با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی: آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

الهام برخوردار
گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه چه شخصیتی می‌تواند جای آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی را بگیرد، مطرح بود. اما روز گذشته بالاخره سرنوشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شد و صندلی ریاست آن بعد از مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی به آیت‌الله آملی لاریجانی رسید. در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم


آیت‌الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته،
با توجه به نقش بی‌بدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رحمه‏الله‌علیه و ضرورت سامان‌یابی هر چه سریع‏تر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تاثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب می‌کنم.
همان‌طور که پیش از این در حکم دوره‌ جدید آمده است، مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد موثر و مهم نیز می‌باشد که با توجه به سابقه‌ برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پر تلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضاییه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش موثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.
با عنایت به اهمیت مسئولیت‌ها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضاییه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده متَمحض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همه‌جانبه‌اش را برای آن جناب و همکاران مسالت می‌نمایم.»
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخاب ریاست و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده مقام معظم رهبری است. براساس اصل 112 قانون اساسی کشور «اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام رهبری تعیین می‌کند» و «مقررات مربوط به مجمع از سوی خود اعضا تهیه و تصویب و به تایید مقام رهبری خواهد رسید»
مجمع تشخیص مصلحت به‌نوعی با شخصیت آیت‌الله هاشمی پیوند خورده بود. او نخستین رئیس مجمع بود که این سمت را به مدت 25 سال برعهده داشت که هشت سال آن مصادف با دوران ریاست‌جمهوری‌اش بود. بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تا زمان انتصاب رئیس جدید، آیت‌الله موحدی‌کرمانی به صورت موقت رئیس مجمع بود. از آن زمان تا انتصاب رئیس دائمی مجمع گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شد. یکی اینکه شخصی به ‌جای آیت‌الله هاشمی بنشیند که هم مرضی‌الطرفین باشد و این ظرفیت اخلاقی و سیاسی را داشته باشد تا مصلحت را فدای دعواهای جناحی و اختلافات گروه‌های سیاسی نکند؛ در واقع شبیه‌ترین فرد به خود مرحوم هاشمی‌رفسنجانی. در همین پیوند به نام‌هایی مانند اکبر ناطق‌نوری یا حسن روحانی اشاره می‌شد. در این میان گزینه‌های زیادی مطرح بود از جمله حداد عادل، حسن روحانی، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، که در نهایت حکم برای آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی صادر شد که تجربه و مسئولیت «ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» را هم برعهده داشتند.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، که به دلیل بیماری مدت زیادی بود در جلسات مجمع حضور نداشت و سه‌شنبه 4 دی‌ماه 97 در سن ۷۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
مروری بر زندگی رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام
صادق اردشیر لاریجانی (زادهٔ ۱۳۳۹ در نجف) بیشتر شناخته‌شده با عنوان صادق آملی لاریجانی یا صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه و رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق است. او پیش از این به‌عنوان فقیه، عضو شورای نگهبان بوده‌ است. وی همچنین از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دورهٔ سوم، چهارم و پنجم از استان مازندران است. او یکی از پنج برادر لاریجانی است.
برادران وی محمدجواد لاریجانی (از تئوریسین‌های بنام جناح اصولگرا، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و دکترای ریاضی و همچنین رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه)، علی لاریجانی (رئیس دورهٔ نهم و دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی، دکترای فلسفهٔ غرب)، باقر لاریجانی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، فوق تخصص داخلی) و فاضل لاریجانی (وابستهٔ فرهنگی ایران در کانادا، دکترا در سیاستگذاری علمی) هستند که در سیاست و دولت پس از انقلاب ایران نقش‌های گسترده‌ای ایفا کرده‌اند.
آیت الله صادق آملی لاریجانی از سال 88 به دستور رهبر انقلاب ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفت و علاوه بر آن در دانشگاه امام صادق(ع) نیز با عنوان رئیس هیئت امنا مشغول به فعالیت است.
اظهارات وی در مورد حوادث
بعد از انتخابات ۱۳۸۸
صادق لاریجانی، در نخستین جلسه قوه قضاییه در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۸، تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری را یک مسئلهٔ واهی و ساختگی دانست و بیان کرد که عده‌ای از طرفینِ درگیر در جریان اعتراضات، بعد از اعلام ادعای تقلب و بعد از آن در زندان شروع به تخلف از قوانین کرده و برای مردم و کشور مشکلاتی را فراهم آورده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا آذر در گفت‌وگو با «ابتکار»: از ما ترانه سطحی‌ می‌خواهند! محمدصادق جنان صفت واقعیت تلخ نامه یک مدیر بانک جهانی از شرایط سخت اقتصاد ایران در سال آتی خبر داد پیش‌بینی یا پیشگویی؟ «ابتکار» از درخواست فراکسیون امید از رئیس مجلس برای بررسی حادثه دانشگاه آزاد در مجلس گزارش می‌دهد «ابتکار» فاکتورهایی که تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را دارد، بررسی می‌کند اعطای یارانه‌های موردی به معنای رانت است نیروی مازاد و نبود بهره‌وری، مشکل عمده خودروسازی اسحاق جهانگیری در دیدار با نمایندگان غرب کشور: بحث انتقال آب از سرشاخه‌ کارون به هیچ‌وجه عملیاتی نمی‌شود با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی: آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد ممنوعیت قطع درختان جنگل‌های شمال پس از چند سال اجرا مخالفان سرسختی پیدا کرده است دونالد ترامپ از گشایش بزرگ میان واشنگتن و پکن برای پایان دادن به جنگ تجاری خبر داد توضیحات فلاحت‌پیشه در مورد بودجه دفاعی سال 98 شورای راهبردی روابط خارجی گزارش داد اهداف ترامپ از خروج نیروهای آمریکا از منطقه وزیر آموزش و پرورش خبر داد حذف یا ادغام ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های کمتر از 5 هزار دانش‌آموز