نانسی پلوسی برای بار دوم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد ترامپ و کابوس کنگره

محمدرضا ستاری
حربه استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها نه کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری بلکه احتمالاً با دو هدف مشخص صورت می‌گیرد. نخست دخالت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید و دوم اینکه آنقدر فشارها را بر روی ترامپ افزایش دهند تا در انتخابات سال آینده یا او را وادار به کناره‌گیری از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری کنند و یا اینکه از اوضاع تنش‌آلود داخلی به نفع نامزد خود نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.
پس از انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا و پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات، روز پنجشنبه نانسی پلوسی مجدداً به ریاست کنگره آمریکا انتخاب شد. این رهبر 78 ساله دموکرات‌ها در حالی توانست ریاست مجلس نمایندگان را بار دیگر در اختیار بگیرد که 220 رای از مجموع 435 رای کنگره به خود اختصاص داد.
انتخاب مجدد پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست اینکه وی از زمان انتخاب شدنش در سال 2006 فضای کنگره را به شکلی تغییر داد که زنان بیشتری امکان ورود به آن را داشته باشند. بنابر گزارش خبرگزاری یورو نیوز به نقل از دختر پلوسی، در سال 2006 مجلس نمایندگان مجلسی کاملا مردانه بود و حالا با حضور زنان در این مجلس تغییر محسوسی در شکل و شمایل آن رخ داده است.


دومین مسئله مهم انتخاب نانسی پلوسی به ریاست کنگره آمریکا، همزمانی آن با دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. شخصی که از زمان روی کار آمدنش در سال 2016 تنش‌های زیادی را علاوه بر دموکرات‌ها، با هم‌حزبی‌های خود نیز تجربه کرده است. در همین رابطه در حالی دموکرات‌ها با رهبری نانسی پلوسی کنگره را در اختیار گرفته‌اند که کاخ سفید درگیر یک چالش جدی بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک است و هنوز بخش‌هایی از دولت آمریکا به واسطه عدم توافق بر سر بودجه این دیوار تعطیل است. از سوی دیگر سایه استیضاح بر سر مسئله دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 همچنان بر سر ترامپ سنگینی می‌کند و بسیاری از دموکرات‌ها قصد دارند از موقعیت خود برای به استیضاح کشاندن رئیس‌جمهوری استفاده کنند.
رئیس جدید کنگره که همچنان با کاخ سفید بر سر توقف تعطیلی دولت چالش دارد، به صراحت گفته که ترامپ به کنگره و سنای جمهوریخواه عادت کرده بود اما اکنون وضعیت به روال سابق نیست، زیرا نظارت بر فعالیت‌های دولت یکی از مسئولیت‌های ما است. او در مراسم سوگند خود همچنین اعلام کرد که دموکرات‌ها در دو سال آینده با ترامپ و حزبش مشکل خواهند داشت و با بودجه‌های کلانی مانند ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت نخواهند کرد. او همچنین تاکید کرده که اختلاف نظر اساسی بر سر بودجه با دولت همچنان باقی است و در آینده نیز تشدید خواهد شد.
ترامپ تهدید به وتو کرد
در همین راستا و در حالی که شکاف میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا به طور بی‌سابقه‌ای در حال عمیق‌تر شدن است و هر دو حزب بر سر مسائل داخلی و خارجی اختلاف دیدگاه‌های گسترده‌ای دارند، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست لایحه پایان تعطیلی دولت را به تصویب رساند که بر اساس آن وزارتخانه‌های خارجه، تجارت، کشاورزی، کار و خزانه‌داری تا پایان سال مالی 2019 تامین بودجه شوند. این در حالی است که دونالد ترامپ همچنان بر سر تصویب بودجه دیوار مرزی با مکزیک اصرار داشته و گفته که اگر کنگره لایحه آن را تصویب نکند، با وتو رئیس‌جمهوری مواجه خواهد شد. او در همین رابطه در پیامی توئیتری اعلام کرد که تعطیلی دولت صرفا به خاطر انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. دموکرات‌ها می‌دانند در مقابل دستاوردهایی که دولت داشته، نمی‌توانند پیروز شوند. بنابراین تمام توان خود را در زمینه امنیت و دیوار مرزی و آزار رئیس جمهوری به کار گرفته‌اند.
سایه سنگین استیضاح بر سر ترامپ
جدای از جدال بر سر تصویب بودجه دیوار مرزی، یکی دیگر مسائل مهمی که ترامپ با کنگره آمریکا خواهد داشت موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری است. به گفته برخی از رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات آگاه، سال جدید میلادی سال استیضاح ترامپ خواهد بود. دو اهرم فشار ترامپ مسئله مبهم دخالت روسیه در انتخابات و نیز موضوع حق‌السکوت به دو زن از سوی وکیل ترامپ است که از جمله مهم‌ترین بهانه‌های لازم برای به استیضاح کشاندن وی محسوب می‌شود.
در این خصوص ناظران معتقدند که سال سخت ترامپ در حالی با اکثریت دموکرات‌ها در کنگره آغاز شده که همچنان سنای آمریکا در اختیار جمهوریخواهان است. هر چند کنگره می‌تواند تا حدودی روی برنامه‌های داخلی کاخ سفید تاثیرگذار باشد، اما در زمینه سیاست خارجی وزن سنا بسیار بیشتر از مجلس نمایندگان خواهد بود.
از سوی دیگر موضوع استیضاح ترامپ و افزایش احتمال آن در حالی مطرح می‌شود که لزوماً طبق قوانین آمریکا این استیضاح احتمالی منجر به کنار رفتن رئیس‌جمهوری نخواهد شد‌ زیرا یک روند پیچیده و مبهمی برای کنار گذاشتن رئیس‌جمهوری در آمریکا وجود دارد. همچنین در صورت تحقق چنین مسئله‌ای و بر فرض اینکه ترامپ طی فرآیند استیضاح از کار برکنار شود، به موجب قانون معاون او یعنی مایکل پنس قدرت را در کاخ سفید در دست خواهد گرفت؛ شخصی که به گفته تحلیلگران بسیار تندروتر از دونالد ترامپ بوده و نهادهای حامی او‌ پشت پرده تمامی تصمیمات یکجانبه کاخ سفید قرار دارند.
به گفته این تحلیلگران ترامپ علاوه بر محبوبیتی که در ایالت‌های جنوبی و طبقه زیر متوسط آمریکا دارد، مورد حمایت صاحبان صنایع بزرگ بوده و گروه‌های قدرتمندی در پنتاگون و وزارت خارجه از او و سیاست‌هایش حمایت می‌کنند. به همین دلیل حربه استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها نه کنار گذاشتن او بلکه احتمالاً با دو هدف مشخص صورت می‌گیرد؛ نخست دخالت و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کاخ سفید و دوم اینکه آنقدر فشارها را بر روی ترامپ افزایش دهند تا در انتخابات سال آینده یا او را وادار به کناره‌گیری از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری کنند و یا اینکه از اوضاع تنش‌آلود داخلی به نفع نامزد خود نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه