نقش شبکه‌های اجتماعی درآستانه انتخابات

امروزه شبکه های اجتماعی نقشی چشمگیر در آرایش افکار عمومی مردم در آستانه انتخابات بازی می کنند. براساس برخی آمارتقریبا نیمی از افراد واجد شرایط، برای رای دادن و کسب آگاهی از وضعیت انتخابات از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ به عبارتی ممکن است افراد در شناسایی فرد اصلح انتخابات، به علت ایجاد تنش دچار خطا شوند یا حتی با شانتاژ و جوسازی روانی مشارکت مردم در انتخابات کاهش پیدا کند که این مهم ضرورت مدیریت این فضا از سوی مراجع ذی ربط را توجیه می کند. در این مطلب قصد داریم تا به نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات بپردازیم و میزان تاثیرپذیری مردم از این شبکه ها را در انتخاب متخصصان بررسی کنیم.
امروزه نوع کارکرد رسانه‌های سنتی مانند روزنامه و مجله به مرور در حال کاهش است و از سوی دیگر شبکه‌های رادیو و تلویزیون معتبر دنیا نیز در یک یا دو سال اخیر کارکرد اصلی خود را از دست داده‌اند. ورود نخستین روزنامه ایرانی به فضای اینترنت با عمومی شدن اینترنت در ایران همراه بود و از این جهت عمر روزنامه های آنلاین در ایران به قدمت عمر اینترنت ایرانی است. شبکه های ارتباطی جهانی نوین که از سال های پایانی دهه 1360 و به منطقه استفاده های دانشگاهی وارد ایران شده بودند، در سال های ابتدایی دهه 1370 در دسترس عموم قرار گرفتند. سال 1373 و راه اندازی اولین پی . بی. اس در ایران را به عنوان شروع دوره عمومی شدن این شبکه ها در ایران ذکر کرده اند. با فراگیر شدن استفاده از اینترنت در ایران کم کم سرو کله شبکه های اجتماعی نیز در فضای مجازی پیدا شد. این شبکه های اجتماعی مختلف از قبیل وایبر، واتساپ، اینستاگرام، لاین، تلگرام، بیسفون، سلام و... با سرورهای خارجی یا داخلی،آحاد مردم جامعه را به خود مشغول کرده اند. به گونه ای که می توان گفت حضور در این شبکه ها، گفتگوهای دو نفره، تشکیل گروه و پست گذاشتن تا حدودی انسان ها را از ارتباط فیزیکی و رفت و آمدها غافل کرده و زندگی حقیقی افراد را تحت شعاع قرار داده است.
کاربران تنها با در اختیار داشتن یک گوشی اندروید یا تبلت می توانند وارد شبکه‌های اجتماعی شوند و در فضایی آزاد ، بدون در نظرگرفتن سن، جنس، سطح علمی و اعتقادی مخاطبان با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند و در عقیده و نگرش یکدیگر تاثیر بگذارند، تاثیری که قطعا منحصر به فضای مجازی نخواهد بود.
اما سوال این است شبکه های اجتماعی، به چه صورت در انتخاب مردم تاثیرگذار است؟در کودتای ترکیه با اینکه شبکه‌های رادیو و تلویزیون در اختیار کودتاچیان بود، ولی نتوانستند موفق عمل کنند چرا که شبکه‌های اجتماعی در این میان عملیات ضد کودتا را انجام دادند. ادامه در صفحه 2