تکرار ائتلاف عقیم

بسم‌الله الرحمن الرحیم
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفرش به خاورمیانه اعلام کرد آمریکا با پیگیری‌های همه جانبه‌اش توانسته اعراب و اسرائیل را برای مقابله با ایران و جانبداری از منافع آمریکا در منطقه به یکدیگر نزدیک نماید و یک ائتلاف جدید را در جهت برآوردن خواسته‌های واشنگتن در این زمینه سازماندهی کند. پمپئو تلاش کرد این اقدام واشنگتن را دستاورد جدیدی برای آمریکای ترامپ معرفی نماید ولی همگان به خاطر دارند که ترامپ در اولین سفر خارجی پس از ورود به کاخ سفید، با حضور در کاخ بن سلمان در ریاض از تشکیل یک ائتلاف اسلامی – عربی متشکل از 54 کشور برای مقابله با ایران خبر داد. برای تشکیل چنان ائتلافی، ظاهراً تمامی گزینه‌های ممکن مدنظر قرار گرفته بود و عملاًٍ هیچ مشکلی و مانعی به چشم نمی‌خورد ولی چنان ائتلافی چند ساعت هم دوام نیاورد و با شکست و رسوائی کامل مواجه گردید.
سلمان و فرزندش با این فرضیه که امیر قطر با افشاگری‌ها و مخالفتش مانع شکل گیری این ائتلاف شده، خواهان سرنگونی امیر قطر شد که البته چنین خواسته‌ای عملی نگردید ولی سعودی‌ها و چند رژیم فاسد عرب ضمن تحریم قطر تلاش کردند این شیخ نشین متحد دیروز خود را از میان بردارند که باز هم ناکام شدند. حتی اصرار و تلاش و تحکم آمریکا برای نزدیک ساختن دیدگاه طرفین هم به جائی نرسید و نشان داد که آمریکای ترامپ حتی نزد رژیم‌های فاسد عرب هم اعتبار چندانی ندارد. اظهارات اخیر پمپئو نشانه دور جدیدی از تلاش‌های آمریکا برای احیای ائتلاف شکست خورده‌ای است که شکافهای عمیق درون جبهه اعراب و کشورهای اسلامی را به وضوح علنی ساخت و همانند مولودی بود که از همان ابتدا مرده به دنیا آمد و کمترین امیدی برای احیای آن وجود نداشت. دو تفاوت اساسی میان ائتلاف قدیم و جدید به ذهن می‌رسد که بسیار قابل تامل است. نخست آنکه رژیم اشغالگر صهیونیستی هم به این فهرست اضافه شده و نکته دوم آنکه کشورهای اسلامی و غیر عرب از این فهرست به کلی حذف شده‌اند.
پمپئو با وقاحتی مثال زدنی از ائتلاف اعراب و اسرائیل علیه ایران سخن می‌گوید و اصرار دارد که بر شکست و رسوائی آمریکا در تشکیل ائتلاف 54 کشور عربی و اسلامی با همین هدف و انگیزه سرپوش بگذارد و آنرا به فراموشی بسپارد.


موضوع کلیدی و بسیار مهمتری وجود دارد که نباید از خاطره‌ها محو شود و آن ماهیت اشغالگرانه اسرائیل و مسئله فلسطین است. آمریکا و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که با جلب نظر و حمایت مشتی سران فاسد رژیم‌های لرزان و بی‌ریشه عرب می‌توانند مسئله فلسطین را تعمداً به فراموشی بسپارند، بر خطر اسرائیل سرپوش بگذارند و ایران اسلامی و محور مقاومت اسلامی در منطقه را «خطر» معرفی کنند.
واقعیت‌های عینی به وضوح ثابت می‌کنند که سرنخ تمامی این طرح‌های شیطانی به «ایپک»، لابی صهیونیستی و رژیم اشغالگر صهیونیستی باز می‌گردد که این اواخر تصریح می‌کند تمامی دیدگاه‌ها و خط مشی ترامپ و دستیارانش را آنها دیکته کرده‌اند و دارودسته ترامپ مجریان سیاستهای دیکته شده تل آویو محسوب می‌شوند.
این برای آمریکا بسیار شرم آور است که رئیس جمهورش در اوج ناتوانی و بی‌اعتباری تلاش می‌کند با توسل به موقعیت لابی صهیونیستی ایپک، جایگاه خود را تحکیم نماید و به مجری چشم و گوش بسته صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
موضوع مهم دیگر اینکه ترامپ در اوج ناتوانی در آمریکا و در ساختار قدرت، درحالی که نیمی از دولتش تعطیل و در مرخصی اجباری به سر می‌برند و در کنگره منزوی شده و حتی قادر نیست یک بودجه 5/5 میلیارد دلاری برای احداث دیوار حائل در مرزهای مکزیک را در کنگره تصویب کند، تلاش می‌کند با انحراف افکار عمومی به خارج از مرزها، خود را توانمند و فعال مایشاءجلوه دهد. این طرح نیز به شکست می‌انجامد و تا همین جا هم عقب نشینی و رسوائی کاملی است که اجماع کشورهای اسلامی و عربی علیه ایران و به نفع صهیونیست‌ها را «غیرممکن» جلوه‌گر می‌کند. تقلیل یک اجماع متشکل از 54 کشور به یک اجماع با حضور 8 رژیم فاسد و مفلوک عرب، اگر قبول شکست نیست، پس چیست؟ به ویژه آنکه همین 8 کشور دقیقاً حامیان داعش و سایر تروریست‌های اجاره‌ای بوده‌اند که در آن جبهه هم شکست خورده‌اند. هنوز کاملاً روشن نیست که ترامپ با چه پشتوانه‌ای و با تکیه بر کدامین پیروزی در منطقه برای شروع چنین طرحی وسوسه شده است؟ و چه امید و انتظاری برای عملی شدن این طرح وجود دارد؟
این ابهامات زمانی بیشتر می‌شوند که بدانیم طرفهای این «ائتلاف عقیم»، همگی درگیر مسائل و مشکلات فزاینده‌ای هستند که آینده آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. سلمان و فرزندش در ماجرای جنگ یمن و قاشقچی، نتانیاهو در پرونده‌های پرتعداد قضائی در آستانه حذف از قدرت است. جایگاه ترامپ هم در کریدورهای قدرت در آمریکا بسیار لرزان است و موقعیتی شکننده دارد. با این نگاه می‌توان گفت این ائتلاف عقیم نمی‌تواند کمکی به هیچ یک از اعضای آن برای فرار از انزوا و درماندگی تلقی شود.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات میزان و سود تسهیلات ساخت در بافت‌های فرسوده اعلام شد ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاله‌ای از مسیح مهاجری خودساخته صاحب مکتب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تصویب لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد: افزایش 18 برابری جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب استان اصفهان معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل: شمار مشتریان بالقوه نفت ایران افزایش یافته است ترامپ: لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل می‌کنم رسانه‌های غربی محاکمه عاملان قتل قاشقچی را یک «نمایشنامه کمدی» خواندند در پنج سال گذشته رخ داد؛ مرگ 20 هزار کارگر هندی در عربستان و امارات نماینده مجلس افغانستان: ترامپ، گورباچف آمریکاست الاهرام: امپراتوری آمریکا و متحدانش در منطقه که کمر به تجزیه سوریه بسته بودند، شکست هدررفت سهم ایران از بارش‌های مرزی معاون وزیر دفاع: استانداردهای روز دنیا در احداث شناورها رعایت می‌شود جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش: جنگ‌های آینده در دنیا هواپایه است تکرار ائتلاف عقیم نباید تسلیم فضاسازی ها و شعارها شویم