهای انتخاباتی رئیسی را می‌سازند.
قالیباف: مدیریت جامعه با تفکر ۶۰ سال قبل شدنی نیست
محمدباقر قالیباف نیز در مراسم رونمایی از 3پروژه شهرداری تهران گفت: یکی از مشکلات جدی ما در مجموعه های ساختار کشور شکل مدیریتی است که به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل بر می‌گردد؛ مدیریت جامعه امروز به این شکل حتما نشدنی است و زیبنده شهر و کشور ما نیست. وی با بیان اینکه موضوع مدیریت به نوع تفکر بر می گردد، گفت: امروز در دنیا تفکر نسل چهارمی حاکم است. در واقع با وجود سیستم های حمل ونقل که در تمامی دنیا مورد  استفاده است و یا مواردی  مانند اسنپ و تپسی، دیگر داشتن یک خودرو برای هر فرد افتخار نیست.  قالیباف که دیروز به استان مازندران رفته بود، در دیدار با خانواده شهید مدافع حرم محمدبلباسی گفت: شهدای مدافع حرم، شهیدان غریب و مظلومی هستند که به برکت خونشان بازگشایی مرز حلب و رانده‌شدن متجاوزان از سوریه، محقق شده‌است. وی همچنین در مراسم یادواره شهدای مدافعان حرم مازندران با اشاره به اینکه ایران کشور فقیری نیست بلکه نخستین کشور دنیا از حیث مجموعه نفت و گاز هستیم، تصریح کرد: ایران سرزمینی ثروتمند و مردمی فقیر و ضعیف در حوزه اقتصادی دارد. به گزارش فارس وی با بیان این که «یکی از مهمترین علت‌هایی که در حوزه اقتصادی موفق نیستیم این است که به عهد و پیمان‌مان در 12 فروردین 58 پایبند نبودیم» افزود: ما در آن روز گفتیم مردم باید خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند اما به مردم اجازه ندادیم در سرنوشت‌شان سهیم باشند و گویا قرار است همان 4 درصد برای مردم تصمیم‌گیری کنند. قالیباف تاکید کرد: ما امکانات را به 4 دسته از مردم دادیم و 96 درصد مابقی را از عرصه دور کردیم. در واقع 96 درصد مردم پول‌هایشان را به بانک بردند و در انتها فقط 4 درصد از مردم از ظرفیت آن پول بهره بردند».
طرح پرداخت حق کارانه به جوانان جویای کار
 قالیباف همچنین با بیان این که «دولت می گوید پول نداریم اما بیش از ٨٠٠ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور از سال ٩٢ اضافه شده یعنی به ازاء هر خانوار ٤٠ میلیون تومان وام خب این پول ها کجا رفته است؟!» گفت: مهمترین برنامه «دولت مردم» ایجاد ٥ میلیون شغل است و هر جوان جویای کار بالای ١٨ سال در سامانه ملی کارانه ثبت نام خواهد کرد و تا پیدا کردن شغل مبلغی را ماهیانه به عنوان حق کارانه دریافت می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین قربانزاده مشاور سیاسی قالیباف نیز درباره این طرح  گفت: در مهمترین وعده ای که "دولت مردم" می دهد، افزایش یارانه ها متناسب با نرخ تورم است بدین معنا که یارانه نقدی به روز رسانی می شود ضمن اینکه در حوزه اشتغال نیز معتقدیم که برای هر فرد بالای 18 سال سن یا باید شغل ایجاد کنیم یا او را در سامانه ملی کار ثبت نام کنیم و تا زمانی که به واحد تولیدی یا بنگاه اقتصادی برای اشتغال معرفی می شود باید ماهیانه 250 هزار تومان حقوق به او پرداخت شود.به گزارش تسنیم، مهدی ذاکری نماینده قالیباف در کمیته بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: محمد دهقان نماینده مجلس به عنوان رئیس ستاد انتخابات دکتر قالیباف انتخاب شد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم از درخواست قالیباف برای گرفتن مرخصی از این شورا خبرداد.
میرسلیم: با جمنا اختلاف سلیقه داریم
 همچنین به گزارش خراسان، سید مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه هم که دیروز نشست خبری داشت با بیان اینکه دولت من منحصر به یک جناح نخواهد بود و از افراد شایسته و کارآمد تشکیل می شود گفت: ما با جمنا اختلاف سلیقه داریم و این انتخاب را به عهده مردم گذاشته ایم که کدام سلیقه را انتخاب می کنند.  وی درپاسخ به این پرسش که با توجه به حضور رییسی و قالیباف در عرصه انتخابات اگر از شما خواسته شود آیا به نفع یکی از این دو  کناره‌گیری می کنید گفت: کسی  جرات ندارد از من درخواست کناره‌گیری کند اما از همکاری آنها استقبال خواهم کرد و هرکسی که نیت خیر داشته باشد دستم را به سوی او دراز می‌کنم. وی درواکنش به این که  در رسانه‌ها مطرح شده است "میرسلیم نامه‌ای در مورد تخلفات قالیباف نوشته‌است" گفت‌: در درجه اول به عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر تخلفات بوده‌ام و در روزهای اول سرکار آمدن قالیباف او به منزل من آمد و با او صحبت کردم و خیرخواهش بودم و در اسفند ۱۳۹۳ به او گفتم که در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که قالیباف پاسخ داد "دست روی دلم نگذار، واویلاست".  میر سلیم همچنین در خصوص لزوم جوانگرایی در دولت و به کارگیری از این قشر اظهارداشت: خواهید دید که در هیئت دولت من، حضور جوانان برجسته خواهد بود چرا که  به قابلیت‌های سیاسی و فکر ارزشمند و ابتکار جوانان اعتقاد دارم و برای رشد از آنها استمداد خواهم طلبید. میر سلیم در پاسخ به این سوال که  سرسخت‌ترین رقیبتان در انتخابات چه کسی است گفت: سرسخت‌ترین رقیب در انتخابات را دولت می‌دانم و از اول منتقد دولت بودیم در عین حالی که خیرخواه دولت هم بوده‌ایم. لذا اولین گروه که به دیدار دولت رفت موتلفه بود.
یونسی: جهانگیری تا روزهای آخر باید در میدان باقی بماند
 به گزارش ایلنا، علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درباره حضور جهانگیری در انتخابات گفت: وقتی در جناح سیاسی رقیب، چندین نامزد وارد عرصه انتخابات شده‌اند، حضور آقای جهانگیری می‌تواند کمک‌کننده باشد. به نظرم او باید تا روزهای آخر در میدان باقی بماند و از دولت تدبیر و امید و عملکرد آن، دفاع کند. همچنین سید محمود میرلوحی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری برعملکرد روحانی نظر مثبت دارد، گفت: حضور آقای جهانگیری فرصتی است برای جریان اصلاحات که از این تریبون ایجاد شده است. عبدا... ناصری نیز در خصوص حضور معاون اول رئیس جمهور در انتخابات گفت: دکتر جهانگیری دلیل خود را از ثبت نام در انتخابات اعلام کرد پس بنابراین به شخصه نمی تواند جریان ساز باشد و نگرانی هایی که از سوی برخی از دوستان ابراز می شود بی مورد است، او معاون اول رئیس جمهور است و تاکنون هم ستاد مستقلی را شکل نداده است به نظر می رسد در میدان تا زمان انتخابات حضور خواهد داشت و بعد از آن به نفع روحانی انصراف می دهد.
هاشمی طبا: روحانی نباید فریدون را در ریاست جمهوری راه می داد
 مصطفی هاشمی طبا نیز در گفت و گو با سیاست روز درباره احتمال انصرافش به نفع روحانی گفت: ان شاءا... می‌خواهم بمانم و تا آخر باشم. وی درباره مشورتش با بزرگان اصلاحات برای حضور در انتخابات گفت: نه من با هیچ‌یک مشورت نکردم. با خانمم شاید مشورت کرده باشم، اما با شخص دیگری خیر. هاشمی طبا با بیان اینکه فکر می‌کنم برای اولویت‌های کار در مملکت باید بیشتر دقت کرد، گفت: معتقدم که از زوایای دیگری می‌شود مسائل مملکت را دید و اولویت‌های دیگری برایش قائل شد. معاون دولت اصلاحات درباره کابینه روحانی نیز گفت: من حدود ۵۰ درصد افراد کابینه روحانی را می‌پسندم. هاشمی طبا ضمن انتقاد از حضور بستگان رؤسای جمهور در دولت گفت: روحانی به نظرم حسین فریدون را اصلا نباید در ریاست جمهوری راه می‌داد، آقای خاتمی هم برادرش را نباید می‌آورد. من چنین کاری نکردم و نمی‌کنم.