ادامه موضع‌گیری‌های انتقادی درباره سخنان اخیر موسوی خوئینی‌ها موسوی‌خوئینی‌ها انتقام‌گیری کرد

الهام برخوردار
واکنش‌ها به سخنان جنجالی موسوی‌خوئینی‌ها همچنان ادامه دارد؛ از واکنش به صحبت‌هایش درباره مصطفی چمران و امام موسی صدر تا هاشمی رفسنجانی که بیشترین واکنش را داشته است. هفته گذشته در خبرگزاری ایرنا مصاحبه‌ای با آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها در سه بخش منتشر شد که او در آن انتقادات صریحی از مرحوم آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی کرده بود. خوئینی‌ها در این گفت‌وگو انتقادات تندی به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد کرده و او را فردی بسیار تندرو و ضدقانون‌گرایی معرفی کرده است. هرچند او روحیه هاشمی را پیش از انقلاب می‌ستاید و در راستای پیروزی انقلاب برمی‌شمارد، اما هاشمی پس از انقلاب را فردی قدرت‌طلب، قانون‌گریز و رادیکال معرفی می‌کند.
این سخنان موسوی‌خوئینی‌ها واکنش‌های زیادی را از خانواده آیت‌الله تا شخصیت‌های سیاسی و انقلابی به دنبال داشت. تا ‌جایی‌که مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر، به اظهارات اخیر آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها که امام موسی صدر و شهید چمران را غیرهمراه با انقلاب اسلامی ایران خطاب کرده بود، واکنش نشان داده و گفته است: زمانی که امام خمینی‌(ره) در عراق بودند، بسیاری از نزدیکان ایشان گمان نمی‌کردند انقلاب پیروز شود. برخی افراد در این میان حرکتی را برای تخریب دیگر رجال حوزه‌ها از طریق برخی جعلیات و تاریخ‌سازی‌ها و اتهام‌زدن‌ها شروع کردند تا میان امام خمینی(ره) و دیگر شخصیت‌های برجسته حوزوی اختلاف ایجاد کنند تا به خیال خود جایگاه امام را از دیگران ممتاز کنند. این جریان‌های تخریبی سعی می‌کردند بین امام خمینی(ره) و دیگر علما فاصله بیندازند. متاسفانه این روند از سوی همین جریان، بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و از دل آن متن‌های بسیاری درآمد که ظاهر تحقیقات به خود داشت. خطاب به این اردوگاه باید بگویم زمان‌ها عوض می‌شود و شما برای اهداف سیاسی‌ خود باید شکل عمل خود را به‌روز کنید، نمی‌شود هنوز با همان شگرد 40-‌50 سال قبل یعنی تخریب دیگران، امروز هم بخواهید خودتان را صاحب منزلت کنید.
علی جنتی فرزند احمد جنتی و وزیر سابق ارشاد هم در گفت‌وگویی به سخنان خوئینی‌ها درباره هاشمی‌ گفته بود: یک نکته حائز اهمیت در این مصاحبه این است که آقای خوئینی‌ها اظهار کردند که مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی اساسا سفر به خارج از کشور برای مبارزه را درست و منطقی نمی‌دانستند و معتقد بودند که مبارزه اصلی و واقعی همین‌جا است. به نظر بنده این موضوع کاملا خلاف واقع است. در دوره‌ای که من در ایران شدیدا تحت تعقیب ساواک بودم، ایشان شناسنامه‌ای برای من تهیه کردند که در آن سال‌ها چندباری که توسط نیروهای امنیتی گرفتار شدم توانستم نجات پیدا کنم. اواخر سال 53 من با مرحوم آیت‌الله هاشمی مشورت کردم و ایشان تاکید داشتند که من به خارج از کشور بروم زیرا کسانی که همانند من مشغول فعالیت سیاسی و مبارزاتی بودند، در صورت دستگیری به زندانی‌های طولانی محکوم می‌شدند لذا ایشان همواره به من و امثال من توصیه می‌کردند که برای ادامه فعالیت ضدطاغوت از کشور خارج شویم تا به مبارزات خود ادامه دهیم. آیت‌الله هاشمی هیچ‌گاه اعتقادی به مهندسی‌کردن انتخابات نداشتند. ایشان فرد آزاده‌ای بود و اعتقاد داشت که کشور با استفاده از تمامی نیروها می‌تواند اداره شود و تمامی نیروها و جبهه‌های سیاسی باید در صحنه حضور و فعالیت داشته باشند و هیچ‌کدام از نیروهای معتقد به نظام نباید از صحنه سیاسی حذف شوند.


نقد مسئولان ضروری است، اما موسوی‌خوئینی‌ها‌ انتقام‌گیری کرد
در ادامه این واکنش‌ها صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تاکید بر ضرورت نقد مسئولان نظام طی چهل سال گذشته، شیوه نقد آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها‌ به آیت‌الله هاشمی را همچون اکبر گنجی و عباس عبدی در دوران اصلاحات، ناجوانمردانه و با نادیده گرفتن نقش دیگر مسئولان نظام در تاریخ انقلاب ‌دانست.
صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی درباره ضرورت یا عدم ضرورت نقد مسئولان در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی گفته است: قطعا ضروری است که مسئولان و سیاست‌ها و عملکردها و رویکردهای‌شان مورد نقد قرار بگیرد. این حکم کلی شامل همه مسئولان نظام می‌شود و مادامی‌که نقد صورت نگیرد، ما نمی‌توانیم بگوییم دموکراسی در جامعه ما وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی اخیرا نقد آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌‌ها نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی را ناپسند و نابجا دانستند، تصریح کرده است: در اینکه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و عملکرد ایشان طی 40 سال گذشته باید مورد نقد قرار گیرد شکی نیست؛ بدون تردید عملکرد مسئولان دیگر نیز باید مورد نقد قرار گیرد و نباید درباره آن تردیدی به خود راه بدهیم اما آنچه آقای موسوی‌خوئینی‌ها‌ انجام دادند نقد نیست، در حقیقت تخریب، تخطئه و انتقام‌گیری از مرحوم آقای هاشمی است. قطعا عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی به‌عنوان یکی از کارگزاران نظام، خالی از اشتباه و خطا نیست‌ اما باید در نظر گرفت که هر نقدی منصفانه، به دور از حب و بغض‌های جناحی و انتقام‌گیری‌های شخصی باشد.
وی در همین راستا گفت: بزرگ‌ترین ایراد نقد آقای موسوی‌خوئینی‌ها‌ این است که اساسا به وضعیت کشور در دوران انقلاب و سال‌های بحرانی و روحیه انقلابی دهه 60 توجهی ندارند. اگر کسی سال‌های دهه60 را نشناسد یا در ایران زندگی نکرده باشد و صرفا روایت ایشان را بشنود یا بخواند، تصور می‌کند هیچ مسئول دیگری در ایران وجود نداشته یا در کشور هیچ‌کاره بوده‌اند و این شامل خود ایشان که دادستان انقلاب بوده و مهم‌ترین سمت قضایی آن دوره را بر عهده داشته‌اند‌ نیز می‌شود.این استاد علوم سیاسی دانشگاه با بیان اینکه باید به آن دوران سنجیده‌تر، پخته‌تر و مسئولانه‌تر نگریست، تصریح کرد: اینکه تمامی خطاهای دهه 60 را به یک فرد (‌اکبر هاشمی رفسنجانی) نسبت دهیم، بسیار ناجوانمردانه است. کاری که آقای خوئینی‌ها انجام دادند، مانند اقدامات اکبر گنجی، عباس عبدی و دیگر اصلاح‌طلبان تندرو است که در دوران اصلاحات با آقای هاشمی انجام دادند. به‌گونه‌ای به آقای هاشمی حمله می‌کردند که گویی هیچ فرد دیگری در کشور سمت ندارد و همه تصمیمات درباره دادگاه‌های انقلاب، جنگ و برخورد با مخالفان‌ از جانب ایشان گرفته می‌شده است. زیباکلام افزوده: پس اگر قرار است آقای هاشمی را در دهه 60 نقد کنیم، یقینا این نقد باید با در نظر گرفتن فضای دهه 60 باشد. اصلا منظور من این نیست که با مصلحت‌اندیشی باید روی تاریخ سرپوش بگذاریم‌ چراکه اگر ما هم نقد نکنیم، بالاخره آنچه در دهه اول انقلاب رخ داده روزی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.