بی‌توجهی دولت به صادرکنندگان فناوری اطلاعات

«جهان‌صنعت»- با وجود صحبت‌هایی که دولت درباره حمایت از صادرکنندگان فناوری اطلاعات می‌کند اما در عمل سال‌های طولانی است که هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است‌. بر همین اساس سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشست مشترک فعالان عرصه فناوری اطلاعات بر این واقعیت که این بخش می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته و حتی جایگزینی برای نفت باشد تاکید کرد و گفت: تعدد وجود مراکز تصمیم‌گیری و مجوزدهی در بخش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به صلاح نیست‌. محمدرضا مودودی افزود: براساس آمارهایی که در سطح جهان مطرح می‌شود این صنعت مسیری رو به رشد را طی می‌کند به طوری که 100 برند اول دنیا در این بخش سهم بالایی از کل تجارت جهانی دارند‌. سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآور شد: تا زمانی که بخش خصوصی و دولتی برای این حوزه جغرافیای صادراتی تعریف نکنند نمی‌توان انتظار زیادی از صادرات آن داشت. وی یادآور شد: در صورتی که صادرات این بخش ساماندهی نشود، نمی‌تواند از حمایت‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی در صادرات استفاده کند‌.
رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: معتقدم با وجود اینکه ما حدود شش سال قبل جلسه‌ای با این سازمان داشتیم تا نسبت به برطرف کردن موانع و پیگیری سیاست‌های حمایتی در حوزه صادرات تصمیم‌گیری شود، اما برای دوره بسیار طولانی این موضوع مسکوت مانده و هیچ حمایتی از صادرکنندگان نشده است‌. به گفته محمدرضا طلایی، با توجه به بالا بودن سرعت تغییرات در عرصه فناوری اطلاعات اینکه امیدوار باشیم با سیاست‌های حمایتی دهه ۸۰ بتوان وارد فضای صادرات شد، قطعا راه به جایی نمی‌بریم‌. رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مدیریت در عرصه سیاست‌های صادراتی براساس نگاهی جزیره‌ای صورت می‌گیرد، گفت: چند سال قبل تعهد دادیم در صورت فراهم شدن مقدمات لازم می‌توان پروژه صادرات یک میلیارد دلاری در عرصه فناوری اطلاعات تعریف کرد اما با توجه به نامشخص بودن سیاست‌ها در این عرصه این موضوع به فراموشی سپرده شد‌. طلایی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته ظرفیتی جدی به وجود آمده که ایران بتواند نسبت به افزایش نقش خود در این بازار حرکت کند‌. از این رو درخواست داریم با تشکیل یک کارگروه با حضور نمایندگانی از دولت، اتاق بازرگانی و تشکل‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات حداکثر تا پایان سال سیاست‌های جدید تعریف شده و آنها وارد فاز اجرایی شوند‌.
همچنین مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها تنها ۳۰ درصد در کاهش توان صادراتی ما نقش دارد، گفت: حدود ۷۰ درصد از مشکلات ما به خودتحریمی بازمی‌گردد‌. به گفته وی، در اقتصاد ما افراد سودجو و رانت‌خوار فعالیت می‌کنند که بسیاری از مشکلات، حاصل عملکرد آنهاست‌. وی خاطرنشان کرد:‌ در صورتی که دولت بتواند شرایط را برای فعالیت صادرکنندگان واقعی فراهم کند و به آنها فضای تصمیم‌گیری و حرکت دهد، می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت سهم ایران در بازار صادرات فناوری اطلاعات به شکلی جدی افزایش یابد‌.