دبیرجشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر: انعطاف داشته باشیم

اعتراضی جنجالی در کنار فهرستی پر از آثار خنثی در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر
امیریوسفی: با کلمات بازی نکنید
گروه هنر: دیروز نشست خبری معرفی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده و اعضای هیئت انتخاب جشنواره برگزار شد و بالاخره تمام فیلم‌های این دوره معرفی شدند. نکته بسیار جالب این است که بسیاری از کارگردانان، فیلم‌های خود را از جشنواره بیرون کشید‌ه‌اند؛ بنابراین با نگاهی به فهرست نهایی جشنواره متوجه می‌شویم که با جشنواره‌ای بسیار ساده مواجه خواهیم شد.
جمشید مشایخی، بازیگر خاطره‌انگیز فیلم‌هایی مانند «گاو» (۱۳۴۸) ساخته داریوش مهرجویی نیز مهمان ویژه این نشست بود. در ابتدای این نشست پوستر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر توسط جمشید مشایخی رونمایی شد. مشایخی گفت: «تشکر می‌کنم که به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده بازیگری اجازه دادند در این مراسم حضور داشته باشم.»


مشایخی افزود: «سال ۱۳۴۳ به اتفاق کشاورز و ... در فیلم «خشت و آینه» ۳۰ جلسه تمرین کردیم در آن زمان فروغ فرخزاد هم با گلستان کارگردان این اثر همکاری داشت. در این ۳۰ جلسه شاگردی کردیم و یاد گرفتیم بازی جلوی دوربین با صحنه تئاتر بسیار تفاوت دارد. در آن زمان بسیاری از بچه‌های تئاتر این را نمی‌دانستند و موفق نشدند اما گلستان این را به ما آموخت و او استاد من است.» این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: «امیدوارم سینمای ایران برای تمام دنیا الگو باشد.» پوستر جشنواره هم توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده است. فیلم‌های مسابقه سینمای ایران نیز اینگونه اعلام شد:
۱.«آشفتگی» ساخته فریدون جیرانی؛
۲.«ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی؛
۳.«بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی؛
۴.«بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری؛
۵.«پالتو شتری» ساخته مهدی علی‌میرزایی؛
۶.«تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد؛
۷.«جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی؛
۸.«خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس میرزایی؛
۹.«درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی؛
۱۰.«سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی؛
۱۱.«سرخپوست» ساخته نیما جاویدی؛
۱۲.«سمفونی نهم» اثر محمدرضا هنرمند؛
۱۳.«شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار؛
۱۴.«طلا» ساخته پرویز شهبازی؛
۱۵.«غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی
۱۶.«قسم» ساخته محسن طنابنده؛
۱۷.«قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی؛
۱۸.«ماجرای نیمروز ۲: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان؛
۱۹.«متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی؛
۲۰.«مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رییسیان؛
۲۱.«مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده؛
۲۲.«ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان.
سه فیلم ذخیره هم اینچنین عنوان شده است:
۱.«آنجا همان ساعت» ساخته سیروس الوند؛
۲.«بی حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام؛
۳.«مدیترانه» اثری از هادی حاجتمند.
من تا مرز سکته پیش رفتم!
داروغه‌زاده درباره فیلم «آشغال‏های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی گفت: «پاسخ این سوال را مدیر دبیرخانه از نظر قانونی اعلام کرد. فیلم‌هایی که قبل از سال ۹۶ تولید شده‌اند نمی‌تواند در این جشنواره حضور پیدا کنند اما این فیلم سال ۹۱ تولید شد و تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت اما در مدیریت ما پروانه گرفت. علت نداشتن پروانه هم این بود که بخش‌های کوتاهی درباره حوادث سال ۸۸ بود و به دلیل سوءتفاهم نتوانسته بود پروانه نمایش بگیرد اما با گفت‏وگو با کارگردان این سوءتفاهم ها حل و پروانه نمایش گرفت.»او افزود: «از نظر من فیلم خوب و موضوع آن درباره وحدت و گفت‏وگو است و امیدوارم سوءتفاهم‏های این فیلم برطرف شود. فیلم‌هایی از این دست داشتیم که سوءتفاهم داشتند اما سال گذشته اکران شدند. امیدوارم مقداری درباره حوزه فرهنگ که یک حوزه نرم است انعطاف داشته باشیم و اجازه دهیم گفت‏وگو‌هایی که همسو با نظر ما نیست بیان شود و کرسی‌های آزاداندیشی رواج پیدا کند. امیدوارم فرصتی ایجاد شود تا فضای آرامی برای نزدیک شدن دل‌ها ایجاد شود». محسن امیریوسفی کارگردان سینما در پاسخ به حرف‌های دبیر جشنواره گفت: «شما انقدر قشنگ صحبت کردید که فکر کردم خودم در حال صحبت کردن هستم. صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران شدن و دیده شدن این فیلم می‌دانم، اما سوال من از هیئت انتخاب این است که چرا استثنایی را به وجود آوردند به نام «آشغال‌های دوست داشتنی»؟ در زمان آقای شمقدری برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم، من تا مرز سکته پیش رفتم. سوالم این است که تا توی گور بروم، این فیلم اکران می‌شود یا نه؟ تکلیف اکران این فیلم چیست؟ شما در این نشست با صداقت صحبت و بحث می‌کنید اما بگویید بالاخره این فیلم باید نمایش داده شود یا خیر؟ شما از کرسی‌های آزاد اندیشی صحبت می‌کنید، این در سر تمام عوامل فیلم شکسته شد! آقای داروغه‌زاده! واقعیت‌ها را بگویید. من به شورای امنیت ملی هم رفتم اما پاسخی نگرفتم چرا که این موضوع به سینما و جشنواره سال ۱۳۹۲ برمی‌گردد. آقای داروغه‌زاده شما وارث این ندانم کاری هستید. من ۶ سال به دنبال فیلمم هستم آیا من نمی‌توانستم فیلمم را به جشنواره‌های خارجی بدهم؟»
وی افزود: «ما برخی سکانس‌ها را تازه گرفته‌ایم؛ پس فیلم محصول امسال است. با کلمات بازی نکنید. چرا آقای سیمونیان را وادار می‌کنید حرف‌های نابجا بگوید. صادقانه بگویید امیریوسفی پایت را به جشنواره نگذار. شما هرچه می‌گویید و ما پیگیری می‌کنیم می‌بینیم که بحثی نیست. این داستان تنها بر می‌گردد به مقطعی که آقای رضاداد به خود این اجازه را داد که فیلم ما را در کیفش بگذارد، بگوید نسخه این فیلم در کیف من باقی می‌ماند و همچنان مانده است. آقای داروغه زاده شما وارث یک ندانم کاری هستید. در چهلمین سال انقلاب من هنوز حقی در این نظام ندارم که یک نمایش در جشنواره داشته باشم. بنده نه سیمرغ می‌خواستم نه چیز دیگری. ۱۲ سال تقاضای حضور در جشنواره داشتم و فقط یک سال فیلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد. بنابراین نه توقعی دارم و نه ادعایی اما در مقابل این همه بی احترامی و تحقیر نمی‌دانم چه کار کنم».
داودنژاد نسخه‌ای به دبیرخانه نداده است
دبیر جشنواره‌ فیلم فجر واکنشی به امیریوسفی نشان نداد و در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری گفت: «حضور در جشنواره‌های بین‌المللی منعی برای حضور در جشنواره ملی فجر ندارد.»
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ عدم حضور فیلم علیرضا داودنژاد گفت: «فیلم‌ «مصائب شیرین» علیرضا داودنژاد نسخه‌ای به دبیرخانه نداده است.»پیمان معادی که سال گذشته با کارگردانی فیلم «بمب یک عاشقانه» در جشنواره حضور داشت، امسال تهیه‌کننده فیلم دوم صفی یزدانیان است. این منتقد قدیمی سینمای ایران چند سال قبل فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» را با حضور علی مصفا و لیلا حاتمی ساخته بود. فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده است که از تئاتر وارد حوزه سینما شده است. به نظر می‌رسد که او بیشتر می‌خواهد وارد جریان فیلمسازی شود. پیش از این هم در فیلم «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی نیز بازی کرده بود.
سایر اخبار این روزنامه