وحدت در تيم‌ملي‌فوتبال؛ مهمترين اصل

آرمان- حسین ردکا: در حالی که تیم‌ملی کشورمان در کوران رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا قرار داد، کارلوس کی‌روش از طرفی با فدراسیون کلمبیا مذاکره کرده و از طرف دیگر مصاحبه‌هایی علیه شخصیت‌های کشورمان انجام می‌دهد.
‌مصاحبه علیه وزیر ورزش
کارلوس کی‌روش در حاشیه تمرین تیم‌ملی فوتبال ایران در امارات در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد فدراسیون کلمبیا به او، اظهار کرد: اجازه دهید به این سوال به‌عنوان آخرین بحث، جواب دهم چون مهم‌ترین مطلب، قبل از اینکه درباره آینده‌ام صحبت کنم، بحث حال حاضر است. در شرایط فعلی توانستیم سه بازی‌مان را با نتیجه‌ خوبی به پایان ببریم. هفت گل زدیم و عملکرد خوبی داشتیم. از این به بعد مسابقات در واقع شروع می‌شود. تا اینجا برای کسب امتیازات لازم بازی می‌کردیم تا صعود کنیم، اما از این به بعد به‌گونه‌ای خواهد بود که همه چیز برای تیم برنده و هیچ چیز برای بازنده خواهد بود. او ادامه‌ داد: تنها مطلبی که اکنون می‌شود از آن مطمئن بود این است که شش ماه پیش فدراسیون تصمیم گرفت قرارداد من شش ماهه باشد.این یک واقعیت است. تصمیمی بود که گرفته شد و شفاف هم اعلام شد. در آن برهه احساساتم را با آقای تاج در میان گذاشتم ولی این خواسته و تصمیمی بود که از سوی فدراسیون و آقای تاج اتخاذ شد. مطلبی که آن زمان نمی‌دانستم ولی اکنون با توضیحات تاج مطلع شده‌ام چیزی است که اگر آن زمان می‌دانستم هرگز قراردادم را تمدید نمی‌کردم. تاج این مطلب را از من پنهان کرده بود. آن مطلب این بود که ماندن من کاملا بر خلاف خواسته وزارت ورزش و جوانان بود. آقای تاج دستورات خاصی از وزیر ورزش و جوانان گرفته بود که قرارداد من را تمدید نکند. اگر این مطلب را آن زمان می‌دانستم هرگز نمی‌ماندم. نمی‌خواستم کاری بر خلاف میل آقای وزیر انجام دهم. او ادامه‌ داد: آقای تاج چند بار به من گفت‌ دلیل اینکه وزارت از فدراسیون حمایت نمی‌کند این است که او به دستورات وزارت عمل نمی‌کند. برای من عقلانی نیست که ماندنم باعث لطمه‌خوردن تیم‌ملی یا فدراسیون شود. جناب آقای دکتر سلطانی‌فر به‌هر دلیلی برنامه یا گزینه‌های دیگری دارند. من از مربیانی نیستم که بخواهم مدام از سیستم تشکر کنم و جلویش خم شوم. این داستان‌های آقای الکساندر، آقای میک، داستان بازی دوستانه با آرژانتین، همه از طرف یک نفر بود اما چه کسی اجازه این کار را داده است؟ آن باشگاه و آن مربی تحت تسلط چه شخصی هستند. وقتی ما حتی مشکلات پایه‌ای داریم حتی در این حد که برخی مردم نگران هستند که غذا در سفره‌شان باشد این اجازه را به آنها می‌دهند که با پرواز فرست‌کلاس به ژاپن بروند و برگردند. هیچ دلیلی برای گمانه‌زنی وجود ندارد.
‌عذرخواهی تاج


مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در خصوص اتفاقات اخیر و مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی کشورمان که روی خط اخبار ورزشی تلویزیون آمده بود، گفت: به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم‌ملی انجام شده که مردم را رنجیده خاطر کرده از مردم عذرخواهی می‌کنم. وی ادامه داد: همه تیم‌ملی‌، سرمربی، بازیکنان و فدراسیون فوتبال باید خودشان را خادم مردم بدانند و تنها به فکر شادی مردم باشند. وی افزود: چیزی که ما به‌عنوان رویه اصولی و منطقی فوتبال کشور می‌دانیم این است که مربیان و بازیکنان روحیه خدمت به مردم و شادمانی آنها واقف باشند. اگر فوتبال و مسابقه‌ای هست فقط هدف آن خوشحالی و خدمت به مردم است. اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم‌ملی بیان شده و باعث رنجش‌خاطر مردم شده عذرخواهی می‌کنم. سرمربی، بازیکنان و فدراسیون باید خودمان را خادم مردم بدانیم. تاج در مورد اینکه عذرخواهی او خوب است اما در بیانیه فدراسیون آمده برخی مشکلات مالی در پرداخت قرارداد 6 ماهه کی‌روش وجود داشته و آیا پول سرمربی تیم‌ملی پرداخت نشده است، گفت: خوشبختانه تمام پرداخت‌های ما به بازیکنان، کادرفنی و مربیان یعنی در مورد همه اردوهای قبل از جام‌جهانی در خلال جام‌جهانی و قبل از بازی با عراق انجام شده است. پاداش کی‌روش در همه بازی‌ها پرداخت شده است. اینکه نتوانستیم پول را تامین کنیم به‌خاطر ترانسفر پول است. طبیعی است با توجه به شرایط موجود این کار سخت است. بد نیست بدانید یکی از مسئولان ما حدود 10 ساعت در فرودگاه درگیر همین 463 هزار دلار بود که به‌صورت CASh به امارات برده بودیم. این در شرایطی بود که نامه بانک مرکزی، فدراسیون و.. را داشتیم و مبدا و مقصد پول معلوم بود. مشکلاتی از این بابت در گمرک امارات داشتیم و بعد از رایزنی سفارت توانستیم این مشکل را حل کنیم.
‌واکنش رئیس کمیته ملی المپیک
رضا صالحی امیری در واکنش به صحبت‌های اخیر سرمربی تیم‌ملی فوتبال بیان کرد: ایشان باید بداند که تیم‌ملی فوتبال و بازیکنان افتخارآفرین آن متعلق به ملت ایران است و وی طبق قراردادش موظف به هدایت فنی این تیم است و حق هیچ گونه اظهار نظر بی‌مورد و مداخله‌گرایانه در امور داخلی کشورمان را ندارد. او ادامه داد: کنش‌ها و واکنش‌های داخلی ورزش ایران ارتباطی به ایشان نداشته و ندارد و وی به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای باید بداند که مردم به‌خوبی می‌دانند رفتارش در جام‌ملت‌ها و آن‌هم زمانی که تیم‌ملی ایران با اقتدار به مرحله بعد صعود کرده، حاکی از نوعی عصبانیت نهفته و اقدامی شیطنت‌آمیز عده‌ای از مخالفان پیروزی‌های ملت ایران است. فدراسیون فوتبال باید سرمربی تیم‌ملی را در چارچوب قرارداد و وظایفش هدایت و مدیریت کند. این وظیفه فدراسیون فوتبال است تا در این شرایط حساس مانع از هرگونه ادبیات غیراخلاقی، توهین‌آمیز و مغایر مصالح ملی سرمربی تیم‌ملی شوند. صالحی امیری همچنین گفت: باور دارم این ادبیات سرمربی تیم‌ملی نوعی باج‌خواهی است که در صورت عدم کنترل و تکرار می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد. ملت ایران به‌خوبی می‌داند ورزش ایران با همدلی، انسجام و اتحاد حداکثری که بین ارکان آن از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌ها، هیات‌ها، پیشکسوتان، قهرمانان و رسانه‌ها شکل گرفته در مسیر توسعه و جهش قرار دارد و بسیاری از رشته‌ها از جمله فوتبال، والیبال، کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، کاراته، جودو و.... با همین انسجام در دوره مدیریتی دکتر سلطانی‌فر می‌روند تا به بهترین عناوین و افتخارات سال‌های اخیر خود دست یابند.در این شرایط هر گونه رفتار مداخله‌گرایانه در این فرایند نوعی خیانت به جامعه بزرگ و افتخارآفرین ورزش ایران تلقی می‌شود.
‌کار اخلاقی فدراسیون کلمبیا
در حالی که فدراسیون اسپانیا در آستانه جام‌جهانی 2018 سرمربی خود را به‌دلیل مذاکره و توافق با رئال مادرید برکنار کرد کی‌روش در کار غیرحرفه‌ای برنامه‌های بعد از جام‌ملت‌های آسیا و حضور در تیم‌ملی کلمبیا را برای خود تنظیم کرد! به گزارش مارکا،‌ خیلی‌ها امیدوار بودند بعد از دیدار رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال کلمبیا با کارلوس کی‌روش در امارات، نام سرمربی تیم‌ملی فوتبال کلمبیا مشخص شود ولی فدراسیون فوتبال کلمبیا تشخیص داد این اقدام مناسب نیست و به همین خاطر تا پایان جام ملت‌های آسیا، این مذاکره متوقف خواهد شد.
‌دل «بنا» گرفت
محمد بنا سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی که تیمش را برای حضور موفق در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌کند، در صفحه شبکه اجتماعی خود آورده است: «امشب دلم گرفت، افسوس خوردم به‌خاطر این همه تفاوتی که بین فوتبال و بقیه رشته‌هاست. بازم می‌گم من ورزشکارامونو دوست دارم و برای کسی سوءبرداشت نشود. ولی خب بالاخره کشتی‌گیرم، تعصب کشتی دارم، مبارزه تن به تن، پارگی ابرو، پارگی رباط صلیبی، ، خستگی‌هایی که از درد داد بزنی. هه رو دیدم و چشیدم. چه زمان کشتی و چه در زمان مربیگری. اما تا الان دم نزدم چون می‌گفتم عشقمه، ورزشمه، دوستش دارم. ولی امروز یه خبر به من تلنگر زد که در وجودم یه لحظه احساس بی‌ارزشی کردم. خبر این بود؛ پاداش فوتبالیست‌های ما برای پیروزی‌های گروهی داده شد:۳ هزار دلار برای هر برد به فوتبالیست و دو برابر آن پاداش کی‌روش!!! در فوتبال اگر همین بازی‌های ملی رو فوتبالیست فقط به‌خاطر عرق ملی بازی کنه و یک ریال هم پول نگیرد باز برای او ارزش افزوده است چرا که بعد از آن قرارداد ۲ میلیاردی‌اش می‌شود ۳ میلیارد!!! پس اگر مجانی هم بازی کنه، فقط به‌خاطر مردمش، چیزی نمیشه جز اینکه قیمتش بالاتر میره، ولی‌کشتی‌گیر، وزنه‌بردار و تکواندوکار، جودوکار، کاراته کا و تمام عزیزایی که تو رشته‌های غیر فوتبالی هستن، اگه زحمت بکشن و مدال نگیرن، هیچی ندارن!»
‌هشدار کاپیتان
افشین پیروانی مربی و کاپیتان سابق پرسپولیس درباره سفر بیزینس کلاس پرسپولیسی‌ها به ژاپن گفت: آقای کی‌روش! برای اولین و آخرین بار هشدار می‌دهم وقتی اسم پرسپولیس و ملت ایران را می‌آوری حواست را جمع کن. پرسپولیس تیمی با ریشه و مردمی است که به‌عنوان پرطرفدارترین تیم آسیا خیلی‌ها طرفدار او هستند. او (برانکو) خوب می‌داند پرسپولیس چگونه با یک ملی‌پوش و در شرایطی که محروم از جذب بازیکن بود و چندین ستاره‌اش از تیم رفته بودند برای قهرمان شدن در آسیا به ژاپن سفر می‌کرد و به باور بنده بیزینس کلاس که سهل است، لیاقت داشت کادرفنی و بازیکنانش حتی با جت شخصی به ژاپن بروند. بنده شاهد بوده‌ام تیم‌ملی در زمان مربیگری کی‌روش برای معمولی‌ترین بازی‌ها هم با چارتر سفر کرده که نشان‌دهنده آن است که قهرمانی‌ها و اقتدار پرسپولیس تا چه حد پاک و بدون حمایتی خاص بوده و کی‌روش و امثال او که برای این اتهام‌های واهی دلیل موجهی ندارند. به جرات هم می‌گویم هیچ یک از مربیان سال‌های گذشته تیم‌ملی چه خارجی و چه داخلی یک دهم امکانات کی‌روش و تیمش را در اختیار نداشتند و تا این حد از حمایت‌ها برخوردار نبوده‌اند اما دیدیم که آنها این همه جنجال‌آفرینی نداشتند و حرمت‌ها را به‌رغم کمبودها حفظ می‌کردند.
‌بغض خیابانی
جواد خیابانی مجري برنامه فوتبال آسيايي، ابتدا فاش کرد که کی‌روش فقط برای ۶ ماه قرارداد اخیرش با تیم‌ملی ایران ۹۰۰ هزار دلار نقدا از فدراسیون فوتبال ايران پول گرفت. در پیام جواد خیابانی آمده است: «تو که مدعی هستی مردم ما گشنه هستند چقدر حاضری از این ۹۰۰ هزار دلار را به گرسنگان ایرانی بدهی تا نان خوردن داشته باشند و سیر شوند؟ خیابانی افزود: آقای کی‌روش چقدر تحمل کنیم در مقابل این همه بی‌حرمتی‌های شما؟ کدام مربی در جهان این‌همه آن هم پس از ۸ سال فرصت و میلیاردها دستمزد، علیه مسئولان؛ مربیان داخلی، اهالی رسانه، وزیر و... آن کشور حرف می‌زند و اتهام‌زنی می‌کند؟ خیابانی که بغضش ترکیده بود، افزود: بس کن آقای کی‌روش، بر سر ما منت نگذار، چرا از مسائل فنی تیم صحبت نمی‌کنی و مدام علیه این ، آن ، مربی ، مسئول و... جوسازی می‌کنی؟»