بسیاری از سینماگران ایرانی دیگر عطشی برای شرکت در مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور ندارند

فستیوال کم‌نور
همدلی| فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی مراحل تولید را پشت سر گذاشت و قرار بود به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برسد اما این کارگردان ترجیح داد فیلمش را از جشنواره بیرون بکشد. او که هر 4 ساخته پیشینش در جمع 12 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار دارند، جدیدترین اثرش را به فضای زندان برد. ابتدا قصد داشت اکران نخست فیلمش را در مهم ترین فستیوال سینمای ایران انجام دهد اما به یکباره منصرف شد. پستی منتشر کرد و از غیبت «زندانی‌ها» در جشنواره سی‌و‌هفتم خبر داد: «بعضی کار‌ها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی، حرف اصلی آن‌ها گم می‌شود. حرف از معنویت و مفاهیم اخلاقی و عرفانی و فیلم‌هایی از جنس رسوایی ۱ و۲ و حالا هم زندانی‌ها از این گونه‌اند. وقتی فیلمی جلو‌تر از زمان خودش باشد در چنین فضا‌های رقابتی دیده نمی‌شوند حتی اگر قابلیت‌های منحصر به فردی داشته باشند. مثل سکانس‌های زلزله «رسوایی۲» که حالا تیم سازنده این تروکاژ‌ها برای شرکت‌های معتبر خارجی کار می‌کنند و در جشنواره خودمان تعمدا دیده نمی‌شوند. جنس حرف‌های فیلم «زندانی‌ها» علی‌رغم تکرار تروکاژ‌های منحصر به فرد و بازی‌های خوب همکارانم از آن جنس حرف‌هایی است که مخاطب عام بدون پیش داوری باید ببیند و تلاش ما بر این است که در اولین فرصت فیلم راهی اکران شود و در غیاب «زندانی‌ها» جوانتر‌های سینما فرصت حضور در بخش رقابتی جشنواره فجر را داشته باشند. این عدم حضور به معنی گلگی از کسی نیست فقط یک گام عملی است برای اکران فیلم برای عموم مردم.»
عید بهتر است یا جشنواره؟!
احتمالا ده‌نمکی می خواهد مانند «اخراجی‌ها»، اثر جدیدش را در هم جدول اکران نوروزی قرار دهد تا دور از تب و تاب سیمرغ بلورین، از ایام تعطیلات و فراغت مردم برای جلب نظر مخاطب بهره ببرد. فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی از شنبه دوم تیرماه در زندان قصر تهران کلید خورد و کار خود را با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، برزو ارجمند، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، رسول نجفیان و امیر نوری آغاز کرد. با ضبط سکانس‌های پایانی فیلم سینمایی «زندانی‌ها» در منطقه «کن» و سپس مسجد جمکران، فیلمبرداری جدیدترین ساخته ده‌نمکی به پایان رسید و تدوین آن توسط خشایار موحدیان انجام شد. «زندانی‌ها» با موضوع اجتماعی آماده شده و وقایع آن در تاریخ معاصر می‌گذرد. ده‌نمکی مانند دیگر آثار خود در این فیلم نیز به دنبال ارزش‌های فراموش شده و دغدغه‌های انسانی است.


شوک نیمروزی
شوک بعدی را «ماجرای نیمروز» وارد کرد، دنباله فیلم موفق محمدحسین مهدویان با نام «رد خون» قرار بود در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اکران دربیاید اما یکی از رسانه های تخصصی سینما خبر از غیبتش در جشنواره داد. شنیده های این رسانه، حکایت از آن داشت که فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور ندارد: «گفته می شود سید محمود رضوی (تهیه کننده اثر) حتی فرم شرکت در جشنواره را هم پر نکرده است. مسئولان سازمان سینمایی در حال رایزنی برای حضور فیلم هستند.» البته رسانه سینمایی دیگری تاکید کرد نه تنها این فیلم در جشنواره حضور دارد بلکه نسخه ۱۴۰ دقیقه ای برای هیات انتخاب به نمایش درآمده است.
مجبور نیست عصبانی باشد!
رضا درمیشیان، کارگردان خبرساز سینمای ایران هم در جشنواره سی و هفتم حضور نخواهد داشت. فهرستی از فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر در برخی رسانه ها منتشر شد ولی نام فیلم «مجبوریم» در این فهرست نبود. فیلم تازه رضا درمیشیان متقاضی حضور در جشنواره فجر نیست و کارگردانش حتی فرم جشنواره فجر را پر نکرده است. فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، رضا بهبودی و پریوش نظریه بازیگران «مجبوریم» هستند. درمیشیان یکی از جنجالی ترین چهره های جشنواره سی و دوم فیلم فجر بود. «عصبانی نیستم!» بعد از اولین نمایش در جشنواره فیلم فجر در سینما آزادی با استقبال مردم روبرو شد؛ به طوری که در همان سانس اول نمایش به سانس فوق‌العاده رسید اما از رقابت کنار گذاشته شد و او هم به شکلی مسالمت آمیز پذیرفت از بازی بیرون برود.
رحمان 1400 هم نیامد
حالا بعد از رونمایی از اولین پوستر فیلم «رحمان 1400» که توسط محمد روح‌الامین طراحی شده، خبر از عدم حضورش در جشنواره سی و هفتم آمدهخ است. علی سرتیپی و منوچهر هادی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «رحمان ۱۴۰۰» اعلام کردند با احترام به دبیر محترم جشنواره و هیئت انتخاب فیلم‌ها تصمیم گرفته اند فیلم را از بخش مسابقه خارج کنند تا سرِ فرصت بتوانند مراحل فنی و پایانی کار را انجام دهند و فیلم را با دقت بیشتری برای اکران عمومی آماده کنند. یکی از سایت های پرمخاطب هم اعلام کرد به تازگی یک فیلم از میان لیست فیلم‌های نگاه نو جشنواره کنار گذاشته شده که با توجه به سوژه به روز، ملی و مهم آن بسیار قابل تامل است. سایت مورد نظر، نام فیلم را نبرد و تاکید کرد اسم اثر نزد این رسانه محفوظ است. هر چه هست، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین فستیوال سینمایی ایران کمتر عطش و رغبتی را در سینماگران برمی انگیزد تا به میدان بیایند. انگار دیگر جشنواره فجر مهم ترین و پربازدیدترین اتفاق سینمایی کشور نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند: بشارت پیروزی‌های بزرگتر از به‌زانو درآوردن ۴۸ساعته رژیم صهیونیستی سریال واگذاری‌ها، این بار در بزرگترین مجتمع کشاورزی- صنعتی کشور چوب حراج برکشت و صنعت مغان سالی که پیش‌روست نقطه عطف مسیر تاریخی پادشاهی متحده خواهد بود ۲۰۱۹ ؛ آفتاب در بریتانیا غروب می‌کند؟ گزارش«همدلی» از دلایل ادامه روند کاهشی خرید و فروش ارز در چهارراه استانبول دلار ارزان شد، صراف‌ها منتظر گرانی هستند بسیاری از سینماگران ایرانی دیگر عطشی برای شرکت در مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور ندارند یوسفیان ملا با اشاره به اظهارات محسن رضایی: ارزش و اعتبار جبهه‌ها را پایین نیاوریم مدیرعامل پتروشیمی غدیر به مناسبت روز پتروشیمی تشریح کرد: غدیری که در دوران سخت نیز سود‌آور است معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران: دست‌هایی در کار است تا فضا ناآرام شود وزیر ارتباطات: نگاه انحصارگرا در پلتفرم ها کشنده خلاقیت است با حکم رهبر معظم انقلاب؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران شد در پیام های جداگانه روحانی سال نو میلادی را به سران کشورها تبریک گفت واژگونی سرویس کارگران معدن آباده «طشک» با یک کشته و ۱۲ زخمی