«ابتکار» از استقبال نمایندگان برای پیوستن به کمپین «#نه-به-بخشی‌نگری بودجه 98» گزارش می‌دهد

روی خوش بهارستان به بودجه ملی
معصومه معظمی
در شرایط بداقتصادی و وضعیت تحریمی کشور برخی نمایندگان به منظور ایجاد تمرکز بر مباحث ملی و توجه به مشکلات معیشتی مردم در بودجه 98 سعی کرده‌اند با راه‌اندازی کمپینی با هشتک «بودجه ملی» و «نه به بخشی‌نگری در بودجه 98» نگاه‌های سایر همکاران خود را به بودجه خاص سال 98 معطوف کنند. البته در شرایطی که انتخابات دور یازدهم مجلس نزدیک است و معمولا نمایندگان در سال پایانی مجلس با انواع لابی و رایزنی سعی می‌کنند بودجه بیشتری را برای حوزه انتخابیه خود جذب کنند، در بودجه 98 از این کار منصرف شده‌اند چون معتقدند شرایط بودجه کشور خاص و ویژه است. بنابراین حامیان این کمپین در تلاشند با تقویت نگاه ملی به بودجه 98 از این شرایط بد اقتصادی و جنگی به سلامت عبور کنیم و نوع نگاه‌ها به بودجه را از بخشی‌نگری و استانی به ملی و کشوری تغییر دهند.
حامیان و موافقان کمپین «نه به بخشی‌نگری در بودجه 98»، نگاه ملی به بودجه را ضرورتی انکارناپذیر برای حل مسائل اساسی کشور و تلاش برای توسعه رفاه اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم می‌دانند و خواستار کاهش بخشی‌نگری و نگاه منطقه‌ای در تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ شدند. در ابتدا ابوالفضل سروش،‌ نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان پیشنهاد دهنده این کمپین در یکی از صفحات مجازی این موضوع را مطرح کرد. پس از او ‌محمدرضا نجفی و پروانه مافی، دیگر نمایندگان مردم تهران در مجلس و محمدرضا تابش، نماینده اردکان در خانه ملت و همچنین معصومه آقاپور نماینده مردم شبستر، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند در این امر پیشگام شدند و در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام خود در حمایت از این کمپین اعلام آمادگی کردند و پرداختن به امور ملی در سال آینده را امری ضروری و غیر قابل انکار دانستند.


کمپینی برای حمایت ملی از بودجه 98
این کمپین به پیشنهاد ابوالفضل سروش، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس با انتشار پستی در کانال تلگرامی‌اش شروع شد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در کانال تلگرام خود نوشت: «این روزها فصل بودجه‌نویسی در مجلس شورای اسلامی است و دولت و مجلس همگام با هم در حال تدوین بودجه سال ۹۸ هستند. من بر این باورم که بخشی نگری و سهم‌خواهی منطقه‌ای به بودجه سالانه مانعی عظیم بر سر مسیر کلان نگری و گام‌های ملی است. بخشی‌نگری ضعف مستمر نظام بودجه‌نویسی کشور است که متاسفانه هر سال نسبت به سال قبل عمق و وسعت بیشتری به خود می‌گیرد. بزرگ‌ترین حاصل این نگاه نادرست به بودجه سالانه تامین نیازهای حاشیه‌ای و کوتاه‌مدت است که سبب هدر رفتن سرمایه ملی و عقیم ماندن پروژه‌های ملی می‌شود. در همین راستا نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دخیل در امر بودجه‌نویسی را به کمپین #نه_به_بخشی_نگری و #بودجه_ملی دعوت می‌کنم.»
تابش: فضا برای جراحی فساد و رانت مهیا است
پس از سروش، محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نایب رئیس فراکسیون امید نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «شرایط کنونی کشور آمادگی برای جراحی‌های ضروری که به نجات کشور از چنبره رانت و فساد می‌انجامد را مهیا کرده است.» او معتقد است که تقویت معیشت مردم، پایداری در مقابل تحریم‌ها، حمایت از عدالت اجتماعی، اشتغال و محیط زیست از جمله اهداف ملی است که در بودجه دیده شده است و باید نسبت به دیگر امور در اولویت قرار گیرند. تابش تاکید کرد: «حاکم کردن نگاه ملی و احتراز از لابی‌گری و پرهیز از بخشی‌نگری در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق و اتخاذ تصمیمات شجاعانه در راستای وسعت بخشیدن به نگاه ملی بودجه ٩٨ ضرورتی حتمی است.»
نجفی: بودجه باید سند وفاق دولت و مردم باشد
محمدرضا نجفی هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «جامع‌نگری در بودجه ۹۸ از این جهت ضروری است که اقتصاد کشور صدمات و آسیب‌های متعددی را از دخالت‌های غیرکارشناسی در فرآیند تدوین و تصویب بودجه‌های سالانه تجربه نموده و اعمال فشار و لابی‌گری برخی ذی‌نفوذان در مجلس و خارج از آن برای دخل و تصرف در منابع و بودجه سبب شده این سند که علی‌القاعده بایستی مظهر تام و تمام جامع‌نگری، آینده‌نگری و عدالت‌ورزی بوده و مجالی فراخ برای عملکرد بهره‌ور، برنامه‌محور و توسعه‌محور در همه ابعاد و وجوه فراهم نماید، همزمان و کم یا بیش محملی برای تصرفات قومی، گروهی، محلی و سیاسی فراهم کرده است.»
مافی: نگاه ملی به بودجه ٩٨ ضرورتی بسیار مهم است
پروانه مافی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون خانواده مجلس نیز در حمایت از کمپین بودجه ملی و نه به بخشی‌نگری در بودجه ۹۸ در پستی ویژه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بسیار مهم است که در هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۸ در مجلس لابی‌گری انجام نشود. اگر بتوانیم نمایندگان را به‌ جایی برسانیم که تحت تاثیر لابی‌های شخصی، گروهی، سیاسی و منطقه‌ای نباشند، بسیار کار بزرگی کرده‌ایم. اگر بودجه ۹۸ تحت‌تاثیر لابی‌ها قرار بگیرد نمایندگان کمیسیون تلفیق هم دچار خسران دنیا می‌شوند و هم آخرت. تنگناهای معیشتی برای مردم فراوان است. ۱۰ درصد کل کشور را بازنشستگان تشکیل می‌دهند که آن‌ها عمرشان را برای خدمت به مردم در دستگاه‌های مختلف صرف کرده‌اند که در حال حاضر در شرایط بسیار بد و تنگناهای معیشتی قرار دارند.» با‌توجه به اهمیت موضوع و به دنبال پیگیری خبرنگار روزنامه «ابتکار» برخی دیگر از نمایندگان از جمله معصومه آقاپور نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی، قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند و فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 هم از پیوستن به این کمپین استقبال کردند.
آقاپور: 85 درصد نگاه به بودجه ملی است
معصومه آقاپور در‌این‌باره به «ابتکار» گفت:‌ «نگاه نمایندگان خصوصا در بودجه 98 بیش از 85 درصد ملی و کمتر از 15 بخشی‌نگری و استانی است و با توجه به وضعیت فعلی کشور، تمرکز بر بودجه ملی استوار است.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از «تدوین سازوکاری در مجلس برای جلوگیری از تغییر غیرمنطقی و افزایش بودجه به منطقه‌ای خاص بدون توجه به شاخصه‌های تعریف شده»‌ خبر داد. او به «ابتکار» توضیح داد: «درحال تدوین سازوکاری در مجلس هستیم و زحمت اصلی آن با آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق است و در بخش مدیریت منابع مالی و انسانی نیز این وظیفه با آقای نوری است. قصد داریم کلا بودجه 98 را وارد سیستم نرم‌افزار کنیم و در بودجه هر ردیفی مشخصه خودش را دارد و اگر بخواهیم هزینه یک استان را تغییر دهیم باید 4 آیتم درآمدی تغییر کند و در این صورت هر گونه تغییر لحظه ای در جدول مشخص می‌شود و جلوی تغییرات احتمالی بی‌ضابطه استانی در بودجه سال آینده گرفته می شود.» نماینده مردم شبستر در خانه ملت تاکید کرد: «این عامل زیرساختی باعث می‌شود بودجه از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و لحظه‌ای و نگاه بخشی‌نگری خارج شود.» آقاپور تاکید کرد: «در صورتی که کمپین نه به بخشی نگری درست هدایت شود و وارد مباحث سیاسی نشود و اعتراضی ایجاد نکند و تفرقه‌انگیز نشود، مورد تایید من نیز هست و به نظرم می‌تواند کمک‌کننده باشد و من هم به آن کمپین می‌پیوندم.»
میرزایی‌نیکو: لازمه نگاه ملی به بودجه 98
در شرایط سخت تحریمی
قاسم میرزایی‌نیکو در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: « نگاه بخشی‌نگری به بودجه 98 درست نیست‌ چرا که در جنگ اقتصادی هستیم و باید متوجه شرایط خاص کشور و بودجه سال آینده باشیم.» این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: «البته با توجه به سقف بودجه تحریمی و انقباضی و حداقل فروش نفت و وابستگی نفتی در بودجه و شرایط نامعلوم درآمدهای سال 98، بعید است نماینده‌ای توقع نگاه استانی و بخشی به بودجه 98 داشته باشند. با‌توجه به نوع بسته شدن بودجه 98 و وضعیت خاص آن، در نهایت 5 درصد می‌توان در وضعیت بودجه فعلی در مجلس هم تغییراتی ایجاد کرد و جای مانوری ندارد.» نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم همچنین به «ابتکار» گفت: «‌بنابراین باید به بودجه 98 نگاه ملی داشته باشیم و معیشت مردم را مدنظر قرار دهیم و همچنین جلوی ریخت و پاش و حیف و میل بودجه شرکت‌ها را بگیریم و از هدر رفت بودجه در شرکت‌ها جلوگیری کنیم.» او در عین حال به «ابتکار» گفت که موافق پیوستن به کمپین «نه به بخشی‌نگری در بودجه 98» است.
ذوالقدر: موافق توجه به بودجه ملی و کاهش نگاه بخشی‌نگری هستم
فاطمه ذوالقدر هم با اعلام اینکه موافق نگاه ملی به بودجه 98 است به «ابتکار» گفت: «با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریمی نگاه به بودجه 98 باید ملی باشد و اولویت معیشت مردم و افزایش حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ضروریات بودجه است. با توجه به تورم موجود افزایش امتیاز و اعتبار به این بخش خوب است ولی این حرف به این معنا نیست که کلا هیچ توجهی به بودجه استان‌ها نداشته باشیم‌ بلکه باید به پروژه‌هایی که پیشرفت 70 تا 80 درصدی دارند و برخی محورهای مواصلاتی و ترانزیتی برای واردات و صادرات توجه خاص داشته باشیم.» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس همچنین افزود: «سعی می‌کنم مثل سایر همکاران در کمیسیون تلفیق با نگاه ملی به بودجه 98 تلاش کنیم و به معیشت مردم و تحولات گردشگری و میراث فرهنگی و اقداماتی که می‌توان از طریق آنها ارزآوری کرد را مورد توجه خاص قرار داده و اتکا به نفت را کاهش دهیم.»
‌گفتنی است با توجه به نگاه استانی و بخشی‌نگری برخی نمایندگان به بودجه 98 و اقدامات اخیرشان از جمله استعفای دسته جمعی مجمع نمایندگان استان اصفهان برای افزایش بودجه انتقال آب یا اعتراض و تحصن مجمع نمایندگان استان خوزستان در مقابل رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از انتقال آب در مجلس و ... تاکید و تمرکز برخی نمایندگان برای توجه به بودجه ملی به جای استانی و منطقه‌ای اقدام مثبت و به جایی است. ناگفته نماند این اولین‌بار است پس از 40 سال که از عمر انقلاب می‌گذرد، نمایندگان در اقدامی ملی تاکید به تمرکز‌زدایی از بودجه بخشی و استانی دارند و نگاه ملی به بودجه را در اولویت تمرکز به بودجه استانی و منطقه‌ای دانسته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه