تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد




هدی هاشمی


خبرنگار
صبح دیروز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران به واحد علوم و تحقیقات رفتند و برای گرامیداشت یاد و خاطره همکلاسی‌هایشان عزاداری کردند. دانشجویان علوم و تحقیقات در میدان دانش این دانشگاه جمع شدند و نسبت به مرگ ناگوار و دلخراش همکلاسی‌هایشان یکصدا اعتراض کردند. آنها با سر دادن شعارها و با در دست داشتن بنرها، نسبت به وضعیت نابسامان حمل و نقل و کشته شدن دانشجویان بی‌گناه تجمع کردند. فضای میدان دانش پر از حزن و اندوه بود. دانشجویان شعار می‌دادند: «عزا عزا است امروز دانشجو صاحب عزاست امروز»، «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «ولایتی، طهرانچی استعفا، استعفا» و «مسئول بی‌لیاقت محاکمه محاکمه». دانشجویان نسبت به بی‌توجهی مسئولان شکایت داشتند، آنها اعتراض می‌کردند که چرا مسئولان دانشگاه آزاد عذرخواهی نمی‌کنند و البته خواستار استعفای مقام‌های مسئول بخصوص رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنا و محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شدند.  یکی از دانشجویان می‌گوید: تنها کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که در بین ما حاضر می‌شدند و عذرخواهی می‌کردند. سؤال دانشجویان این است که این همه هزینه دریافتی از ما بابت شهریه، کجا می‌رود و چرا تاکنون به فکر حمل و نقل ایمن برای دانشجویان نبوده‌اند؟! گروهی از دانشجویان جلوی یک اتوبوس در حال خروج از پارکینگ را می‌گیرند و یکی از دانشجویان ضمن اعتراض به مسئولان دانشگاه، می‌گوید: از خون هم‌دانشگاهی‌هایمان نمی‌گذریم.
دانشجویی در پاسخ به اینکه خواسته شما در حال حاضر چیست، مدعی می‌شود: «حرف سیاسی نداریم! حرف جان‌مان است. مسیر دانشگاه گاردریل ندارد.» برخی‌های دیگر هم می‌گفتند می‌خواهیم مسئولان دانشگاه پاسخ دهند مگر جان همکلاسی‌های ما آنقدر بی‌ارزش بود که کسی در میان ما حاضر نمی‌شود تا پاسخی دهد. در این تجمع خواسته اصلی دانشجویان این بود که مسئولان در بین آنها حاضر شوند آنها می‌گفتند اگر مسئول رده بالایی نیاید به تجمع خود ادامه می‌دهند. درکنار دانشجویان مادر نیلوفر رادمهر یکی از جانباختگان این حادثه هم حضور داشت، او با لحنی حزن‌انگیز با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان دانشگاه نسبت به حفظ ایمنی جان دانشجویان خواستار آن شد برای پیگیری حق و حقوق جانباختگان مورد حمایت قرار گیرد. او با صدای بلند فریاد می‌زد: «چرا جان انسان ها آنقدر بی‌ارزش است تا چه زمانی باید شاهد این حوادث تلخ باشیم. آقایان منتظر چه هستید؟ منتظرید تا این حادثه هم بگذرد و کاری نکنید. 10 نفر از فرزندان ما کشته شدند فرزندانی که امید و آینده ما بودند. به خانواده این عزیزان چه خواهید گفت. فقط یک پیام تسلیت می‌دهید و موضوع را تمام می‌کنید و اگر این اتفاق برای خودتان می‌افتاد چه می‌کردید؟
عذرخواهی کردیم
درهمین باره   رضا مسعودی سرپرست دانشگاه علوم وتحقیقات به خبرنگار «ایران» گفت: سرو صدا تا عصر ادامه داشت و بعد از آن تمام دانشجویان متفرق شدند. احساس دانشجویان را درک می‌کنیم و به خواسته آنها توجه می‌کنیم. اما دانشجویان باید بدانند که ما هم مثل آنها هستیم و به خاطر از دست دادن 10 دانشجو ناراحتیم. وی در پاسخ به این سؤال که دانشجویان خواهان استعفای مدیران رده بالای دانشگاه هستند اعلام کرد: ما فکر می‌کنیم عده‌ای در زمین دشمن بازی می‌کنند نباید به خواسته دشمن تن دهیم این مدل اعتراضات اصلاً درست نیست و ما آن را رد می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را برای بهبود وسایل حمل و نقل عمومی انجام داده‌ایم و با پیمانکار قبلی قراردادمان را لغو کردیم و بهترین وسایل حمل و نقل عمومی را به دانشگاه آوردیم. امیدواریم بتوانیم این روند را بهتر کنیم. مسعودی درباره این سؤال که چرا مسئولان رده بالا عذرخواهی نکردند اعلام کرد: این اتفاق افتاد همه عذرخواهی کردیم. اما ما هم نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد.
کوتاهی نمی‌کینم
در همان دقایقی که دانشجویان دانشگاه آزاد در علوم وتحقیقات تجمع کرده بودند و خواهان ورود مسئولان رده بالا در میان دانشجویان بودند رئیس هیأت‌امنای دانشگاه آزاد با فارس گفت‌و‌گویی انجام داد و اعلام کرد: هیچ کوتاهی در پیگیری قانونی رسیدگی به پرونده جانباختگان حادثه  واحد علوم و تحقیقات و همچنین رسیدگی به بهبود وضعیت مجروحان نخواهد شد. علی اکبر ولایتی درباره حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: این اتفاق بسیار حادثه تلخی بود که متأسفانه تعدادی از فرزندان جامعه علمی کشور جان باختند که در این رابطه همه ابعاد این حادثه به‌صورت قانونی پیگیری خواهد شد. وی با تأکید بر تلاش مسئولان در بهبود جسمی مجروحان این حادثه افزود: مسئولان تمام کوشش خود را برای تسریع درمان و بهبود وضعیت جسمانی مجروحان حادثه دانشگاه خواهند کرد. این حادثه تلخ دل همه اعضای خانواده دانشگاه آزاد را به درد آورد. هیچ کوتاهی در پیگیری قانونی رسیدگی به پرونده جانباختگان و همچنین رسیدگی به بهبود وضعیت مجروحان نخواهد شد.
سطح هوشیاری ۳نفر از مصدومان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد پایین است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت درمان مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: تمام اقدامات درمانی برای این افراد از سوی استادان انجام شده است. مهدی رضایی درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: متأسفانه به‌دنبال آن حادثه تلخ، ۱۹ نفر از مصدومان به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شدند که از این تعداد، سه نفر در بیمارستان شریعتی و ۱۶ نفر در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شدند و اقدامات درمانی لازم برایشان انجام شد. وی افزود: سه بیماری که در بیمارستان شریعتی بستری بودند، یک‌نفرشان که پدر یکی از دانشجویان بود، متأسفانه در بدو ورود به اورژانس و با وجود اقدامات احیا، فوت شد و دو نفر هم بستری شدند که شکستگی‌های ارتوپدی متعددی داشتند. برای این دو نفر اقدامات درمانی لازم برای شکستگی‌هایشان انجام و وضعیت بیماران پایدار شد. در عین حال خانواده‌هایشان تمایل داشتند بیمارشان را به مراکز دیگر و به پزشکان معتمدی که داشتند، منتقل کنند. 
مسببان واژگونی اتوبوس، منتظر مجازات شدید باشند
در جلسه فوق العاده هیأت امنای دانشگاه آزاد موارد ذیل جهت رسیدگی به حادثه دلخراش اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد تصمیمی گیری شد:
مقرر شد بازرس ویژه هیأت امنا با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد این حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری به هیأت امنا، با متخلفان و خاطیان این حادثه دلخراش برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای داشته باشد.  ضمناً طبق دستور اعضای هیأت امنا کلیه دست اندرکاران  واحد علوم و تحقیقات، از ریاست تا مسئولان اجرایی باید برای روشن شدن ابعاد این حادثه همکاری کاملی با بازرس ویژه داشته باشند. استفاده از تمامی امکانات دانشگاه آزاد برای تسریع در روند بهبود مصدومان این حادثه و تسکین آلام خانواده‌های داغدار و همچنین تدوین فوری راهکارهای لازم برای بالا بردن سطح امکانات رفاهی دانشجویان برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه از دیگر تصمیمات مهم این جلسه بود.

بـــــرش

دانشجویان در بیانیه‌ای خواستار برخورد جدی با مسئولان متخلف شدند و 9 خواسته خود را اعلام کردند:
۱- استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد
۲-عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه
۳- ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته
۴-استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه
۵- نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تعیین سرعت مجاز و نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس و استخدام راننده‌های با صلاحیت
۶- ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر
۷-رایگان شدن یا حداقل کم شدن هزینه آژانس‌ها تا هنگامی که نوسازی ناوگان و حفاظت مسیرها تأمین شود
۸- نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها و راه‌اندازی بوفه سر پوشیده ابن سینا
۹- تعویق امتحانات به‌دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان