بخشی شکایت کند، دادستان وارد می‌شود

آرمان: سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با اظهارات اسماعیل بخشی، از زندانیان نیشکر هفت تپه گفت: از دیگران شنیدم که نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات نوشته و علی‌القاعده وزارت اطلاعات پیگیری می‌کند و قطعا دستگاه قضائی هم اگر شکایت کند وارد می‌شود. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ارتباط با پرونده احمد عراقچی ابراز داشت: برخی پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد و همین روز گذشته برای پرونده احمد عراقچی گزارشی رسیده که اگر صحت داشته باشد روند پرونده تغییر می‌کند. دادگاه این پرونده شروع نشده و در حال مطالعه پرونده هستند و اگر گزارش جدید صحت داشته باشد، فاز جدیدی مطرح می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: از جلسه قبل تاکنون تعدادی از شیراز به اتهام مالی محکوم شدند و حکمشان قطعی شده است. اژه‌ای گفت: تعدادی از دلالان خرد و کف خیابانی که توسط وزارتخانه‌های ذی‌ربط و بانک مرکزی این افراد در نوسانات ارز و ایجاد تلاطم در بازار نقش داشتند و بر اساس دستورات نیروی انتظامی عمل نکردند محکومیت‌های کمی گرفتند که اینها افراد جزء هستند که همگی 6 ماه حبس گرفتند و هر کدام به تناسب درآمدی که از این ناحیه داشتند به عنوان تحصیل مال نامشروع از آنها گرفته شده که تعداد آنها ۱۵ نفر بوده است. وی در خصوص برخورد دستگاه قضائی با افزایش قیمت‌ها بعد از پایین آمدن دلار افزود: با کسانی که از این فرجه علیه مردم سوءاستفاده می‌کنند و قیمت اجناس را به این بهانه گران کردند و حتی کم فروشی می‌کنند، برخورد می‌شود. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمالش هست که خود شما رئیس قوه شوید؟ گفت: خیر. ریاست قوه ابلاغ جدیدی گرفتند و با حفظ سمت کارها را با قوت انجام می‌دهند و خللی در کارشان ایجاد نشده است. وی درباره اینکه چه کسی را احتمال می‌دهید رئیس قوه شود؟ گفت: احتمال می‌شود داد ولی قطعی نه. به موقع و هر زمان مقام معظم رهبری اعلام کردند همه مطلع می‌شویم‌.
آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی
محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی عنوان کرد: مرتب مدعی بودند که پول داریم و بر همین اساس به کشورهای مختلف مسافرت شده و چیزی حاصل نشده است. اخیرا برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند که وی می‌خواهد بدهی‌اش را پرداخت کند، اما «نفت» موافقت نمی‌کند و بر همین اساس مجددا با همان نماینده در ۱۱دی ماه جلسه‌ای برقرار شد و یکی از نمایندگان مجلس و وزارت نفت و اطلاعات و وکیل متهم و محکوم هم بودند که گفتند با خودش می‌خواهیم صحبت کنیم و این امکان هم فراهم شد که با حضور وکیلش با ایشان صحبت کنند و قرارداد و تعهدی دادند که هیات به فلان کشور اعزام شود و قرار است هفته بعد و یا ۱۰روز بعد به آن کشور بروند و باید دید که آیا چیزی وصول می‌شود یا خیر. سخنگوی قوه قضائیه در مورد عفو زنجانی و خلاصی او از اعدام نیز، ابراز داشت: این موضوع بحث بعدی است. محسنی اژه‌ای درباره ادعای اسماعیل بخشی اذعان کرد: از دیگران شنیدم که نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات نوشته و علی‌القاعده وزارت اطلاعات پیگیری می‌کند؛ البته نمی‌دانم نامه وی به وزارت اطلاعات درست است یا خیر. وی ادامه داد: وزارت اطلاعات پیگیری می‌کند و قطعا دستگاه قضائی هم اگر شکایت کند وارد می‌شود. باید دید که موضوع چگونه است و اگر شکایت کند دادستان وارد می‌شود. وزارت اطلاعات هم تخلفی را دید حتما به مرجع قضائی اعلام می‌کند. محسنی اژه‌ای در ارتباط با احتمال ریاستش بر قوه قضائیه ابراز داشت: آن‌چه الان قطعی می‌شود گفت، این است که قطعا بنده نیستم. ریاست قوه ابلاغ جدیدی گرفتند و با حفظ سمت کارها را با قوت انجام می‌دهند و خللی در کارشان ایجاد نشده است. وی ادامه داد: احتمالاتی داده می‌شود، اما قطعی نیست. هر زمان مقام معظم رهبری اعلام کردند همه مطلع می‌شویم‌. سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی، گفت: برای برخی افراد که حقوق بالایی دریافت کردند، مصوبه و توجیه قانونی وجود داشت که این افراد مجرم نیستند و طبق گزارش‌ها حدود ۲۳ میلیارد را پس دادند و عده‌ای هم بودند که با صحنه‌سازی نشان دادند که شرکت‌های زیانده، سودده هستند و حقوق کلان دریافت کردند و پرونده این افراد نیز به دادگاه ارسال شده است و برخی از این افراد هم جرم‌های دیگری دارند. همچنین بخشنامه دولت را درباره حقوق‌ها، سازمان بازرسی بررسی کرده و در این زمینه تخلفی صورت نگرفته است.
آزادی عراقچی با اجازه قاضی


سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده محیط زیستی‌ها گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده، اما هنوز تعیین وقت نشده است و وکلا باید بروند و پرونده را مطالعه کنند، زیرا در این پرونده‌ها متهم یا باید وکیل معرفی کند و یا اینکه دادگاه برای آنها وکیل معاضدتی انتخاب کند. سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده مهدی هاشمی در قرارداد توتال عنوان کرد: در پرونده مهدی هاشمی موضوع قرارداد توتال مطرح نبوده است. وی در ارتباط با پرونده عیسی شریفی معاون شهردار سابق تهران تصریح کرد: این پرونده هنوز به مرحله کیفرخواست نرسیده و در تحقیقات مقدماتی است و از بیان جزئیات معذورم. او در خصوص تهدید آمریکا برای آزادی نازنین زاغری گفت: اگر قرار است کسی آزاد شود، به آنها ربطی ندارد و آمریکا غلط کرده است. محسنی اژه‌ای درباره پرونده احمد عراقچی اظهار داشت: ما دوست داریم پرونده‌ها سریع‌تر رسیدگی شود، اما برخی پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد و همین روز گذشته برای پرونده احمد عراقچی گزارشی رسیده که اگر صحت داشته باشد روند پرونده تغییر می‌کند. دادگاه این پرونده شروع نشده و در حال مطالعه پرونده هستند و اگر گزارش جدید صحت داشته باشد، فاز جدیدی مطرح می‌شود. سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با وقوع جرائم در فضای مجازی و باج خواهی از افراد و برخورد دستگاه قضائی در این زمینه گفت: جرائم زیادی در فضای مجازی رخ می‌دهد و مفاسدش متوجه مردم و نظام می‌شود و قوه قضائیه تلاش کرده که میزان جرائم را کم و ساماندهی کند. وی در خصوص آزادی عراقچی با وثیقه تصریح کرد: عراقچی با اجازه قاضی آزاد شده است. اژه‌ای درباره فشارها درباره این پرونده تاکید کرد: بله؛ درست است و این فشارها هم هنوز ادامه دارد و ما نباید زیر بار این فشارها برویم. سخنگوی قوه قضائیه درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: این حادثه از دو جهت حائز اهمیت است. یکی از این جهت که منجر به فوت 10 نفر شد که بسیار تاسف‌آور بود و دیگر اینکه این حادثه در یک محیط علمی رخ داده است. اژه‌ای ادامه داد: از روز اول این حادثه مسائلی مطرح شده است و همه دستگاه‌ها در حال بررسی هستند، اما به طور قطع باید کارشناس نظر بدهد. باید خودرو، مسیر و عوامل محیطی بررسی شود. یک هیات نظر اولیه را اعلام کرده و گزارش به هیات 7 نفره ارسال شده است و اگر ثابت شود در این حادثه کسی مقصر است، با او برخورد می‌شود. وی درباره شکایت رئیس دولت اصلاحات از مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: از آقای شریعتمداری که پرسیدم او گفته که ما آماده دفاع هستیم ولی هنوز به دادگاه نرفته است.