بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

روزنامه مصری الاهرام به نقل از منابع مطلع نوشت: شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی خود 6 ژانویه (امروز) تشکیل و اجازه بازگشایی سفارت‌های کشورهای عربی در دمشق پایتخت سوریه را صادر می‌کند.
به گزارش ایرنا به نقل از الاهرام، این منابع که نامشان فاش نشده است، افزودند: دو گروه در اتحادیه عرب وجود دارد. گروه نخست 6 ژانویه در نشست نمایندگان دائم این اتحادیه، خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خواهند شد. این مسئله زمینه را برای حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی عربی طی ماه جاری، در لبنان فراهم خواهد کرد. سوریه پس از آن می‌تواند در نشست دوره‌ای کشورهای عربی در ماه مارس آینده نیز حضور یابد.
دومین گروه در اتحادیه می‌خواهد که نمایندگان دائم اتحادیه عرب اجازه بازگشایی سفارت‌های عربی در دمشق و بازگشت سفیران عربی به سوریه و سفیران سوری به کشورهای عربی را بدهند اما تصمیم‌گیری در باره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تا نشست آتی به تاخیر بیندارند.
این منابع گفتند که هنوز همه نمایندگان اتحادیه عرب به یک موضع یکپارچه درباره سوریه دست نیافتند لذا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نیازمند زمان است.


کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند که بسیاری از کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، به سمت از سرگیری روابط با سوریه گام برمی دارند.اتحادیه عرب به دنبال شکست تلاش‌های خود برای برقراری گفت وگو میان مخالفان و دولت سوریه در سال 2011 میلادی عضویت دولت سوریه را به عنوان یکی از اعضای موسس آن تعلیق کرد.
این اتحادیه در پی پیروزی ارتش سوریه بر تروریست‌ها و مخالفین به کشورهای عضو اجازه داد تا سفارتخانه‌های خود را در دمشق بازگشایی کنند.پیشتر امارات، بحرین و کویت، سفارتخانه‌های خود را در دمشق باز کردند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات میزان و سود تسهیلات ساخت در بافت‌های فرسوده اعلام شد ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاله‌ای از مسیح مهاجری خودساخته صاحب مکتب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد: افزایش 18 برابری جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب استان اصفهان معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل: شمار مشتریان بالقوه نفت ایران افزایش یافته است ترامپ: لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل می‌کنم رسانه‌های غربی محاکمه عاملان قتل قاشقچی را یک «نمایشنامه کمدی» خواندند در پنج سال گذشته رخ داد؛ مرگ 20 هزار کارگر هندی در عربستان و امارات نماینده مجلس افغانستان: ترامپ، گورباچف آمریکاست الاهرام: امپراتوری آمریکا و متحدانش در منطقه که کمر به تجزیه سوریه بسته بودند، شکست هدررفت سهم ایران از بارش‌های مرزی معاون وزیر دفاع: استانداردهای روز دنیا در احداث شناورها رعایت می‌شود جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش: جنگ‌های آینده در دنیا هواپایه است تکرار ائتلاف عقیم نباید تسلیم فضاسازی ها و شعارها شویم