مدیرعامل پتروشیمی غدیر به مناسبت روز پتروشیمی تشریح کرد: غدیری که در دوران سخت نیز سود‌آور است

همدلی| ارزش این شرکت پتروشیمی که زمانی با ارزان فروشی به قیمت 150 میلیارد تومان به بابک زنجانی فروخته شده بود، اکنون به 2500 میلیارد تومان رسیده است. این سخن را مهندس امین بیانک در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ‍پتروشیمی برگزار شد به زبان آورد. امین بیانک، در این نشست خبری با اشاره به اینکه پتروشیمی غدیر در شش ماهه گذشته ۵۴ هزار و ۷۱۷ تن تولید داشت اظهار داشت: که این حجم از تولید علیرغم خواب ۶۰ روزه شرکت صورت گرفت.
مهندس امین بیانک در آغاز سخنانش با تسلیت رحلت آیت‌الله شاهرودی بیان داشت: این عالم وارسته برای ثمر و پایداری انقلاب اسلامی زحماتی بسیاری کشیدند که انشاء الله خدواند روح این بزرگوار را با ارواح طیبه شهداء محشور نماید.
بیانک افزود: در طول عمر چهل ساله انقلاب همیشه به واسطه حمایت‌های بی‌نظیر مردم دسیسه‌های دشمنان خنثی شده است و این مقاومت مردمی در نهایت و همچون همیشه تحریم‌های ظالمانه کنونی را نیز بی‌اثر خواهد کرد.
مدیر عامل پتروشیمی غدیر با تبریک روز صنعت پتروشیمی ادامه داد:امیدوارم که کشور عزیزمان بار دیگر با شکستن حصار تحریم‌های ظالمانه آمریکای جهان‌خوار، بار دیگر به جهان نیروی مقاومت و توانمندی به سبک ایرانی را نشان دهد. باید با دقت، هوشیاری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و طراحی استراتژی‌های ضد تحریم، تحریم‌هایی را که به ناحق بر کشور و صنعت پتروشیمی اعمال شده را کنترل نماییم و از پس این شرایط دشوار بر بی‌آییم. امروز برای اینجانب شرایطی پیش‌آمده تا گزارشی را از عملکرد شش و نه ماهه شرکت به شما عزیزان ارائه نمایم.


بیانک تصریح کرد: صنعت « پی وی سی  » یکی از سخت‌ترین صنایع پتروشیمی درجهان است به نحوی که به تعبیر خود صنعت‌گران این صنعت، همانند اسب چموشی است که رام ناشدنی و غیر‌قابل کنترل است. فشارهای بالا، اسیدهای خورنده و دمای بسیار بالا در یک پکیج بسیار کوچک و فشرده باعث شده تا این صنعت جزو صنایع سخت و غیر‌قابل کنترل باشد. به همین دلیل شاهدیم که در دنیا فقط حدود 20 درصد از تولید کنندگان «پی وی سی» به «ظرفیت اسمی» خودشان می‌رسند و می‌توانند این ظرفیت و موفقیت را تکرار کنند. این یک بخش ماجرا است بخش دیگر ماجرا تحریم‌ها است اما باید خدمت شما عرض کنم که پتروشیمی غدیر در طول سه سالی که بنده افتخار مدیریت این مجموعه را دارم، توانسته در طول دوسال از این سه سال به ظرفیت اسمی و ثبت رکورد برسد و امسال هم با همه توان تلاش داریم تا به موفقیت‌های دوسال گذشته برسیم. هرچند شرایط تولید بسیار دشوار شده است با این حال برای سومین سال پیاپی این شرکت به ظرفیت اسمی و ثبت رکورد جدید خواهد رسید.
بیانک افزود: ما در شش‌ماه اول تقریبا می‌توان گفت«54هزار و 717 تن تولید «پی وی سی» داشتیم، این درشرایطی بود که 57 روز از سال کار ما متوقف شده بود.
بیانک اظهار داشت: ما رآکتور بسیار حساسی داریم و این رآکتور عمر 10 ساله‌اش، سال آینده تمام می‌شود و امسال این راکتور به مشکل برخورد کرد، به طوری‌که مجبور شدیم کارخانه را بخوابانیم. خارجی‌ها برای تعمیر و بازسازی رآکتور شش‌ماه و تعمیرگران داخلی چهارماه وقت خواستند اما ما به مدد همکاران خودمان در 47 روز رآکتور را بازسازی و در مدار تولید بازگردانیم. با‌اینکه در شش ماه اول با دو ماه خواب اجباری و وقفه و خلل در کار مواجه شدیم، در حوزه تولید خیلی از برنامه‌های خود عقب نماندیم به نحوی که در 9 ماه موفق شدیم ۸۶ هزار و ۵۱۳ تن تولید داشته باشیم. تا امروز که با شما صحبت می‌کنم تقریبا 3500 تن از برنامه تولیدی خود در طول سال عقب هستیم. 3500 تن برای غدیر یعنی 10 روز کاری. این یعنی این که 60 روز خو‌اب اجباری و عقب افتادگی به 10 روز تقلیل یافته است و این برای مجموعه ما یک موفقیت به حساب می‌آید. انشاء الله در سه ماه کاری آینده این کمبودها را جبران خواهیم کرد البته کار بسیار دشواری است. یکی از مباحث بسیار جدی معضل تحریم هاست. سوال این است که چگونه می توان علی رغم تحریم و شرایط دشوار و در حالی که کارخانه دو ماه تعطیل شده میزان سوددهی و ظرفیت تولید را حفظ کرد؟ جواب را در وفاداری به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمنمدی های داخلی باید جست.
ما با اتکا به توانمدی های خود تحریم را شکست می‌دهیم
مدیر عامل پتروشیمی غدیر تصریح کرد: تحریم‌ها این صنعت را هدف قرار دادند و کشورهای تامین کننده کاتالیست دیگر به ما کاتالیست ندادند اما کشور ما در این حوزه به توانمندی خوبی رسیده است برای نمونه شرکت مهرتاش سپاهان دو مورد از کاتالیست‌های مهم را که قبلا از فرانسه دریافت می‌کردیم، ساختند و از قضا در ساخت آن بسیار خبره عمل کردند. مصرف کردیم و جواب عالی گرفتیم. بعد از تحریم، تولید آزمایش و انبوه این محصول برای ما جواب داد و در حال حاضر چون این شرکت برای تولید این محصولات به سرمایه‌گذاری نیاز دارند ما حاضر شدیم که در قالب یک قرارداد ویژه، با سرمایه گذاری و پیش خرید تولیدات این شرکت امکان تولید انبوه مهم‌ترین محصولات مو‌رد نیاز پتروشیمی کشور را فراهم آوریم. محصولاتی که پیش‌تر از خارج وارد می شدند حالا با اتکا به همبستگی و ظرفیت‌های داخلی حالا در داخل کشور تولید می شوند این از آن دست اتفاقات بسیار مهمی است که می‌تواند نمود و تجلی اقتصاد مقاومتی و خود اتکا باشد.
در واقع در تامین کاتالیست‌ها، نه تنها ما که همه پتروشیمی‌های کشور مشکل دارند و اگر این محصول بومی‌سازی شود اتفاقی درخشان در صنعت پتروشیمی به حساب می‌‌آید. وی عنوان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کار و سرمایه ایرانی بر روی ساخت کاتالیست ها سرمایه گذاری کرده ایم و ۳ سال آینده این کاتالیست ها توسط شرکت مهرتاش سپاهان تولید و در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت که این سرمایه گذاری ۱۰ تن نیاز ما به کاتالیست ها را تامین خواهد کرد.
*چالش‌های پیش‌روی غدیر
بیانک اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات صنعت ما در حوزه خوراک است مخصوصا در حوزه تامین کلر ما مشکل داریم و متاسفانه نتوانستیم خیلی روی تولید کلر حساب کنیم. کلر و اتیلن دو خوراک اصلی ماست که از داخل تامین می‌شود و یکی از مشکلات جدی ما در زمینه خوراک کلر است که بیشتر از ۶۰ درصد نتوانستیم تامینش را پیش بینی کنیم، اگر نتوانیم کلر را تامین کنیم در تولید «ای دی سی» دچار مشکل و در نهایت در تولید «پی وی سی» به بن بست برمی‌خوریم. امیدواریم با تامین مابقی خوراک بتوانیم از ظرفیت موجود بهترین استفاده را ببریم خلاصه آنکه سال سختی را گذراندیم. اخلال در مناسبت‌های ارزی،اخلال در تامین خوراک پتروشیمی و ثبت سفارش کالا و... از جمله مصائب کاری امسال ما بوده است اما با فروش ریالی توانستیم برخی از نیازهای شرکت را تامین کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر حالا در این شرایط ما باید هم بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی را سامان دهیم و نیز یک پیش بینی نقطه‌ای از سودآوری کارخانه داشته باشیم. خوشبختانه در سودآوری کارخانه، اتفاقات خوبی رخ داد. ما یک شرکت تک‌محصولی هستیم. این تک محصولی بودن یک نقطه آسیب پذیر برای ما است. به این نحو که اگر محصول ما در بازار دچار نوسان شود ما محصول دیگری برای جایگزینی آن نداریم و نمی‌توانیم خودمان را از بحران خارج کنیم لذا در ماه‌های بحران خیلی حراست کردیم. تا 16/ 5 امسال یعنی تا وقتی که دولت محترم در مصوباتی اجازه داد ما به شکلی ریالی محصول‌مان را به فروش برسانیم به گونه‌ای عمل کردیم که سود‌دهی خود را حفظ نماییم. جالب است بدانید ما در بودجه سال گذشتمان پیش بینی کردیم 42 میلیارد تومان سود را تا پایان امسال به سهام‌داران خود تقدیم نماییم. در مجموع ما توانستیم به اهداف تعیین شده خود در حوزه بودجه دست یازیم. با این حال در حوزه سودهی گام بزرگ تری را داشتیم.
بیانک گفت: در ۹ ماهه امسال توانسته ایم طبق برنامه عمل کنیم اما در کسب سود توانسته ایم پا را فراتر بگذاریم و ضمن تزریق محصولات و اشباع پی وی سی در بازار ، تقاضای غیر معمول و دلالی را مدیریت نماییم و امروز بالغ بر ۲ برابر سودی که پیش بینی شده بود در این ۹ ماه کسب کرده ایم و ۴۲ میلیارد تومان را سود را بین سهامداران در سال‌جاری تقسیم خواهیم کرد.
مدیرعامل پتروشیمی غدیر در بخش دیگری از گفته‌هایش بیان داشت: اگر بتوانیم هلدینگ پی وی سی را تشکیل بدهیم می‌توانیم جایگزین سابیک عربستان و ال جی کره را که بازار ترکیه را از ما گرفته‌اند شویم، با تجمیع تولیدات میتوایم با آنها رقابت خوبی را انجام دهیم.
بیانک افزود: تیرماه رسما وارد بورس شده ایم، انتهای ۹۴ که مدیرعامل غدیر شدم ، شرکت غدیر۱۵۰ میلیارد تومان به بابک زنجانی فروخته شده بود اما تحویل نگرفته بود و جزو هایی شرکت هایی بود که برگشت به دولت، امروز بدهی سالیانه و عقب افتاده نداریم و کارخانه در وضعیت فوق العاده مطلوبی دارد و تاکنون ۳۰۰ درصد رشد ارزش سهام داشته و به گفته بورس سرآمد همه شرکتهای پتروشیمی است. وی ادامه داد: قیمت کارخانه امروز بالغ بر ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است که همه این دستاوردها مرهون تلاش‌های کارکنان شرکت است.
وی بیان داشت: خوشبختانه در راستای سوددهی سامان دهی به وضعیت پرسنل مجموعه بود. همچنین ما در راستای مشتری مداری به عنوان یکی از شرکت های برتر کشور انتخاب شدیم. در حالی که قبل از آمدن اینجانب حقوق پرسنل به سختی واریز می شد به طوری‌که تمامی پرسنل همه حقوق‌های معوقه خود را دریافت کردند ما طبقه بندی مشاغل را اجرا کردیم و از همه مهم‌تر امروز همه پرسنل غدیر سهامدار شرکت شدند و همه تلاش می کنند که افزایش سود داشته باشند.وی در خصوص برنامه های آتی شرکت گفت:برنامه ای که برای غدیر تدوین کرده ایم این است که ظرفیت های مغفول مانده در غدیر یعنی تولید پی وی سی از ۱۲۰ هزار تن را به ۱۵۰ تن افزایش دهیم. مدیر عامل پتروشیمی غدیر تصریح کرد: اگر بتوانیم هلدینگ پی وی سی را تشکیل بدهیم می توانیم جایگزین سابیک عربستان و ال جی کره را که بازار ترکیه را از ما گرفته اند شویم، با تجمیع تولیدات میتوایم با آنها رقابت خوبی را انجام دهیم.مدیر عامل پتروشیمی غدیر با بیان اینکه کمک های تاپیکو و شستا باعث شد که به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنیم گفت: غدیر ۲ را در آبادان راه اندازی می کنیم ، آبادان برای تامین محصولات داخل و عراق مناسب است.
بیانک گفت: فروش محصولات این شرکت درب کارخانه است و از فروش سی اف آر اجتناب می‌کنیم چون هم زمانبر است و ۳ ماه‌ برای دریافت پول ناشی از آن زمان می برد و ما درگیر حمل و نقل می شویم. وی درخصوص بازنشستگی خود گفت: بنده ۳ سال دیگر بازنشسته خواهم شد و ۳ بار هم استعفا داده ام ،بنده بازنشسته نیستم و امیدوارم افتخار بازنشستگی در دولت نصیب بنده بشود.وی عنوان کرد: در گذشته به مسایل زیست محیطی در غدیر توجهی نشده بود اما با عملکرد خوب همکاران ۱۷ پروژه زیست محیطی انجام شد که همگی باعث شد به حداقل های آلایندگی زیست محیطی دست یابیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند: بشارت پیروزی‌های بزرگتر از به‌زانو درآوردن ۴۸ساعته رژیم صهیونیستی سریال واگذاری‌ها، این بار در بزرگترین مجتمع کشاورزی- صنعتی کشور چوب حراج برکشت و صنعت مغان سالی که پیش‌روست نقطه عطف مسیر تاریخی پادشاهی متحده خواهد بود ۲۰۱۹ ؛ آفتاب در بریتانیا غروب می‌کند؟ گزارش«همدلی» از دلایل ادامه روند کاهشی خرید و فروش ارز در چهارراه استانبول دلار ارزان شد، صراف‌ها منتظر گرانی هستند بسیاری از سینماگران ایرانی دیگر عطشی برای شرکت در مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور ندارند یوسفیان ملا با اشاره به اظهارات محسن رضایی: ارزش و اعتبار جبهه‌ها را پایین نیاوریم مدیرعامل پتروشیمی غدیر به مناسبت روز پتروشیمی تشریح کرد: غدیری که در دوران سخت نیز سود‌آور است معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران: دست‌هایی در کار است تا فضا ناآرام شود وزیر ارتباطات: نگاه انحصارگرا در پلتفرم ها کشنده خلاقیت است با حکم رهبر معظم انقلاب؛ حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران شد در پیام های جداگانه روحانی سال نو میلادی را به سران کشورها تبریک گفت واژگونی سرویس کارگران معدن آباده «طشک» با یک کشته و ۱۲ زخمی