مديران دانشگاه‌آزاد را بركناركنيد

آرمان: «دانشگاه آزاد» سال‌هاست به محلی برای چالش‌‌های سیاسی تبدیل شده است؛ سال‌های سال مخالفان اعتدال و اصلاحات از دانشگاه آزاد به عنوان ابزاری برای هجمه به اعتدالیون و اصلاح‌طلبان استفاده می‌کردند به‌ویژه آنکه هدف اصلی آنها آیت‌ا... هاشمی از موسسان اصلی این دانشگاه بود و مخالفت‌های صریح ایشان با مشی دلواپسان بر میزان تحرکات دلواپسان می‌افزود. پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی روندها و برنامه‌‌های دانشگاه آزاد تغییر کرد و رفاه دانشجویان حین تحصیل به فراموشی سپرده شد. مسئولان این دانشگاه که دیگر نظارت گذشته بر عملکرد خود را احساس نمی‌کنند با اتخاذ تصمیماتی سبب نارضایتی و تحمیل هزینه‌‌های گزاف به دانشگاه آزاد می‌شوند که نمونه اخیر آن حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان و درگذشت و مجروح شدن تعدادی از آنها بود. اگر تا قبل از این حادثه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بارها نسبت به عملکرد مسئولان دانشگاه آزاد انتقاد می‌کردند اکنون دانشجویان شعار «ولایتی؛ ولایتی استعفا» سر می‌دهند که نگرانی غیرسیاسی اصلاح‌طلبان را تایید می‌کند. دیروز دانشجویان دانشگاه آزاد یاد درگذشتگان حادثه واژگونی اتوبوس را گرامی داشتند و خواستار استعفا و عذرخواهی علی اکبر ولایتی و سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد شدند؛ با این حال هیچ یک از مسئولان دانشگاه در جمع معترضان حاضر نشدند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون «ولایتی، ولایتی استعفا»، ‌«مسئول بی‌لیاقت، استعفا استعفا» خواستار برکناری مسئولان دانشگاه آزاد شدند. برخی والدین درگذشتگان نیز در این مراسم حضور داشتند. دانشجویان خواستار برخورد با مسئولان خاطی شدند و طی بیانیه‌ای خواسته‌‌های خود را در 9 بند ارائه دادند. «۱-درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد ۲-عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه ۳-ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته ۴-استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه ۵-نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تعیین سرعت مجاز و نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس و بررسی آن در بازه‌‌های زمانی کوتاه و استخدام راننده‌‌های با صلاحیت ۶-ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر ۷-رایگان شدن یا حداقل کم‌شدن هزینه آژانس‌ها تا هنگامی که نوسازی ناوگان و حفاظت مسیرها تامین شود ۸-نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها و راه‌اندازی بوفه سر پوشیده ابن‌سینا ۹-تعویق امتحانات به دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان». تجمع‌کنندگان با خواندن شعر یار دبستانی من و ذکر فاتحه و صلوات یاد دانشجویان جانباخته در سانحه واژگونی اتوبوس را گرامی داشتند. دانشجویان حضور فوری مسئولان در محل تجمع را خواستار شدند و اعلام کردند تا زمان حضور یکی از مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد به تجمع خود ادامه می‌دهند.
ادعای خورشیدی
درگذشت دانشجویان موضوعی بود که فارغ از گرایش‌های سیاسی سبب اندوه مردم کشور شد، اما برخی سعی دارند با سیاسی کردن اعتراض دانشجویان کم‌کاری و تخلفات مسئولان دانشگاه آزاد را پنهان کنند به عنوان نمونه احمد خورشیدی دبیرکل جمعیت خدمتگزاران انقلاب اسلامی چنین نوشت: «تحریک دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد علیه مدیریت جدید دانشگاه آزاد توسط اصلاح‌طلبان و جریان فتنه با شعار ولایتی استعفا... گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال خرابکاری و ایجاد نقص فنی عمدی در اتوبوس حادثه دیده را تقویت کرده است. بودجه‌‌های دانشگاه آزاد و ساختار آن حدود سه دهه پشتیبان مالی و سیاسی جریان غربگرا بوده است که با مدیریت جدید این سفره رنگین از چنگ آنها خارج شده است. نیرو‌های انقلابی هرچند دل خوشی از آقای دکتر ولایتی ندارند، اما فریب بازی‌های سرویس‌های جاسوسی بیگانه و عمله‌‌های داخلی‌شان را هم نمی‌خورد و دانشجویان عزیز باید در نظر داشته باشند مقصر اصلی آقای دکتر ولایتی که فقط چند ماه است مدیریت دانشگاه را به‌عهده گرفته نیست».
انکار دعوت!


از سوی دیگر در ابتدای تجمع دانشجویان در دانشگاه آزاد چنین عنوان شد که این تجمع به دعوت بسیج دانشجویی صورت گرفته است، اما با شدت گرفتن شعارها و تاکید بر استعفای ولایتی بود که تسنیم نوشت؛ «رضا اسدی مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به برگزاری تجمعی در واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: 5 دی ماه و پس از حادثه واژگونی اتوبوس، طی نامه‌ای به سرپرست دانشگاه علوم و تحقیقات درخواست صدور مجوز برای برگزاری تجمع، مراسم عزاداری جانباختگان و بیان مطالبات دانشجویان را اعلام کرده بودیم که مجوزی در این زمینه از سوی مسئولان واحد صادر نشد. بسیج دانشجویی هیچ مسئولیتی در برگزای این تجمع ندارد.» پس از تکذیب بسیج دانشجویی بود که نامه درخواست این تشکل در شبکه‌‌های مجازی منتشر شد و نکته قابل تامل آنکه درخواست بسیج برای تجمع در 8دی بود. بنابراین به راحتی قابل پذیرش نیست که این تجمع با دعوت بسیج دانشجویی نبوده است.
10روز قبل از عقد فرزند!
گفتنی است رحمان عقلمند، راننده تنها اتوبوس زرد رنگ دانشگاه علوم و تحقیقات روز چهارشنبه به خاک سپرده شد، رانند‌ه‌ای که پایان سال بازنشسته می‌شد و تنها 10 روز به عقد دختر دومش مانده بود، اما نه بازنشستگی‌اش را دید و نه عروس شدن دخترش را.
آخرین وضعیت پرونده
روز گذشته همچنین سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره آخرین وضعیت حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات توضیحاتی ارائه کرد. قاضی محمد شهریاری با اشاره به مرگ ۱۰ نفر بر اثر این حادثه، اظهار کرد: کار ما در بخش دادسرای جنایی مربوط به تعیین هویت و کالبدشکافی اجساد و تحویل اجساد به خانواده‌ها بود که هر ۱۰ جسد شناسایی و تعیین هویت و به خانواده‌هایشان تحویل داده شد. وی همچنین گفت: بخش رسیدگی به این پرونده در دادسرای جنایی نیست و با دادسرای راهور است و در دادسرای راهور پرونده تشکیل شده و به آن رسیدگی می‌شود. شهریاری یادآور شد: همانطور که اعلام شد سکته راننده اتوبوس تایید نشد.
توضیحات رئیس اسبق دانشگاه آزاد
حمید میرزاده رئیس پیشین دانشگاه آزاد درباره سیستم خطرناک حمل‌ونقل دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات توضیحاتی داد و گفت: در ابتدای مدیریتم بر دانشگاه، به شدت نگران روش حمل‌ونقل دانشجویان با استفاده از اتوبوس در این دانشگاه شدم به دلیل اینکه اولا طول مسیر ۷ کیلومتر بود و ثانیا منطقه کوهستانی با شیب تند بود و ثالثا دانشجویان باید تا ارتفاع ۱۸۰۰ متر صعود می‌کردند. بنابراین برای به‌وجود آوردن یک ناوگان ایمن، مناقصه‌ای برگزار کردیم و نهایتا شرکت ایران خودرو با مشارکت با یک شرکت اتریشی، عملیات ساخت تله‌کابین ویژه دانشگاه را آغاز کردند. این تله‌کابین که مجهز به ۷۲ کابین ۸ نفره بود در پایان سال ۹۵ به مراحل نهایی رسید و ظرفیت جابه‌جایی ۲ هزار دانشجو در هر ساعت را داشت. وی افزود: این تله‌کابین با بودجه‌ای کمتر از ۵۰ میلیارد تومان احداث شد و سازنده آن یک شرکت اتریشی کاملا معتبر بود که سابقه احداث ۱۴۰۰ خط تله‌کابین در مناطق کوهستانی جهان را در کارنامه دارد. میرزاده افزود: متأسفانه مدیریت بعدی دانشگاه آزاد با این توجیه که استفاده از این تله‌کابین جنبه تفریحی و فانتزی دارد، آن را متوقف کرد و حالا این فاجعه رخ داد و 10 دانشجوی مظلوم جان باختند.
حادثه دانشگاه آزاد؛ فاجعه‌ای ملی
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: بنده در زمان اتفاق ناگوار در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در ماموریتی در عراق بودم و امروز به ایران آمدم. انتظار داشتم که دولت در موضوع دانشگاه آزاد اعلام عزای عمومی کند، چون عزای عمومی در دنیا وقتی اعلام می‌شود که یک فاجعه‌ای با اثر ملی رخ داده باشد. موضوع دانشگاه آزاد نیز فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه با اشاره به شهریه دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد به طور میانگین هر ترم از یک دانشجوی دکترا ۱۵ میلیون تومان، از هر دانشجوی ارشد به طور میانگین هر ترم پنج تا هشت میلیون تومان و از دانشجوی لیسانس دو میلیون تومان در هر ترم شهریه می‌گیرد. این یعنی که دانشگاه آزاد ایران از گران‌ترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید و شاید مجموع دارایی‌های منقول و غیر منقول دانشگاه آزاد به هزارهزار میلیارد تومان برسد. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی اتوبوس‌های به کار گرفته شده برای تردد دانشجویان به گونه‌ای است که هزینه لازم برای معاینه اتوبوس‌ها داده نمی‌شود و حتی این اتوبوس‌ها سالانه مورد معاینه فنی قرار نمی‌گیرد که نتیجه آن بروز فاجعه اخیر در دانشگاه آزاد است. در ایران شرایط به گونه‌ای شده که بعد از ریختن خون انسان‌های بی‌گناه اصلاحاتی در بخش‌هایی صورت می‌گیرد که دیگران مصون بمانند.
برگزاری جلسه هیات امنا
روز گذشته تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد برگزار شد اما هیچ کدام از مسئولان دانشگاه در میان آنها حضور نیافتند. در همین حال جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد برای بررسی موضوع واژگونی اتوبوس حامی دانشجویان به‌صورت فوق‌العاده برگزار شد و در این جلسه ضمن صحبت درباره ابعاد و دلایل حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تصمیمات مهمی در این باره گرفته شد. در این جلسه مقرر شد بازرس ویژه هیأت امنا با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد این حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری به هیات امنا، با متخلفان و خاطیان این حادثه دلخراش برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای داشته باشد. همچنین طبق دستور اعضای هیات امنا همه دست‌اندرکاران دانشگاه علوم و تحقیقات، از ریاست تا مسئولان اجرایی باید برای روشن شدن ابعاد این حادثه همکاری کاملی با بازرس ویژه داشته باشند. در پایان این جلسه بیانیه‌ای صادر شد که در آن آمده است: هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت این ضایعه مولمه به خانواده‌های داغدار و بازماندگان عزیزان از دست رفته و جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم مصدومین حادثه، از درگاه خداوند متعال برای عزیزان درگذشته غفران و رحمت واسعه الهی و برای مجروحان و مصدومان صحت و سلامتی مسالت می‌نماید و به‌رغم آگاهی از پیگیری‌های مستمر و مجدّانه مسئولان دانشگاه، بر اهتمام بیش از پیش و نظارت بر روند بهبود و درمان مصدومین تأکید می‌نماید. بر این اساس، ریاست دانشگاه موظف است همه اقدامات لازم را در جهت بهبودی کامل مصدومین و آسیب‌دیدگان حادثه به عمل آورده و در جهت کاهش آلام خانواده‌های درگذشتگان و مصدومین از هیچ کوششی دریغ ننماید. در ادامه بیانیه آمده است: ریاست دانشگاه موظف است پس از دریافت گزارش بازرسی ویژه هیأت امنا، بلافاصله، همه اقدامات لازم را در جهت برخورد قاطع با متخلفان(در هر سطحی که هستند) انجام داده و گزارش آن را به آگاهی هیأت امنا برساند. این بیانیه در پایان می‌افزاید: لازم است رئیس دانشگاه، نسبت به تدوین راهکارهای لازم به منظور مقابله و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و تأمین امنیت، رفاه و آسایش اساتید، دانشجویان و کارکنان در تمامی واحدهای دانشگاهی و دانش‌آموزی سراسر کشور اقدام نموده و نتیجه اقدامات صورت گرفته در جهت اجرای این مصوبات را در جلسه فوق‌العاده بعدی که در هفته آینده تشکیل خواهد شد، به اطلاع هیأت امنا برساند.
جلسه برای آرام کردن فضا؟
نکته قابل تامل آنجاست که برخی عملکرد ضعیف ولایتی و بی‌توجهی او به هشدارها را عامل این حادثه می‌دانند و دیروز هم دانشجویان بارها خواستار استعفای او شدند. بنابراین جلسه اخیر هیات امنا نمی‌تواند پاسخ کافی به خانواه‌های داغدار و دانشجویان معترض باشد، چرا که اعضای هیات امنا از سوی ولایتی منصوب شده‌اند و به عبارتی چاقو هیچ‌گاه دسته خودش را نخواهد برید!