بازگشت مسعود این بار احمد ولی

دیروز، یک‌شنبه سرانجام پرونده ثبت نام از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان بسته شد و اشرف غنی به همراه عبدا... عبدا... در آخرین روز برای انتخابات پیش رو، نام نویسی کردند.پیش از این، برادر احمد شاه مسعود و حکمتیار نیز برای حضور در کارزار انتخاباتی مهم و پیچیده در سال 2019، راهی ساختمان کمیسیون انتخابات افغانستان شده بودند.
انگار قرار نیست که پیچیدگی و جنگ داخلی دست از سر افغان ها بردارد. سال جاری میلادی، قطعا سالی آرام برای افغانستان نخواهد بود. هنوز تکلیف پارلمان این کشور معلوم نشده و مذاکرات صلح با طالبان نیز به کندی پیش می‌رود. از سوی دیگر اگر قرار باشد دوباره داستان انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 تکرار شود ،آن وقت شاید نسخه اضافه کردن یک پست به نام رییس اجرایی دولت (نخست‌وزیر محدود) نتواند صدای معترضان را خاموش کند.
بسیاری از کارشناسان و ناظران در همان سال 2014 اعلام کردند که در دور دوم انتخابات، عبدا... عبدا... پیروز شده است و شواهد و قراین خاص خودشان را نیز داشتند و البته بسیاری از سازمان ها و گروه های بی طرف هم این موضوع را تایید کردند؛ با این حال، دست آخر اشرف غنی رییس جمهور شد و عبد ا... به یک پست تقریبا تشریفاتی رضایت داد! داستان اما در سال 2019 متفاوت و پیچیده تر است. به نظر می رسد این‌بار با حضور برادر احمد شاه مسعود و البته گلبدین حکمتیار و البته اشرف غنی و عبدا... عبدا...، شاهد انتخاباتی جنجالی، داغ و البته چهار ضلعی باشیم. هر چند امکان دارد که برخی کاندیداها مثل احمد ولی مسعود در نهایت به نفع رقبایی چون عبدا... کنار بروند. افغانستان در حال تجربه یک دموکراسی سخت، خشن و پیچیده است؛ انتخابات پیش رو، شاید تکلیف بسیاری از مسائل حل نشده و صف آرایی های جناحی در قدرت را روشن کند و بتواند آرامش را به سرزمین فغان و ناله برگرداند. فراموش نکنیم که احمد ولی مسعود با تکیه بر محبوبیت کم نظیر برادر فقیدش پا به عرصه گذاشته و شاید شگفتی این انتخابات را رقم بزند. حضور او در صحنه انتخابات، جلوی استفاده عبدا... از شیر دره پنجشیر را می‌گیرد و احمد ولی می تواند در شمایل احمد شاه، آرای زیادی را جذب سبد خود کند.
دیروز یک‌شنبه، دو کاندیدای مهم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در دوره پیش رقابتی تنگاتنگ با هم داشتند، برای انتخابات پیش‌رو ثبت نام کردند. روز شنبه، رسانه های داخلی افغانستان از ثبت‌نام احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود و گلبدین حکمتیار برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خبر دادند. پیش از این هم حدود ۹ نامزد دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند و روز یک‌شنبه، مهلت ثبت نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان به پایان رسید.


این مرحله از پروسه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با چالش های اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی افغانستان همزمان شده است. بسیاری از نامزدهای انتخابات پارلمانی اعلام کرده اند که شواهدی مبنی بر تقلب ها توسط کارمندان کمیسیون مستقل انتخاباتی در دست دارند. در تازه‌ترین خبرها، روز شنبه تعدادی از نامزدهاي معترض و هواداران‌شان با تجمع در برابر کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان خواهان اجرای فیصله قبلی کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای ولایت (استان) کابل شدند. شکایات انتخابات پارلمانی افغانستان به بیش از 10 هزار مورد رسیده بود که کمیسیون شکایات انتخاباتی این تعداد شکایت را بی سابقه خوانده بود.
درباره شعارها و معاون اول های غنی و عبدا...
روز یک‌شنبه امرا... صالح، وزیر داخله افغانستان از سمت خود استعفا داد تا به تیم اشرف غنی بپیوندند. اشرف غنی، امرا... صالح را به عنوان معاون اول و سرور دانش را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرده است. امرا... صالح از حزب روند سبز از ولایت پنجشیر افغانستان است که قومیتی تاجیکی دارد و در زمان حیات احمد شاه مسعود از نزدیکان او به شمار می آمده است. معاون دوم پیشنهادی اشرف غنی، از حزب وحدت و از هزاره‌های افغانستان است. اشرف غنی با شعار انتخاباتی «دولت ساز» و با هدف ساختن یک دولت قوی وارد میدان انتخابات شده است. از سوی دیگه عبدا... عبدا... رقیب دیرینه اشرف غنی نیز عنایت‌ا... فرهمند، رییس دفتر ژنرال دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را که از ازبک‌های افغانستان است، به عنوان معاون اول خود و اسدا... سعادتی از هزاره‌های افغانستان را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرده است.شعار انتخاباتی عبدا... عبدا... «ثبات و همگرایی» اعلام شده است.
سال 2019، سال صلح در افغانستان
از سوی دیگر، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد: هیچ گونه مانعی برای آغاز مذاکرات صلح وجود ندارد و احتمال دارد هر آن این مذاکرات آغاز شود.به گزارش خبرگزاری آناتولی، سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان گفت: در حال حاضر بستر لازم برای آغاز مذاکرات صلح فراهم شده است. تا کنون شرایط برای آغاز مذاکرات صلح فراهم نبوده است.طاهری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت حمایت کشورهای منطقه گفت: گام‌های جدید پاکستان بسیار امیدوار کننده بوده است زیرا بیشتر اعضای ارشد طالبان در پاکستان حضور دارند.وی افزود: ایران هم پیش و پس از دیدار با طالبان به دولت افغانستان اطلاع داده است كه آخرین تصمیم درباره صلح را دولت افغانستان وطالبان خواهد گرفت. سال ۲۰۱۹ ،سال صلح برای افغانستان خواهد بود.این مقام افغانستانی ادامه داد: اقدامات زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای مذاکرات صلح بسیار مهم است.
بی اعتمادی به کمیسیون انتخابات و پیشنهاد برگزاری انتخابات توسط بخش خصوصی
در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شماری ازاحزاب سیاسی افغانستان طرحی شامل چهار اصل مبتنی بر استفاده کامل از تکنولوژی در انتخابات، تغییر در سیستم انتخابات، تغییر در رهبری کمیسیون های انتخابات و نظارت را به حکومت افغانستان، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی ارائه کردند.رهبران چند حزب افغانستان می‌گویند که اعتماد به شفافیت سیستم کنونی انتخابات افغانستان ندارند و برای تامین شفافیت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، این طرح را پیشنهاد کرده اند.محمد ناطقی، معاون حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در این باره می‌گوید: «کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان در انتخابات‌های 17 سال اخیر [پروسه انتخابات را] خراب کردند، [در استفاده از تکنولوژی بایومتریک] تجربه نداشتند. ما با دیگر احزاب سیاسی طرحی دادیم که بر آن اساس پروسه رای‌گیری، شمارش آرا به کمپانی (شرکت) خصوصی مجرب داده شود تا نتایج انتخابات بر اساس به کارگیری تکنولوژی مشخص و شفافیت در انتخابات تامین شود».
پیروزی اشرف غنی غیرممکن بود
انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان به تازگی نتایج این تحقیق را با عنوان «افسانه دموکراسی انتخاباتی افغانستان، بی نظمی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴» منتشر کرده است. به‌گفته دست اندرکاران، ارائه نتایج تحقیق حاضر در این دوره زمانی بسیار مناسب است تا از نتایج آن برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ استفاده شود.بر اساس گزارش یک اندیشکده آمریکایی، در این تحقیق از تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان صحبت شده است. یک پژوهشگر آمریکایی در تحلیل نتایج این تحقیق خاطرنشان کرد: «حتی با محدودترین درک از دموکراسی هم نمی توان کوچک‌ترین نشانه ای از یک نظام دموکراتیک را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ و دو دوره قبل از آن مشاهده کرد. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ برای بهبود زندگی افغان‌ها طراحی نشده بود».علاوه بر این، در گزارش انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان به صراحت اعلام شده است که عبدا... عبدا... نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بوده است. بر اساس این گزارش، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که منجر به برنده شدن اشرف غنی احمدزی شد، بیشتر آرای وی (دو میلیون رای/ معادل یک چهارم آرا) مربوط به محلاتی بوده که بیشترین بی نظمی انتخاباتی از آن گزارش شده است.به گواهی این تحقیق، کارشناسان تحلیل آماری در ایالات متحده از هر مدل کامپیوتری رایج برای تحلیل رای‌گیری و انتخابات استفاده کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که پیروزی آقای غنی از لحاظ علمی غیرممکن بوده است. به عبارت ساده، هیچ شکي وجود ندارد که عبدا... عبدا... پیروز انتخابات بوده است.