بر اساس عملکرد راننده خودرو بیمه صادر می‌شود ابهام در صدور بیمه شخص ثالث

گروه تولید و تجارت - مسئله راننده‌محور یا اتومبیل محور بودن بیمه‌های شخص ثالث ازجمله مسائلی است که با مطرح شدن آن سیل عظیم نظرات موافقان و مخالفان را روانه صنعت بیمه می‌کند و پرسش‌هایی را در این زمینه ایجاد می‌کند که تاکنون پاسخی برای آنها نبوده است.
به گزارش «ابتکار»، گفته می‌شود که از سال آینده، طرح راننده‌محور شدن بیمه‌های شخص ثالث به‌طور آزمایشی به اجرا گذاشته می‌شود و در این طرح شرکت‌های بیمه موظف خواهند بود بر اساس عملکرد راننده بیمه شخص ثالث را صادر کنند. با انتشار این خبر نگرانی افراد در این خصوص افزایش یافت، به‌خصوص در خانواده‌هایی که از یک خودرو چند راننده استفاده می‌کنند. چند روز قبل بود که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی بحث راننده‌محور شدن بیمه‌های شخص ثالث را به میان کشید و آن را به عنوان یکی از دستورکارهای بیمه مرکزی اعلام کرد. انتشار این خبر دوباره داستان نیمه‌کاره گذشته را به جریان انداخت و این‌بار هم تبدیل به یک موضوع داغ شد؛ موضوعی که همچنان دارای ابهام است.
نگرانی از ابهام در بیمه شخص ثالث
غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی تاکید اصلی موضوع راننده‌محور بودن بیمه شخص ثالث را به قانون برنامه ششم توسعه نسبت داده و گفته است که با توجه به پرخطر و کم‌خطر بودن راننده، از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. علاوه‌ بر این مسئله آنگونه که سلیمانی می‌گوید، پیر و جوان بودن و یا زن و مرد بودن راننده در این مصوبه لحاظ می‌شود. موضوع دیگری که در این مصوبه مطرح خواهد شد این است که رانندگانی که رانندگی بهتری دارند، هزینه کمتری را برای بیمه پرداخت خواهند کرد.


به نظر می‌رسد که با مطرح شدن چنین مواردی در این مصوبه به تشویق و تنبیه رانندگان پرداخته شود.
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، راننده‌محور بودن بیمه شخص ثالث، به این معنا است که راننده بیمه‌نامه را دریافت خواهد کرد، نه خودرو چرا‌که بسیاری از راننده‌ها هستند که با خودروهای ارزان قیمت، خوب رانندگی می‌کنند و کمترین تخلف را دارند، اما برخی از افراد حتی با خودروهای گران‌قیمت، بد رانندگی می‌کنند و افراد پرخطر محسوب می‌شوند. با توجه به تمام توضیحات، همچنان افراد نگران وضعیت پیش‌آمده هستند و نمی‌دانند با اجرای این طرح قرار است چه هزینه‌ای را در مقابل بیمه شخص ثالث پرداخت کنند. به عنوان مثال اگر در یک خانواده 3 راننده از یک خودرو استفاده کنند با اجرای این طرح و راننده‌محور شدن بیمه باید هزینه هنگفتی را بپردازند و یا فردی را در نظر بگیریم که چند خودرو دارد و به عنوان راننده تنها هزینه یک بیمه را پرداخت کند، در آن شرایط چه پیش‌ می‌آید؟ مبهم بودن چنین پرسش‌هایی نگرانی را در جامعه به اوج خود رسانده است و به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیرندگان و مسئولان در این زمینه باید دقت کافی داشته باشند.
اظهارات چند روز پیش رئیس کل بیمه مرکزی در مورد تغییر در نحوه صدور بیمه‌نامه‌ها که باعث شد برداشت‌های متفاوتی ایجاد شود و پرسش‌های بسیاری به وجود بیاید، با اظهاراتی دیگر از سوی همین مقام مسئول به سمت شفاف شدن پیش رفت.
راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای هر راننده نیست
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این نکته گفت: «بر این اساس بیمه‌نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می‌شود و به هیچ‌وجه چند بیمه‌نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی‌شود که در این طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه‌ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود. در حال حاضر سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌شود به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشد، سالانه مشمول تخفیف در حق‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت عدم ایجاد خسارت در سال‌های آینده تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. با‌توجه به تکالیف قانونی مربوطه مصرح در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ طی سال‌های اخیر برخی از عوامل مربوط به ویژگی راننده را در ارزیابی ریسک و تعیین حق‌بیمه و تخفیف یا اضافه نرخ لحاظ کرده و مقررات مربوط را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه در حال حاضر وفق مقررات ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز داشته و در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشند، به تناسب حق‌بیمه آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به ‌منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد کرده است که به موجب آن دارندگان گواهینامه طی دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم‌خطر مشمول ۱۰ درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد. به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه‌نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح رانندگان کم‌خطر تشویق و رانندگان پر‌خطر تنبیه می‌شوند و بین رانندگان پر‌خطر و کم‌خطر تفکیک ایجاد می‌شود».
با توجه به اظهارات جدید همچنان پاسخ بسیاری از پرسش‌ها در ابهام قرار دارد. به نظر می‌رسد اگر زیرساخت‌های مناسب دراین‌باره ایجاد نشود و نتوان پاسخی روشن و به دور از ابهام را برای پرسش‌ها یافت، اعمال چنین طرحی با چالش‌های جدی روبه‌رو شود.