ترسیم  نقشه راه اشتغال




گروه  اقتصادی/  دیروز درشورای عالی اشتغال چهار وزیرو دو معاون رئیس جمهوری به ریاست معاون اول رئیس جمهوری نقشه راه اشتغال را ترسیم کردند. در این جلسه  وزیران نیرو، راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز حضور داشتند. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی باید با سرعت و دقت انجام شود، گفت: در شرایط کنونی اولویت دولت بر مدیریت و برنامه‌ریزی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم و بازگشت ثبات اقتصادی به کشور قرار گرفته است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی اشتغال، بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اعطای تسهیلات برای حمایت از اشتغال روستایی و عشایری تأکید کرد و از دستگاه‌های ذیربط و بانک‌های عامل خواست به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی، فرایند تسهیلات دهی به طرح‌های روستایی و عشایری را سرعت ببخشند. معاون اول رئیس جمهوری افزود: پس از اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا، بخش‌هایی از اقتصاد کشور تحت فشار قرار گرفت و در نتیجه، تلاطم‌هایی در برخی شاخص‌ها نظیر تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری و نرخ بیکاری ایجاد شد. در این شرایط اولویت دولت بر مدیریت و برنامه‌ریزی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم قرار گرفت تا تلاطم‌های موجود در مدت زمانی کوتاه به ثبات تبدیل شود.


800

هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند
 جهانگیری با اشاره به وجود سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در کشور، اظهار داشت: سالانه حدود 800 هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده می‌شود و خانواده‌ها نیز از دولت انتظار دارند که برای جوانان تحصیلکرده آنان فرصت‌های شغلی مناسب تدارک ببیند.  معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: جوانان سرمایه اصلی کشور هستند که باید مولد، کارآفرین و در اقتصاد کشور نقش آفرین باشند و بتوانند برای کشور تولید ثروت کنند اما در حال حاضر برای اشتغال این جوانان دغدغه‌هایی وجود دارد. به همین دلیل دولت و سایر نهادها باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و بخصوص افراد تحصیلکرده فراهم شود.معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی باید با سرعت و در عین حال با دقت کافی انجام شود، تصریح کرد: باید نظارت دقیقی در اجرای این طرح وجود داشته باشد تا این اطمینان حاصل شود که منابع مالی تبدیل به فرصت شغلی خواهد شد و کسی نتواند از امتیازهای این طرح که با نرخ سود بسیار پائین اعطا می‌شود، سوء‌استفاده کند.
1
 میلیارد دلاربرای اشتغال فراگیر
جهانگیری افزود: در طرح اشتغال فراگیر نیز مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی موافقت کردند که براساس گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، مقدمات اجرای این طرح آماده است که یکی از بخش‌های زیرمجموعه در این طرح بخش مسکن و احیای بافت فرسوده است که اگر به درستی اجرا شود شاهد اشتغال فراوانی در بخش مسکن خواهیم بود.
معاون اول رئیس جمهوری بخش گردشگری را از دیگر بخش‌های مهم در ایجاد اشتغال برشمرد و گفت: با تمرکز جدی بر ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری، بسترهای مناسبی برای بکارگیری جوانان و نیروهای متقاضی کار مهیا خواهد شد. بخش گردشگری ظرفیت زیادی برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار دارد.
45 
درصد افزایش شاغلان
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی نیز به ارائه گزارشی درخصوص برنامه اشتغال روستایی و عشایری پرداخت و گفت: با اجرای این قانون وضعیت مناطق روستایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بهبود یافته است و پیش‌بینی ما این است که برای سال 97 در مناطق روستایی 45 درصد افزایش تعداد شاغلین را خواهیم داشت.
190 
هزار شغل در گردشگری
نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه گزارشی از تدوین 7 برنامه و سیاست فعال بازار کار برای اشتغالزایی در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و با بیان اینکه برای تدوین این برنامه‌ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط تفاهم و هماهنگی لازم ایجاد شده است گفت: در قالب این برنامه 190 هزار فرصت شغلی با سرمایه‌گذاری 66 میلیارد تومان در بخش گردشگری پیش‌بینی شده است.
18000 
میلیارد تومان برای اشتغال روستایی
وی با اشاره به اینکه برای توسعه اشتغال پایدار روستایی جمعاً 18 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص خواهد یافت، افزود: برای اشتغالزایی در شرکت‌های دانش بنیان نیز 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و در بخش‌های کشاورزی، فرهنگ و هنر و صنعت و معدن نیز برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته تا با تخصیص اعتبار مناسب، شاهد اشتغالزایی در هر یک از این بخش‌ها باشیم.
13500 
فرصت شغلی در روستاها ایجاد شد
نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تاکنون 13 هزار و 500 فرصت شغلی در قالب طرح اشتغال روستایی ایجاد شده است، برآورد اشتغال روستایی تا پایان سال 97 را 164 هزار فرصت شغلی اعلام و بیان کرد: حدود 5 هزار روستا به عنوان کانون اجرای طرح اشتغال روستایی تعیین شده‌اند که در فاز اول تمرکز ویژه‌ای بر اشتغال این روستاها به‌عنوان روستاهای کانونی که می‌توانند علاوه بر ایجاد شغل در روستای کانون برای روستاها و مناطق همجوار نیز ایجاد شغل کنند، انجام خواهد شد.