یـزد؛ نه استاندار دارد، نه فرماندارو نه‌شهردار!

آرمان: اگر رسانه‌ها نکته‌ای را به بخش‌هایی از دولت یادآوری می‌کنند به دلیل دلسوزی برای کشور است. اگر مسئولی در جایگاه بلندی قرار بگیرد اما اسباب بزرگی را فراهم نکند، باید بخش مهمی از انرژی خود و مجموعه تحت مدیریتش را صرف پاسخ به این و آن و ارسال تکذیبیه‌های مختلف کند. درباب اینکه وزارت کشور در چند سال اخیر تا چه اندازه دچار حاشیه بوده، چیزی از اهمیت این وزارتخانه و جایگاه وزارت کشور نخواهد کاست. در کنار حاشیه‌های فراوانی که در انتصاب‌ها و نوع رویکرد وزارت کشور به مهم‌ترین مسائل استان‌ها، از مسائل امنیتی گرفته تا همکاری با اصلاح‌طلبان استان‌ها و چهره‌های موثر حامی دولت، سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد، رحمانی فضلی را خطاب قرار داد و در توئیتر خود نوشت که این روزها استان یزد، استاندار و فرماندار و شهردار ندارد. وی تاکید کرده است که یزد در گذشته به شهر قنات و قنوت و قناعت شناخته می‌شد و این روزها استاندار و فرماندار و شهردار ندارد. سپنتا نیکنام در انتهای توئیت خود درخواست کرده که: کاری بکنید.
لحن تلخ نیکنام
لحن سپنتا نیکنام در این توئیت کوتاه، شبیه همان لحنی است که روزنامه‌ها و برخی رسانه‌ها در برابر عملکرد وزارت کشور به‌کار می‌بردند. وزیر کشور در راس وزارتخانه‌ای بزرگ، در حالی که در روز گذشته دچار حاشیه جدیدی شده و عزیمت او به بوشهر مسائلی را پدید آورده است، اکنون باید بدون واسطه و دوباره خود را مورد خطاب یکی از برگزیدگان مردم یزد ببیند. هر چند وزیر کشور تا کنون خود را در برابر انتقادهای صریح رسانه‌ها ملزم به پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی نمی‌دانسته، به نظر می‌رسد امروز همان زمانی است که وزیر در مقابل عملکردش پاسخگو باشد. انتقاد مطرح شده توسط سپنتا نیکنام، در بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان یزد مورد تاکید قرار گرفته است. دانشجویان نوشته‌اند: «از حدود چهار ماه پیش که قانون منع به کار گیری بازنشستگان در مشاغل دولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از آن در شورای نگهبان تأیید شد، آقای زمانی قمی استاندار سابق یزد در آبان ماه، از استانداری رفتند و نزدیک به دو ماه است که استان یزد، بدون استاندار و با حضور سرپرست اداره می‌شود. متأسفانه وضعیت مشابهی در شهرداری و فرمانداری یزد نیز دیده می‌شود و چند ماه است که هم شهرداری و هم فرمانداری یزد با حضور سرپرست اداره می‌شود و طی روزهای اخیر نیز مهلت سرپرستی این دو ارگان به پایان رسید و با نهایت تأسف یزد اکنون بدون استاندار، فرماندار و شهردار مانده است». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:«با توجه به ظرفیت‌های گسترده استان یزد در قسمت‌های مختلف صنعت و معدن و تولید و همچنین مسائل اخیر پیش آمده در استان در بحث بحران آب، تداوم این شرایط می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به استان و کشور وارد کند و این وضعیت به هیچ عنوان شایسته مردم دارالعباده یزد نیست».
زمان عمل برای وزیر کشور


مشکلات مربوط به آب در جای‌جای کشور وجود دارد و مردم یزد هم دچار بی‌آبی و کم‌آبی شده‌اند اما آنچه باید توسط وزارت کشور مورد توجه اکید قرار گیرد این است که کلانشهر یزد استاندار ندارد. این جمله به‌اندازه کافی عجیب می‌نماید اما وقتی در کنار دیگر فعالیت‌های وزارت کشور قرارگیرد عجیب‌تر هم می‌شود. وزارت کشور در تایید حکم شهردار تهران تعلل می‌کند، شحصیت‌هایی که همراهی خود را با دولت نشان داده‌اند مورد توجه قرار نمی‌دهد و فردی را به کرسی فرمانداری تهران می‌نشاند و در کنار همه این موارد و موارد متعدد دیگر خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند. آیا وقت آن نرسیده که وزارت کشور متوجه زاویه عملکرد خود با برنامه‌های دولت تدبیروامید باشد؟ همان برنامه‌هایی که دوبار رای مردم را به تایید دریافت کرده است؟