چشم انداز مبهم بازار طلای سیاه در سال 2019

گروه انرژی‌- چشم‌انداز بازار نفت در سال ۲۰۱۹ سرشار از ابهامات شامل نگرانی‌ها پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین، برگزیت و بی‌ثباتی سیاسی و منازعه در خاورمیانه است با این وجود برخی کارشناسان معتقدند بازار نفت در ۲۰۱۹ بسیار مشابه ۲۰۱۸ خواهد بود و در صورت بروز رکود اقتصادی، بازاری بی‌ثبات، دوره‌ای و غیر‌قابل پیش‌بینی خواهیم داشت .
با وجود اینکه اوپک و متحدانش شامل روسیه در اوایل دسامبر با هدف کاهش سطح ذخایر جهانی و تقویت قیمت‌ها، موافقت کردند تولیدشان را از اول ژانویه مجموعا 2/1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما رشد انفجاری شیل آمریکا رشد قیمت‌های نفت را محدود و تلاش‌های اوپک برای کاهش تولید و حذف اشباع عرضه را بی‌اثر کرده است.
ائتلاف نفتی اوپک‌پلاس با یک رقیب سرسخت و خستگی‌ناپذیر روبه‌رو شده و با آغاز طرح کاهش تولید اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد اوج‌گیری نبرد سران اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده خواهیم بود.
تولیدکنندگان نفت شیل ایالات‌متحده با راهبرد تهاجمی افزایش تولید، سال ۲۰۱۹ میلادی را آغاز کرده‌اند. آنها پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری استراتژیک برای افزایش تولید و کسب سهم بازار بیشتر، خواهان به دست آوردن سود پایدار هستند.


در همین حال نفت تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی، حدود یک درصد در روز چهارشنبه که نخستین روز معاملات سال ۲۰۱۹ بود، سقوط کرد.
‌بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس ۵۳ سنت یا یک درصد نسبت به معاملات گذشته، کاهش یافت و به 27/53 دلار در هر بشکه رسید.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۴۰ سنت یا 9/0 درصد کاهش یافت و به 01/45 دلار در هر بشکه رسید.
در بازارهای معاملات فیزیکی نفت، دو معامله‌گر اظهار کردند قیمت نفت دوبی برای تحویل در دسامبر 318/57 دلار در هر بشکه بود که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود. شرکت پتروناس مالزی نیز قیمت فروش نفت خود را 79/62 دلار در هر بشکه تعیین کرده که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ است.
به گفته معامله‌گران، قیمت‌های نفت به دلیل انتظارات برای وجود مازاد عرضه در بازار و افزایش تولید آمریکا و همچنین کندی رشد اقتصاد جهانی کاهش پیدا کرده است.
فعالیت کارخانه‌ای در آسیا از جمله چین در دسامبر تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و کندی تقاضای چینی‌ها ضعیف شد و بخش تولید اکثر اقتصادهای این منطقه آسیب دید که نشان‌دهنده شروع پرتلاطم برای آسیا در سال ۲۰۱۹ است.
عادل مینهاس، مشاور شرکت «ریوکین سکیوریتیز» اظهار کرد: قیمت‌های نفت نخستین کاهش سالانه خود در سه سال گذشته را به دلیل واهمه از کندی اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه ثبت کردند.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت حدود ۲۵ درصد و بهای معاملات برنت حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.
بر این اساس اوضاع بازار نفت اشباع شده با کندی رشد اقتصادی و ترس از رکود اقتصادی وخیم‌تر شده است. این شرایط بد تقاضا را پایین می‌آورد و فشاری اضافه بر قیمت وارد می‌کند .
افزایش نرخ بهره از طرف فدرال‌رزرو آمریکا هم روند کاهش نفت را تسریع کرده است. نرخ بالای بهره دلار را گران‌تر می‌‌کند. قیمت نفت هم با دلار محاسبه می‌شود. دلار قدرتمندتر به تقاضای نفت ضربه می‌زند‌ مخصوصا وقتی بسیاری اقتصادها با کاهش ارزش پولشان مواجه هستند. نرخ بالای بهره فعالیت اقتصادی را هم کند می‌کند. وام‌گیری گران‌تر می‌شود که این هم باعث کندی اقتصاد جهانی و کاهش بیشتر تقاضا می‌شود .
از طرفی پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد سازمان تجارت و همکاری‌های اقتصادی 1/0 درصد کم شود در حالی که کل دنیا باید شاهد 2/0 درصد کاهش در 2019 باشد، از 5/3 تا 7/3 درصد .
تنها عاملی که تاثیر زیادی بر قیمت نفت دارد جنجال‌های ژئوپلیتیکی است که به اندازه کافی در 2019 وجود دارد. ترامپ قصد دارد تمام 2000 سرباز خود را از سوریه و هفت هزار سرباز را نیز از افغانستان بیرون بکشد که تاثیر زیادی بر امنیت و ثبات منطقه دارد و می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد مخصوصا اگر ایران طبق تهدیدی که کرده تنگه هرمز را ببندد .
بنابراین بازار نفت در صورت بروز رکود اقتصادی، در 2019 بسیار مشابه 2018 خواهد بود؛ بی‌ثبات، دوره‌ای و غیر‌قابل پیش‌بینی .