سیده فاطمه ذوالقدر معیشت محور و فرهنگ مهجور در بودجه ٩٨

در سال جاری نرخ تورم روند صعودی را طی کرده است. از سویی دیگر با اعمال تحریم و در نتیجه کاهش منابع ارزی و همچنین با افزایش قیمت ارز، قیمت نهایی محصولات افزایش یافته و این مسئله، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم و درنتیجه فشار اقتصادی هرچه بیشتر را بر اقشار ضعیف جامعه درپی داشته است. بنابراین دولت باید با اتخاذ سیاست حمایتی، فراخور گروه‌های مختلف، معیشت دهک‌های پایین درآمدی را مدیریت کند.
در لایحه بودجه 98 دولت سعی کرده است اقشار آسیب‌پذیر مورد حمایت قرار گیرند. در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها، کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج‌، یارانه نان و خرید تضمینی گندم و... مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا مبلغ 7000 میلیارد تومان جهت رفع فقر مطلق تخصیص داده شده که در اصلاحات و پیشنهادات، 10 درصد آن را برای بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و روستایی در‌نظر گرفته‌ایم.
در واقع در این لایحه دولت با همه محدودیت‌های موجود، به دنبال آن است که این گروه برابر حداقل مستمری کمیته‌امداد دریافتی داشته باشند و برای این هدف، مبلغ مذکور تخصیص داده شده است. بهترین راهکار برای حمایت از اقشار ضعیف کشور ایجاد درآمد پایدار از طریق اشتغال یا پرداخت هزینه‌های درمان این اقشار و ارائه یارانه در این بخش است.
راهکار‌های تفکیک دهک‌ها از یکدیگر برای حذف برخی از یارانه‌بگیران و افزایش یارانه برای دهک‌های پایین جواب نداده است و لذا در بودجه امسال تصمیم گرفته شده که مقامات عالی استان‌ها در مورد کسر یارانه ثروتمندان تصمیم گیری کنند که باید با دقت صورت گیرد و دولت در قالب بودجه وظایف شفاف‌تری را به عهده آن‌ها بگذارد.


افراد مستحق یارانه را شناسایی کنند و میزان بودجه یارانه را براساس این تعداد تنظیم و اعلام کنند. یارانه غیرنقدی و بسته‌های حمایتی در قالب ارائه کالاهای اساسی به خانوار دهک‌های کم‌درآمد و دهک‌های پایین کشور از تمهیدات در نظر گرفته شده است. باتوجه به روال موجود، در گام نخست، این بسته‌ها به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی تعلق می‌گیرد سپس در اختیار سایر اقشار واجد شرایط؛ کارمندان، کارگران‌، مستمری‌بگیران، رانندگان و... قرار خواهد گرفت.
در این لایحه‌، مبلغ دو هزار میلیارد تومان جهت توانمندی و اشتغال مددجویان اختصاص داده است که از طریق بانک‌های عامل به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی تعلق گیرد.
البته تخصیص این مبالغ باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر آنکه حتما به امر اشتغال اختصاص یابد‌، به آسانی و بدون مانع در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
در این میان، لحاظ زنان سرپرست خانوار که به دنبال خوداشتغالی و مشاغل خرد و خانگی هستند، باید مورد تاکید و توجه باشد.
در هر صورت توجه به معیشت دهک‌های پایین درآمدی باید به صورت جدی و دقیق در لایحه بودجه لحاظ شود. لذا باید در ساماندهی و هماهنگی کلیه نهادهای حمایتی اعم از دولتی، عمومی، غیردولتی و حاکمیتی به منظور تاثیرگذارتر کردن حمایت‌ها و تکمیل چتر حمایتی، با در نظر داشتن محدودیت‌های بوجه‌ای، اصلاحات اساسی و متعاقب آن اجرای دقیق قانون بودجه توسط دولت صورت پذیرد.
بودجه فرهنگی در مقایسه با سال قبل و انتظارات از شرایط اقتصادی کشور، دولت را ناگزیر به حرکت به طرف بودجه انقباضی کرد اما این موضوع بیش از هرجایی در بودجه فرهنگی نمود یافت به طوری که در مقایسه با سال 97 کاهش ده درصدی اعتبارات بودجه فرهنگی را داشتیم. این کاهش چشمگیر در حالی است که در سال جاری نیز اعتبارات تخصیصی تکافوی نیاز عرصه هنر و فرهنگ را نداشت و فعالان این عرصه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند و انتظار داشتیم که دولت با‌توجه به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی موجود و کاهش سهم کالاهای فرهنگی در سبد خانوار اولویتی را برای رفع مشکلات و کمبودهای بخش فرهنگی در نظر بگیرد که این رخ نداد و اعتبار تخصیصی بسیار ناچیز به بخش فرهنگی تداوم در تضعیف پیکره فرهنگ خواهد بود که در تلاش هستیم در کمیسیون تلفیق اعتباراتی به این موضوع تخصیص دهیم.