دادگاه متهم پولشویی

 روز گذشته اولین جلسه دادگاه علی اکبر عمارت‌ساز فرزند محمد یکی از متهمان به فساد اقتصادی در شعبه چهارم دادگاه ویژه و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در متن کیفرخواست وی که توسط نماینده دادستان خوانده شد، برخی تخلفات اقتصادی وی مشمول عنوان پولشویی عنوان شد. در اولین جلسه قاضی صلواتی با بیان اینکه رسیدگی به اتهام متهم در دادسرا نزدیک به ۵ سال طول کشیده و پرونده بالغ بر ۱۰۰ جلد است از نماینده دادستانی خواست تا کیفرخواست را قرائت کند.
نماینده دادستان هم در تشریح کیفرخواست متهم گفت: پرونده نسبت به برخی از اتهامات متهم مفتوح و در حال تکمیل در دادسرا است که متضمن ۱۳ فقره اتهام علیه آقای علی اکبر عمارت‌ساز معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان است. وی یکی از اتهامات عمارت‌ساز را شرکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی بالغ بر ۳۴۲ فقره چک بدون ضمانت‌نامه بانکی و پشتوانه به ارزش ۵۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و تصویب و صدور امضای ۶۳ فقره ضمانت‌نامه خارج از حدود اختیار جمعاً به مبلغ ۹ هزار و ۳۱ میلیارد و ۷۳ میلیون و ۱۲۷ ریال، اعلام کرد.  نماینده دادستان ادامه داد: علاوه بر‌ اتهام مورد اشاره متهم اتهامات دیگری از جمله پولشویی، اختلاس توأم با جعل، معاونت در اختلاس، جعل و استفاده از سند مجعول، تصرف غیرقانونی در اموال توقیف شده، اخذ رشوه، صدور گواهی خلاف واقع، تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت را در پرونده خود دارد. نماینده دادستان افزود: مجموع مبالغ مورد سوء‌استفاده توسط متهم ۶۵۸۳ میلیارد تومان است که غیر از عواید حاصل از اتهام پولشویی به شمار می‌رود.  نماینده دادستان به اتهام پولشویی در حد کلان از سوی متهم علی اکبر عمارت‌ساز اشاره کرد و گفت: وی با اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع و... مبادرت به پولشویی کرده و توانسته مبالغ هنگفتی را به طریق نامشروع تحصیل کند و پس از کسب آن مبالغ در جهت تطهیر عواید جرم برآمده است.وی با اشاره به شگردهای متهم علی‌اکبر عمارت‌ساز در ارتکاب بزه پولشویی گفت: از جمله این شگردها می‌توان به انتقال اموال غیرمنقول به شخص ثالث و به نحو صوری یا استفاده از حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی دیگران، تأسیس شرکت‌های خصوصی توسط متهم برای پولشویی و دیگر موارد از این دست اشاره کرد.
نماینده دادستان گفت: متهم در مقاطعی مبادرت به تأسیس برخی شرکت‌های تجاری با مدیرعاملی صوری کرده است که از این طریق بخشی از عواید را به حساب‌های این شرکت‌ها واریز و اموال تحصیل شده از طریق نامشروع را مورد استفاده خود قرار می‌داد که می‌توان شرکت بهشت معدن را یکی از این شرکت‌های صوری نام برد. اولین جلسه دادگاه با رسیدن به وقت اذان ظهر به پایان رسید و ادامه آن به امروز موکول شد.