گزارش «همدلی» از واکنش بازارها به چشم‌انداز اقتصاد 98 بودجه به مجلس رفت، حرکت دلار معکوس شد

همدلی| گروه اقتصاد ـ فاطمه آقایی‌فرد: در روزهایی که انتظار می‌رفت تا با کاهش نرخ انواع ارز در بازار آزاد، قیمت کالاهای اساسی هم افت کند، خبرها حکایت از رشد قیمت‌ها در چهارراه‌استانبول دارد. دیروز به فاصله یک روز بعد از تقدیم بودجه توسط رئیس جمهوری به مجلس، اتفاقاتی که در بازارهای مهم پایتخت افتاد، دوباره رنگ و بوی چند ماه گذشته را به خود گرفت. دلار که حدودا یک هفته پیش وارد کانال 9 هزار تومانی شده بود، دوباره در سربالایی حرکت کرد؛ بطوریکه روز گذشته این ارز بین‌المللی با دو نرخ در بازار قیمت‌گذاری شد؛ قیمت‌هایی که از ورود دلار به فاز گرانی حکایت داشت. آنطور که مصطفی خانزادی، کارشناس بازار ارز، در گفت‌وگو با «همدلی»، حال و هوای چهارراه‌استانبول را چنین توصیف کرد: «دیروز مطلع شدیم که قیمت ارزها افزایش یافته است، بطوریکه دلار با دو نرخ در بازار قیمت‌گذاری شد، یکی قیمتی که صرافی‌ها برای آن تعیین کردند و دیگری خود بازار. اوضاع به گونه‌ای پیش رفت که دلار در کف بازار با قیمت 12 هزار و 200 تومان روی میز معامله رفت و صرافی‌ها آن را 11 هزار تومان معامله کردند.»
این کارشناس بازار در ادامه افزود: «روز چهارشنبه، قیمت یورو هم افزایشی بود و این ارز با نرخ 13 هزار تومان روی میز معامله رفت.» خانزادی در ادامه افزود: «البته هر چه قدر قیمت‌ها افزایش یابند دیگر مردم سرمایه‌ای برای خرید ارز ندارند و با تجربه‌ای که در زمینه نوسانات نرخ ارز کسب شده، دیگر کسی با افزایش نرخ ارز به بازار نمی‌رود، به دلیل اینکه بانک مرکزی نیز به خوبی اوضاع را مدیریت می‎‌کند.» دیروز در حالی قیمت ارزهای بین‌المللی بعد از چند وقت دوباره رو به رشد بود که طلا و سکه نیز از این قافله جانمانده بودند و قیمت‌ها در خیابان جمهوری نیز رو به بالا بود. بطوریکه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات دیروز به قیمت ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان داد و ستد شد که نشان از افزایش ۱۱درصدی قیمت ها در ۳روز گذشته داشت. «محمد کشتی‌آرای»، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، به «همدلی»، گفت: « در روزهای اخیر به دلیل کاهش قیمت نفت و ریزش سهام در بورس های بین‌المللی و عدم تصمیم گیری درباره نرخ بهره در آمریکا سبب شد تا قیمت های جهانی طلا افزایش یابد و به بالاترین میزان خود در ۱۵ماه اخیر برسد.  از طرفی افزایش قیمت ارز نیز باعث شده تا قیمت سکه و طلا نسبت به چند روز گذشته افزایش یابد.» اظهار نظرها در زمینه تغییر و تحولات بازارها متفاوت است و ناظران اقتصادی برای تحلیل این اتفاقات دو فرضیه را مطرح می‎‌کنند. برخی از دست‌اندرکاران اقتصادی بر این باور هستند که علت اصلی رشد قیمت طلا و سکه در بازار ناشی از افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی است. نگاهی به بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تعطیلی بخشی از دولت آمریکا که ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را برانگیخت، تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد و نرخ طلا را به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسانید.
این در حالی است که برخی از آگاهان اقتصادی بر این باور هستند که به دلیل ارائه بودجه به مجلس، بازارها به این اتفاق مهم واکنش نشان داده‌اند و تاثیر روانی این موضوع به بازارهای مهم پایتخت رسیده و قیمت‌ها را دچار تحول کرده است.
نبض بازارها دوباره تندتر شد


حالا سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که اگر افزایش قیمت طلا، سکه یا ارز ناشی از اتفاقات داخلی باشد، چگونه باید آن را مهار کرد؟ این سوال مخصوصا در روزهای اخیر که بودجه به مجلس راه یافته و اتفاقا تاثیر روانی آن به بازارها نیز رسیده، مهمترین نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته این اولین باری نیست که بازارهای مهم پایتخت نسبت به هر اتفاق مهم سیاسی و اقتصادی واکنش نشان می‌دهند. هر بار که یک اتفاق سیاسی یا اقتصادی جدیدی افتاده یا تقویم یکی از روزهای مهم تاریخی را به نمایش گذاشته، چهارراه‌استانبول یا جمهوری اولین جاهایی بوده‌اند که تحت تاثیر این جو روانی قرار گرفته و واکنش نشان داده‌اند. مخصوصا امسال که به گفته آگاهان اقتصادی به دلیل بحث تحریم‌ها، کشور در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته، این واکنش‌ها قابل‌توجه است.
برای رفع نواقص بودجه چه باید کرد؟
بر اساس گزارش‌های رسیده امسال انتقادهای زیادی به بودجه وجود دارد و ناظران اقتصادی بر این باور هستند که به دلیل تورم افسارگسیخته و رشد قیمت بسیاری از کالاهای اساسی بودجه‌ کافی به برخی از بخش‌ها در نظر گرفته نشده است. با توجه به این انتقادها سوالی که بیشتر از همه در محافل اقتصادی و سیاسی مطرح شده این است که با توجه به بحث تحریم‌ها و کاهش قابل‌توجه درآمدهای نفتی دولت چه برنامه‌ای برای رفع نواقص بودجه باید داشته باشد؟ کاظم دوست حسینی، یکی از کارشناسان اقتصادی، در این زمینه به «همدلی»، گفت: «انتقادهایی که درباره بودجه مطرح شده این است که توازن مناسبی در میان درآمد و هزینه‌ها وجود ندارد، بخشی از هزینه‌ها کاهش یافته و در حوزه‌هایی که به دلیل افزایش هزینه‌ها و تورم با کمبود مواجه شده‌اند، بودجه کافی برایشان در نظر گرفته نشده است.» این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «البته با توجه به تورمی که وجود دارد باید از راهکارهای ریاضتی برای رفع نواقص بودجه استفاده کرد.» دوست‌حسینی با اشاره بر اینکه تورم به صورت قابل توجهی افزایش یافته و باید به موضوع افزایش درآمدها بیشتر توجه کرد، افزود: «باید در بخش مالیات‌ها تغییری ایجاد کرد و از طرفی در بخش درآمدهای ریالی و ارزی و همچنین تعرفه‌ها برنامه ویژه‌ای داشت.» دوست حسنی گفت: «باید در قیمت حامل‌های انرژی و یارانه‌ها نیز تحولی ایجاد کرد، زیرا با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، باید در ابتدا معیشت مردم بهتر شود.»