استيضاح نشد؛ سئوال

آرمان- حمید شجاعی: گویا تا اطلاع ثانوی قرار است که میان دولت و مجلس آتش بس اعلام شود و نمایندگان از ابزار نظارتی استیضاح علیه وزرای روحانی استفاده نکنند. این در حالی است که برخی معتقدند مقام معظم رهبری تاکیدی به مجلس داشته‌اند که در شرایط فعلی استیضاحی صورت نگیرد. لذا از این جهت است که شاهدیم 5 وزیری که تا یک ماه پیش در صف استیضاح بودند در این بازه زمانی یک به یک به طرز جالبی امضاهای استیضاح‌شان پس گرفته شده و استیضاح کان‌لم‌یکن می‌شود. جالب است که در برخی از این استیضاح‌ها مثل حجتی وزیر کشاورزی هیأت رئیسه مجلس از قطعی بودن استیضاح سخن گفته بود، اما به فاصله کمی استیضاح وی از دستور کار خارج شد. با این شرایط تعجبی نیست اگر طرح استیضاح وزیر کشور نیز که 3 بار تا مرز استیضاح در صحن علنی پیش رفته و با پس گرفتن امضاها از دستور کار خارج شده بود نیز کان‌لم‌یکن شود. علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید: «هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد و همه استیضاح‌ها از دستور کار خارج شده است».
رابطه سینوسی دولت و مجلس
روابط میان دولت و مجلس همواره دستخوش تغییر و تحولاتی بوده است. گاهی حال وهوای بین بهارستان و پاستور آفتابی و شرایط عادی بوده و گاهی نیز شاهد هوای ابری و اصطکاک میان این 2قوه بوده‌ایم. لذا اگر نگاهی به تعامل نمایندگان با رئیس‌جمهور و وزرا طی یک ساله اخیر داشته باشیم نیک می‌بینیم که همواره نوعی تلاطم بین آنها برقرار بوده و اگر از قضیه سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزرا بگذریم به طور میانگین هر وزیری حداقل یکبار از سوی نمایندگان تحت عنوان سوال به مجلس فراخوانده شده است. تازه این مجلسی که عنوان می‌شود با دولت هماهنگ است و مشی و منش اعتدالی دارد، رویکردها در مجلس نهم خیلی بدتر و سختگیرانه‌تر از این بود و به قول یکی از مقامات دولتی، وزرا هر روز باید در مجلس کارت می‌زده و سپس به محل کار خود می‌رفتند. در این راستا با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و تغییراتی که چند ماه پیش در برخی وزارتخانه‌های اقتصادی دولت صورت گرفت انتظار می‌رفت که مجلس تا چندی دولت و وزرایش را به حال خود گذارده تا به کارها برسند، اما چندی نگذشت که قطار استیضاح‌ها روشن شد و به دلایل و بهانه‌های مختلف پروژه استیضاح برخی از وزرا کلید خورد. استیضاح وزرای امورخارجه، کشاورزی، کشور، آموزش و پرورش و ورزش که در هر کدام از نمایندگان در بازه‌های زمانی مختلف به طرز عجیبی امضاهای استیضاح را پس گرفتند تا استیضاح‌ها یک به یک از دستور کار مجلس خارج شود. گرچه برخی از این پس گرفتن امضاها توسط نمایندگان نیز خود جای تامل دارد؛ مثلادر قضیه استیضاح وزیر کشور بیش از 3 بار پروژه استیضاح کلید خورد و حتی تا پای کشاندن وزیر به صحن علنی نیز پیش رفت، اما هر 3 بار نمایندگان به علل مختلف و بعضا نامعلوم امضاهای استیضاح را پس گرفتند تا این ابهام به‌وجود ‌آید که مجلس در استیضاح‌ها چندان محکم نیست یا لابی‌های پشت پرده موجب پا نگرفتن استیضاح‌ها می‌شود. البته اینکه روابط میان مجلس و دولت مطلوب باشد همواره مورد پسند بوده است، اما به همان اندازه که رئیس‌جمهور و وزرا نباید به مجلس و نمایندگان بی‌اعتنایی کنند و تعامل سازنده داشته باشند، از مجلس نیز انتظار می‌رود که ضمن تعامل مثبت با دولت از جایگاه نظارتی خود نیز پایین نیامده و درگیر روابط پشت پرده نشوند.
خروج استیضاح‌ها از دستور کار


یک عضو هیات رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی مجلس با اشاره به آخرین وضعیت استیضاح‌ها اظهارداشت: هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد و همه استیضاح‌ها از دستور کار خارج شده است. خانه ملت نوشت، علی اصغر یوسف‌نژاد در ارتباط با اینکه با طراحان استیضاح صحبت شده است یاخیر؛ گفت: طراحان استیضاح امضای خود را پس گرفته‌اند. وی در خصوص استیضاح وزیر کشور بیان کرد: حدود 20 امضا برای استیضاح وزیر کشور جمع شده بود که همه امضاکنندگان، امضای خود را پس گرفتند. نماینده ساری در مجلس در ارتباط بااینکه آیا رهبری تاکید کردند استیضاحی در این شرایط صورت نگیرد، تصریح کرد: من در این باره چیزی نشنیدم.
یک بام و دو هوا
در حالی که عضو هیأت رئیسه مجلس از در دستور کار نبودن استیضاح هیچ یک از وزرا خبر داده، اما بازار سوال از وزرا که می‌تواند پایه‌گذار استیضاح باشد همچنان داغ است. در این راستا روز گذشته وزیر آموزش و پرورش مهمان نمایندگان بود تا به سوال حسین مقصودی نماینده سبزوار و حسن کامران نماینده اصفهان درباره رتبه‌بندی فرهنگیان و دلیل گرفتن هزینه تحصیل از دانش‌آموزان در مدارس، پاسخ بگوید، که با سخنان بطحائی نمایندگان قانع شدند. حال خبر می‌رسد که قرار است وزیر نفت نیز با سوال نمایندگان به مجلس برود. قضیه از این قرار است که بیژن زنگنه وزیر نفت باید با حضور در مجلس پاسخگوی سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد درباب قراردادهای نفتی و مفاسد کلان باشد. به‌نظر می‌رسد بهارستان نشینان در قبال دولت سیاست یک بام و دوهوا را پیاده می‌کنند؛ چرا که از طرفی با پس گرفتن امضاها به استیضاح‌ها خاتمه می‌دهند، اما از سوی دیگر با خواندن مکرر وزرا به مجلس آنها را از انجام وظایف خود باز می‌دارند که این نکته‌ای که قابل تامل است.