در پی وارد شدن ارتش سوریه به «منبج» کردهای سوریه علیه ترکیه

همدلی| گروه سیاسی: تاکید «قسد» برعدم مخالفت خود با اهتزاز پرچم سوریه در منبج باعث واکنش‌های زیادی از طرف ترکیه شد. به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، «جیهان احمد»، سخنگوی نیروهای «قسد» در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت شهر منبج و برافراشته شدن پرچم سوریه بر فراز نهادهای دولتی این شهر واقع در ریف حلب گفته بود: «ما بخشی از سوریه هستیم و خواهان جدایی طلبی نیستیم اما می خواهیم که توافقی درباره اداره خودگردان امور خاص خود در چارچوب سوریه آزاد وجود داشته باشد، بنابراین ما هیچ مشکلی با اینکه زیر هر پرچمی باشیم نداریم». این در حالی است که این سخنان با مخالفت ترکیه روبه‌رو شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ترکیه اعلام کرد نیروهای کرد «حق نداشتند » کمک نظامی حکومت سوریه را در منبج درخواست کنند. این واکنش ترکیه به ورود نیروهای سوریه به این شهر کلیدی در شمال سوریه بود. جالب اینکه گروه‌های مسلح کردی از منبج خارج شده‌اند و با ورود نیروهای  ارتش سوریه، بهانه‌های ترکیه برای اشغال منبج از بین رفت، ترکیه طی روزهای اخیر، نیروهای نظامی زیادی به منطقه گسیل کرده بود تا وارد منبج شوند.
با این حال فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای، از ورود نیروهای ارتش این کشور به منبج و برافراشتن پرچم سوریه در این منطقه خبر داد.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد با توجه به پایبندی کامل ارتش و نیروهای مسلح به مسئولیت های ملی خود برای اعمال حاکمیت کشور بر همه مناطق جمهوری عربی سوریه و در پاسخ به خواسته ساکنان منطقه منبج، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح ورود یگان های ارتش سوریه به این منطقه و به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری عربی سوریه در آن را اعلام می کند.
فرماندهی کل ارتش بار دیگر بر پافشاری خود برای نابودی تروریسم و بیرون راندن همه متجاوزان و اشغالگران از خاک پاک سوریه تاکید می کند و نیروهای مسلح سوریه امنیت کامل همه شهروندان سوری و دیگر افراد مقیم این منطقه را تضمین می کنند.


برافراشته شدن پرچم سوریه
یگان‌های مدافع خلق کرد صبح دیروز از عقب‌نشینی کامل نیروهای خود از شهر منبج در شمال شرق سوریه خبر داد و از ارتش این کشور خواست وارد این شهر شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق کرد در بیانیه‌ای اعلام کرد: در سایه تهدیدات دولت ترکیه برای حمله به مناطق شمال سوریه و نابود کردن این منطقه و مجبور کردن مردم به مهاجرت مثل اتفاقی که در جرابلس، اعزاز، الباب و عفرین افتاد، ما اعلام می‌کنیم که با عقب نشینی از منبج برای جنگ با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در شرق فرات آماده می‌شویم برای همین از دولت سوریه که خود را از لحاظ ملی، سرزمینی و مرزی متعلق به آن می‌دانیم، می‌خواهیم نیروهای خود را برای تحویل گرفتن شهر منبج و مناطق اطراف آن و حفاظت از منبج در برابر تهدیدات ترکیه، به شمال سوریه بفرستد.
در پی این درخواست، ارتش سوریه نیروهای خود را متشکل از صدها سرباز، ادوات نظامی و خودروهای زرهی که در نزدیکی شهر مستقر کرده بود در داخل شهر استقرار داد.
ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وارد منبج شده و پرچم سوریه را بر فراز مرکز این شهر به اهتزاز در آورده است. ارتش سوریه تاکید کرد که امنیت همه شهروندان در منبج را تامین می‌کند.
اخیرا ترکیه اعلام کرده که عملیاتی را در شرق فرات سوریه آغاز خواهد کرد. به دنبال اعلام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه کردها اکنون به دنبال این هستند که بتوانند به حمایت دولت سوریه برای حفاظت از مناطقشان در برابر حمله ترکیه دست یابند.
نیروهای کرد شهر منبج را با کمک آمریکا در اوت 2016 از کنترل داعش خارج کردند. پیشتر در این شهر نیروهای آمریکایی نیز در کنار کردها مستقر بودند.
استقبال کرملین
در همین راستا، ریاست‌جمهوری روسیه از ورود ارتش سوریه به شهر منبج در شمال این کشور استقبال کرد.
به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: ورود نیروهای دولتی به شهر منبج و برافراشتن پرچم سوریه در آنجا گامی مثبت در مسیر برقراری ثبات در کشور است. ما از اینکه نیروهای دولتی سوریه دامنه مناطق تحت سیطره خود را گسترش داده‌اند بسیار خرسندیم.
وی همچنین درباره نشست فردای مسئولان روسی و ترکیه‌ای گفت: در نشست فردا در مسکو وزرای خارجه و دفاع ترکیه و وزرای خارجه و دفاع روسیه درباره موضوع منبج و برنامه‌های آنکارا برای عملیات نظامی در شرق فرات صحبت خواهند کرد تا بتوانند درباره تحولات سوریه و اتخاذ گام‌های بعدی به تفاهم برسند.
دیروز بعد از درخواست کردها برای ورود نیروهای دولتی سوریه به شهر منبج، ارتش سوریه وارد این شهر شد و پرچم این کشور را بر فراز آن برافراشت.
واکنش آمریکا
اما همزمان با مستقر شدن نیروهای سوریه در منبج شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: «همزمان با استقرار نیروهای ارتش سوریه در شهر منبج ، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به طور گسترده در آسمان این شهر به پرواز درآمدند».
واکنش ترکیه
به گزارش صدا و سیما از آنکارا، تعدادی از تانک‌های ترکیه صبح امروز جمعه وارد سوریه شدند.
این تانکها که از نوع لئوپار و از مدرنترین تانکهای ترکیه هستند و از مرز کیلیس جابجا شده بودند، صبح امروز با حفاظت خودروهای زرهی از مرز کارکامیش (نقطه مقابل جرابلس سوریه) وارد خاک سوریه شدند.
اخبار رسانه های ترکیه حاکی از آن است که تقویت مواضع ارتش این کشور در مرزهای سوریه همچنان ادامه دارد. در همین چارچوب 10 واگن مهمات و جنگ افزار به همراه یگانی از نیروهای کماندو این کشور که از پادگان های چانکری و بولو اعزام شده بودند پس از ورود به ایستگاه قطار غازی انتب دیروز عازم مرزهای اونجوپینار و البیلی از توابع شهر مرزی کیلیس شدند.
همچنین یگان کماندو دیگری از مرکز فرماندهی نهم «ساری کامیش» برای مشارکت در عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در سوریه روز گذشته با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه استان کارص عازم استان شانلی اورفا شدند.
هیئتی از ترکیه به ریاست مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، حلوصی آکار وزیر دفاع، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات(میت) و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری این کشور فردا شنبه در مسکو با مقامات روسیه دیدار و پیرامون عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات و منبج مذاکره خواهند کرد.