آیت‌الله رفسنجانی  با شادی مردم  موافق بود




امید ذاکری نیا


خبرنگار 
فرزندان مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، از جمله افرادی هستند که علاقه زیادی به ورزش داشته و دختران رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه‌های مختلف مانند ورزش بانوان فعالیت داشته و دارند. فاطمه‌ هاشمی دختر بزرگ مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی یکی از این فرزندان است که ریاست فدراسیون ورزش بیماران خاص را برعهده دارد. به گزارش خبرنگار «ایران» او روز جمعه برای تماشای یک مسابقه فوتبال تدارکاتی به زمین کمپ الیاف در سه راه شهریار تهران آمده بود تا شاهد بازی تیم فوتبال پیوند اعضا باشد. تیمی که مانند دیگر رشته‌های ورزشی بیماران خاص قرار است تابستان سال آینده در نیوکاسل انگلستان و مسابقات جهانی حضور پیدا کند. در این تیم چهره‌های آشنای فوتبالی حضور دارند. از جمله علی چینی بازیکن سابق استقلال که سرمربی این تیم و وحید مظاهری، بازیکن سابق پرسپولیس که کاپیتان تیم پیوند اعضا هستند و تعدادی دیگر هم بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایران بوده‌اند و همین موضوع سطح این تیم را بالاتر برده است.
فاطمه‌ هاشمی با اشاره به نقش آیت‌الله‌ هاشمی در رشد و شکل‌گیری فدراسیون ورزش بیماری‌های خاص گفت: «این تذکر و پیشنهادی بود که بابا به من دادند. زمانی که با بیماران خاص آشنا شدم، به بابا گفتم که یکی از مشکلات خاص این بیماران این است که اکثر آنها افسرده و ناامید هستند. ایشان به من گفت فقط از طریق ورزش وارد شو. به ایشان گفتم که پزشکان مخالف ورزش هستند و ایشان نپذیرفت. می‌گفت حتماً راهی وجود دارد. حتی در سفرهایی که می‌رفت، مسائلی را که در رسانه‌های خارجی مطرح می‌شد برای من می‌آورد، چون در ایران ما چنین چیزی نداشتیم.»
وی یادآور شد: «فدراسیون جهانی پیوند اعضا را ایشان به من معرفی کرد. یادم هست یک روز آمد و گفت که یک بیمار تالاسمی در دوی ماراتن انگلستان شرکت کرده و به مقام دوم رسیده است. گفت: پس دیدی که می‌توانند ورزش کنند.»
هاشمی درباره مشکلات و سختی‌های این کار هم گفت: «اوایل خیلی سخت بود. پزشکان حمایت نمی‌کردند و بیماران هم می‌ترسیدند و اغلب کسانی از بیماران ورزش می‌کردند که سابقه ورزشی داشتند اما در ادامه جلساتی که گذاشتیم و نصایحی که از پدرم به من می‌شد، کار را به اینجا رساند. دنیای بیماران خاص در کشور ما و حتی جهان دنیای کوچکی نیست و ورزش می‌تواند باعث شود این بیماران انگیزه بگیرند و مثل دیگر انسان‌ها بتوانند از زندگی لذت ببرند. ما حتی وقتی یک سرماخوردگی ساده هم می‌گیریم، بیرون نمی‌رویم. درحالی که حالا علم می‌گوید در حالی که سرما خورده‌اید هم باید کمی ورزش کنید و حتی برخی شنا را توصیه می‌کنند.»
او با اشاره به حضور چهره‌های سرشناس و حرفه‌ای در تیم فوتبال گفت: «این گونه نیست که تمام هدف‌مان شرکت با ورزشکاران حرفه‌ای باشد بلکه تأکید فدراسیون بر ورزش همگانی است و ما می‌خواهیم ورزش به خانه و زندگی تک تک بیماران خاص وارد شود. شاید به خاطر بحث فدراسیون جهانی، باید از بچه‌های حرفه‌ای استفاده کنیم اما موضوع مهم‌تر این است که در مسابقات جهانی واقعاً بحث مدال و پول نیست و حتی برخی ورزشکاران با هزینه‌های شخصی می‌آیند و هدف بیشتر این است که گیرنده و دهنده پیوند، با هم در مسابقات شرکت کنند.»
رئیس فدراسیون ورزش بیماری‌های خاص در ادامه در پاسخ به اینکه رفاه اجتماعی یا همان تأمین اجتماعی به شکلی نیست که پیوند دهنده و پیوند گیرنده‌ها بتوانند با هزینه شخصی در مسابقات شرکت کنند، گفت: «بله و این مخصوص بیماران نیست و برای کلیت جامعه رفاه اجتماعی پایین است.»
هاشمی درآستانه مسابقات جام ملت‌های آسیا و درباره اینکه مرحوم آیت‌الله درباره فوتبال و تیم ملی به عنوان یک موضوع استراتژیک چه نظری داشت، گفت: «ایشان به طور کلی با هر چیزی که باعث شادی مردم می‌شد، موافق بود و می‌گفت باید از هر عاملی که موجب خوشحالی و شادابی مردم می‌شود، استفاده کرد.»