سفر مخفیانه ترامپ به عراق!

ترامپ در قامت رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با بهانه ملاقات با نظامیان این کشور به عراق سفر کرد؛ سفری که دستاوردی جز خشم و اعلام انزجار از ترامپ نداشت. ترامپ در این سفر به همراه همسرش ملانیا از پایگاه هوایی الاسد در غرب بغداد بازدید کرد. سفر ترامپ به عراق در شرایطی صورت گرفت که او پیش از این گفته بود بنا دارد تمامی نیروهای این کشور را از سوریه و شمار گسترده‌ای از آنان را نیز از خاک افغانستان خارج کند. از سوی دیگر پس از سفر غیرمنتظره رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه برای دیدار با نظامیان کشورش، دونالد ترامپ و تیم ارتباطات کاخ سفید فاش کردند که گروهی از یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده در عراق مستقر هستند. این نخستین بار است که دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری‌اش با گروهی از نظامیان آمریکایی در یک منطقه جنگی دیدار می‌کند؛ خودداری از چنین کاری در ظرف دو سال گذشته انتقاد از او را در آمریکا در پی داشته است. ترامپ به مناسبت روز کریسمس به عراق سفر کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش ملانیا تصاویری را به همراه نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد در عراق گرفتند. اطلاعات این سفر تا پایان سخنرانی ترامپ برای حدود ۱۰۰ تن از نیروهای عملیاتی ویژه آمریکا که در عملیات‌های رزمی در عراق و سوریه حضور داشتند، به بیرون درز نکرد. پس از خروج هواپیمای ایر فورس وان ترامپ از حریم هوایی عراق، ترامپ ویدئویی در حساب توئیتری خودش از حضور در میان نیروهای آمریکایی منتشر کرد. این ویدئو نشان می‌دهد ترامپ و همسرش با نظامیانی که ظاهرا از یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده هستند، عکس می‌گیرند. این نظامیان لباس فرم به تن داشتند و حتی عینک دید در شب هم همراهشان بود.
نگرانی ترامپ از سفر به عراق
‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان این سفر غیرمنتظره اذعان کرد که برای سفر به عراق نگران بوده است. براساس گزارش‌ها او گفته است پنجره‌های بسته داخل هواپیما و نگرانی‌های نامشخصی برای ملانیا ترامپ، موجب هشیاری او شده بود. ترامپ در عراق در پاسخ ضد و نقیض به سوالی گفته است: شخصا برای خودم نه. نگرانی‌هایی بابت بانوی اول داشتم. این را به شما می‌گویم. ما در هواپیمای تاریک بودیم و از هیچ جا نوری نمی‌آمد. من خیلی هواپیما سوار شدم؛ هر نوع و هر مدلی ولی خب، آیا من نگران بودم؟ بله نگران بودم! ماه گذشته یک مقام دولتی سابق و ارشد به واشنگتن پست گفت ترامپ نگران است که اگر به مناطق جنگی سفر کند جانش در خطر باشد. او که با رئیس‌جمهوری آمریکا در این رابطه گفت‌وگو داشته، ‌افزود: او اصلا دلش نمی‌خواهد برود. او از آن شرایط می‌ترسد. او می‌ترسد که کسانی بخواهند او را بکشند. از سوی دیگر دونالد ترامپ در جریان سفر اعلام نشده‌اش به عراق در جمع گروهی از سربازان آمریکایی از تصمیم اخیر خود برای خروج نظامی آمریکا از سوریه دفاع کرده و گفته است که ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی نقش پلیس جهان را ایفا کند. وی اعلام کرد قصد عقب‌نشینی از عراق را ندارد. او گفت: اگر لازم شد در سوریه کاری کنیم می‌توانیم از پایگاه‌مان در عراق استفاده کنیم. حدود پنج هزار نیروی آمریکایی به دولت مرکزی عراق در نبرد با گروه داعش کمک کرده‌اند.
«نه» نخست وزیر عراق به ترامپ


ترامپ به خوبی درک کرده که دیگر نمی‌تواند سلطه‌ای بر کشورهای منطقه داشته باشد که نمونه بارز آن خودداری نخست وزیر عراق از ملاقات با ترامپ بود. دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست میان رهبران عراقی و رئیس‌جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد برنامه‌ریزی این دیدار لغو شد. به گزارش ایسنا، دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در این بیانیه‌ گفت: نشست میان رهبران عراقی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد چگونگی برگزاری دیدار لغو شد. طبق بیانیه‌ دفتر نخست وزیری عراق، مقامات این کشور از سوی آمریکا در جریان سفر ترامپ به عراق قرار گرفته بودند. در این بیانیه آمده است که ترامپ از عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن دعوت به عمل آورده است. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اما گفته است دیدار دونالد ترامپ با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به دلایل امنیتی و لجستیکی لغو شد، اما طرفین تلفنی صحبت کرده‌اند. الغدیر به نقل از منابع مطلع گفت که در جریان سفر چهارشنبه شب ترامپ، همسرش و چند مقام دیگر آمریکایی و بازدید آنان از پایگاه نظامی عین‌الاسد در استان الانبار در شمال عراق، نخست وزیر این کشور دو شرط برای رفتن به این پایگاه و دیدار با ترامپ مطرح کرد. این شبکه افزود: به‌دلیل اینکه ترامپ شرط‌های عبدالمهدی را نپذیرفت وی نیز به پایگاه عین‌الاسد نرفت تا با ترامپ دیدار کند. به گفته این شبکه، سفر ترامپ به بغداد و نیز نپرداختن به موضوع تحریم‌های ضد ایرانی دو شرط عبدالمهدی برای رفتن به دیدار ترامپ بود.
واکنش ایران به سفر ترامپ
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان هم با بیان اینکه سفر دزدانه دونالد ترامپ به عراق خلاف عرف دیپلماتیک و بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق است، تاکید کرد: نیروهای بیگانه دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه خواهند شد. بهرام قاسمی با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رئیس‌جمهور آمریکا به عراق، آن‌را بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق خواند و گفت: همانگونه که آقای ترامپ در سخنان خود در جمع نظامیان آمریکا در «عین‌الاسد» بدان تصریح کرد به رغم دخالت‌های بی شمار، هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری و پرداخت‌های سنگین حیثیتی غیر قابل جبران برای مردم ایالات متحده آمریکا که منجر به حضور نظامی غیرقانونی و نامشروع آمریکا در منطقه به‌ویژه عراق شد، وی امروز مجبور است کاملا مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی-امنیتی قدم به سرزمین یکی از کشورهای منطقه بگذارد و اینچنین مورد انتقاد صاحب نظران و بی‌توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور قرار گیرد.