«شكست نشست ورشو» قطعي است

آرمان: آیت‌ا... سیدحسن خمینی در مراسم نکوداشت سی‌امین سالگرد نامه تاریخی امام(ره) به گورباچف گفت: حتی کسانی که این فروپاشی را پیش‌بینی می‌کنند می‌گویند دلیل فروپاشی آن است که مسیر آن حکومت مسیر خلاف فطرت بشر است، اما زاویه‌ای که امام اشاره می‌کند این است که مشکل جامعه شما با چیزی غیر از بحران مالکیت و آزادی حل می‌شود و آن این است که شما به سبب آرای مارکس که گفته بود دین افیون جامعه است به ستیز با دین، معنویت و خدا بر آمده‌اید و اتفاقا چون خدا را حذف کرده‌اید عدالت شما سر از حاکمیت گروهی خاص درآورده است. یادگار امام اذعان داشت: هشدار امام به همه تاریخ است؛ موضوع نامه شوروی سابق است، اما هرکس از خداوند و معنویت جدا شود راه را به بیراهه برده است و راه بیراهه یا اساسا همه چیز را گم می‌کند و یا بخشی را گم می‌کند؛ ممکن است به نفع عدالت، آزادی را از بین ببرد، به نفع آزادی، عدالت را از بین ببرد و به نفع هر دو اینها به استعمار توجه نکند و اینکه یک ملت جدای از همه اینها احتیاج به عزت، غیرت و غرور دارد.
مشکل شوروی
یادگار امام(ره) در همایش «مصلح شرق» نکوداشت سی‌امین سالگرد نامه امام به گورباچف؛ اظهار داشت: شوروی برای نسل حاضر یک نام تاریخی است. اما واقعیت این است که شوروی در زمان خودش ابرقدرتی بود که از پس جنگ جهانی دوم ظفرمند بیرون آمده بود و در کل جهان رگه‌هایی از قدرت آن مشهود بود. جماران نوشت، آیت‌ا... سیدحسن خمینی با اشاره به تحولات تاریخی چین، کوبا، اندونزی، ویتنام و برخی دیگر از کشورهای جهان، افزود: در آن دوران در هرجایی از دنیا کمونیست‌ها حضور داشتند و این طور نیست که به عنوان قصه از آنها عبور کنیم. وی افزود: گورباچف دو کار بزرگ دارد که یکی در عرصه اقتصادی و دیگری سیاست درهای باز سیاسی بود. البته او مدعی بود می‌خواهم به دستورالعمل آخر لنین برگردم و مقداری از آزادی‌های سیاسی و اقتصادی و حق مالکیت را بپذیرم، اما امام در نامه به او می‌گوید مشکل شما مالکیت و آزادی نیست. وی افزود: امام در نامه خود می‌گوید این نکات باعث می‌شود جان‌های جوانی که آزادی‌خواه، عدالت‌خواه و ضد ستم بودند و به اشتباه زیر بیرق غرب رفته بودند متوجه شوند این مسیر نیست؛ زیرا تقریبا تا قبل از انقلاب اسلامی ایران هر کسی می‌خواسته مبارزه کند لاجرم باید از اردوگاه کمونیست سر در می‌آورد. وی تأکید کرد: تقریبا همه جهان فهمیده بودند که نفی مالکیت در درون جامعه کارآمد نیست و پذیرفته بودند که نپذیرفتن آزادی انسان‌ها و حق دخالت در سرنوشت و به رسمیت نشناختن آزادی به اسم عدالت مورد قبول نیست و به سرانجام نمی‌رساند. تقریبا همه کسانی که دنیا را ورق می‌زدند احساس می‌کردند مشکلات درونی این جامعه زیاد است. یادگار امام یادآور شد: همه این را احساس کرده بودند که جامعه شوروی نمی‌تواند به ادامه خودش امیدوار باشد و با نپذیرفتن مردم و ذبح آزادی زیر پای عدالت، به نتیجه نمی‌رسد؛ بلکه یک روزی فرو می‌پاشد. وی ادامه داد: حتی کسانی که این فروپاشی را پیش‌بینی می‌کنند می‌گویند دلیل فروپاشی آن است که مسیر آن حکومت مسیر خلاف فطرت بشر است، اما زاویه‌ای که امام اشاره می‌کند این است که مشکل جامعه شما با چیزی غیر از بحران مالکیت و آزادی حل می‌شود و آن این است که شما به سبب آرای مارکس که گفته بود دین افیون جامعه است به ستیز با دین، معنویت و خدا بر آمده‌اید و اتفاقا چون خدا را حذف کرده‌اید عدالت شما سر از حاکمیت گروهی خاص درآورده است.
نامه‌ای متفاوت


آیت‌ا... سیدحسن خمینی گفت: اتفاقا نقطه اختلاف انقلاب ما با کل جهان همین است که تمام حرکت‌های انقلابی عدالت‌خواه، استکبارستیز، استبدادستیز، ضد غرب، ضد سرمایه‌داری و به دنبال تساوی هستند، اما محور حرکت هیچ‌کدام خدا نیست. نامه امام به گورباچف پیش‌بینی فروپاشی است؛ اما نه از جنسی که دیگران هم پیش‌بینی کردند. امام به بنیاد یک تفکر نگاه می‌کند و می‌گوید چون از خدا فاصله گرفته‌اید لاجرم فرو می‌افتید و پیش‌بینی دیگری هم دارند این است که دنیای غرب هم اگر بخواهد این مسیر را طی کند دینداری آمریکایی و بردن دین به پستوهاست. یادگار امام اضافه کرد: پیش‌بینی امام نکته دیگری هم در درون خود دارد و آن این است که امام عدالت‌گرایی و آزادی‌خواهی را نفی نمی‌کند، اما توجه به این می‌دهد که همه اینها از درون جوهره‌ای به نام خدا شکل می‌گیرد و پیوند شما با خداست که می‌تواند این مطلب را برای شما تثبیت کند. وی با تأکید بر اینکه نامه امام به گورباچف یک امر خیرخواهانه است، تصریح کرد: روس‌ها در جریان جنگ جهانی دوم فهمیدند که ناسیونالیسم توان ایستادن مقابل نازیست را ندارد و درهای کلیساها دوباره باز شد. امام هم خیرخواهانه می‌گوید اگر می‌خواهی بمانی این روش را برو و هم پیش‌بینی می‌کند که اگر این راه را نروی فرو می‌پاشی؛ اتفاقی که بعدا رخ داد و دنیا به آن بهت‌آور نگاه می‌کرد. سیدحسن خمینی افزود: این نامه راهی نشان داد که امروز به درد ما هم می‌خورد و آن «گفت‌وگو» است. امام نمی‌گوید هرچه من می‌گویم بپذیرید، بلکه می‌گوید اندیشمندان را بفرست و بیایند در قم با علما صحبت کنند تا از حجاب‌ها و حصارهای درهم تنیده ذهنی خود خارج شوید. تولیت مرقد مطهر امام خمینی(ره) تاکید کرد: هشدار امام به همه تاریخ است؛ موضوع نامه شوروی سابق است، اما هرکس از خداوند و معنویت جدا شود راه را به بیراهه برده است و راه بیراهه یا اساسا همه چیز را گم می‌کند و یا بخشی را گم می‌کند؛ ممکن است به نفع عدالت، آزادی را از بین ببرد، به نفع آزادی، عدالت را از بین ببرد و به نفع هر دو اینها به استعمار توجه نکند و اینکه یک ملت جدای از همه اینها احتیاج به عزت، غیرت و غرور دارد. یادگار امام ادامه داد: امام در حقیقت می‌خواستند جبهه شرق را به راه بیاورند. آن وقت‌ها تعبیر پیمان ورشو را به کار می‌بردند که آن پیمان شکست خورد و البته نشست ورشو هم که اخیرا برای ملت ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند قطعا به شکست خواهد انجامید؛ اگر آن ورشو چیزی عایدشان کرد، این ورشو هم عایدشان می‌کند. وی افزود: امام به جریان شرق گفتند من مصلحانه می‌گویم به دامن معنویت و فطرت بشری برگردید؛ اما این پیام فراتر از شرق است و غرب را هم می‌گیرد. امام مصلح دل‌هاست و این پیام به دل‌های مردم است.