اعلام آتش بس  در فضای فرهنگی کشور







شامگاه روز دوشنبه سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونان و مدیران کل این وزارتخانه طی نشستی مفصل و چند ساعته با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و به گفت‌و‌گو نشستند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار که در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سید عباس صالحی و برخی از معاونان و مدیران این وزارتخانه گزارش جامعی از مجموعه فعالیت‌های این وزارتخانه و بخصوص کارهای انجام گرفته در حوزه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری فجر ارائه دادند. تلخیصی از این دیدار و گفت‌و‌گوهای مطروحه را می‌خوانید.
صالحی: با همفکری و همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس صدای فرهنگ کشور بیشتر شنیده می‌شود
در ابتدای این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: مسیر قابل توجهی را در حوزه فرهنگ و هنر کشور پیش رو داریم که با همکاری و همفکری کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل و نحوه پیمودن آن تسهیل می‌شود.
وی در ادامه گزارشی از مجموعه اقدامات این وزارتخانه در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف آن ارائه داد.
صالحی گفت: اولین برنامه این وزارتخانه در این دوره از فعالیت خود تقویت ظرفیت‌های مردمی و دسترسی‌های مردمی بود. هدف از این اقدام توجه به ظرفیت‌های مردمی و حداکثری شدن دسترسی‌های فرهنگی و شبکه توزیع است.
وی در عین حال تصریح کرد: گذرهای فرهنگ و هنر یکی از این اقدامات است. ایجاد ١٠ گذر فرهنگ و هنر از سیاست‌های این وزارتخانه است که دو گذر فرهنگ و هنر در شهرهای یزد و کاشان راه اندازی شده و ٣ گذر در دهه فجر افتتاح خواهد شد و بقیه آن نیز تا پایان سال راه اندازی می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به شبکه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران را اقدام دیگر این وزارتخانه برشمرد و گفت: شهرهای مختلف کشورمان با نمادهایی شناخته می‌شوند که به آن شهرت دارند و تاکنون ٦٢ شهر برای عضویت در این شهرها حضور یافته‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح پردیس اقدام دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش تقویت ظرفیت‌های مردمی و دسترسی‌های فرهنگی است. ما با این مشکل مواجه هستیم که اکثر رویدادهای کلان فرهنگی و هنری در تهران و کلانشهرها برگزار می‌شود و شهرهای میانی از این مزایا محروم هستند. طرح پردیس با استفاده از فضای اینترنتی که در دهه فجر افتتاح خواهد شد امکان دسترسی رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرهای کوچک را فراهم می‌آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توجه به فضای کسب و کارهای فرهنگ و هنر و تسهیل و بهبود این فضا یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. این‌که بتوانیم در اتاق بازرگانی جایی برای فرهنگ و انجمن فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود از جمله اقدامات ما در حوزه اقتصاد فرهنگ است.
صالحی تصریح کرد: در این طرح تلاش می‌شود بخش خصوصی که در حوزه اقتصاد دارای سرمایه مالی است را با فعالان فرهنگی متصل کنیم.
وی با اشاره به تجمیع صدور مجوزهای این وزارتخانه ادامه داد: صدور مجوزها نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه است. بر اساس وظایف محوله توانستیم تعداد ١٣٧ مجوز این وزارتخانه را تجمیع و آنها را به تعداد ٣٤ مجوز کاهش دهیم. صالحی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود معرفی جایگاه فرهنگ در اقتصاد و برنامه‌های کلان کشور است. ما در این زمینه با وزارت اقتصادی و دارایی مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی داشته‌ایم تا فرهنگ را در کلان نظام حمایتی قرار بدهیم.
وی تصریح کرد: تفاهم ٢ هزار میلیارد تومانی با حدود ٢٠ هزار شغل در سال ٩٧ مصداق این امر است تا از ظرفیت‌های کسب و کار‌های فرهنگی و هنری بهره کافی ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح پروانه نیز یکی دیگر از طرح‌های این وزارتخانه است که همزمان با دهه فجر افتتاح می‌شود. این طرح برای کسب و کارهای خرد و میانی از طریق فضای مجازی است که امکان ارتباط مستقییم بین هنرمندان با یک اپلیکیشن را فراهم می‌کند. همچنین امکان ارتباط با مصرف کننده و فرصت دسترسی به بازار را افزایش و منجر به کاهش واسطه گری می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای اهداف دولت الکترونیک و هوشمند افزود: هر مقدار به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم منجر به کاهش فساد می‌شویم. ما در یک سال گذشته در راستای دولت الکترونیک حذف تمامی خدمات حضوری و کاغذی را داشته‌ایم. همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیک را داریم. صالحی درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شفاف‌سازی نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: با افزایش شفاف‌سازی به ایجاد و افزایش اعتماد اجتماعی کمک می‌کنیم.
صالحی افزود: گفت‌و‌گوهای فرهنگی طرح دیگری است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأکید است. ما نیاز به گفت‌و‌گوهای مختلف در سطوح مختلف داریم که از جمله گفت‌و‌گوهایی که دنبال می‌شود می‌توان به گفت‌و‌گوهای من با اشخاص فرهنگ و هنر، گفت‌و‌گوهای معاونان با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در ارتباط با حوزه کاری خود، گفت‌و‌گوهای در سطح استان‌ها، گفت‌و‌گوهای اهالی فرهنگ و هنر با کارگزاران، گفت‌و‌گوهای با دستگاه‌های مدیریتی کشور، گفت‌و‌گوهای اهالی فرهنگ و هنر با حوزویان و... اشاره کرد.
وی ادامه داد: تا کنون به ١١ استان سفر داشته‌ام و ٦٨٠ میلیارد تومان در بخش نقدی با این استان‌ها تفاهمنامه داشته‌ایم. البته معاونت‌های وزارتخانه نیز ملزم به تخصیص سهم استانی از بودجه خود شده‌اند.
مازنی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا کرد
رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز دراین دیدار به گفت‌و‌گو درباره مسائل فرهنگی کشور و مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر پرداختند.
حجت الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا داشتند و سخنانی را که در صحن مجلس در روز رأی‌گیری داشتند رعایت کردند. گزارشی که آقای دکتر صالحی از کلان پروژه‌های این وزارتخانه ارائه داد نشان از وفای عهدشان به سخنان‌شان است. 
مازنی تصریح کرد: انتظار ما نیز در مجلس شورای اسلامی نیز همین است که وزرا وفای به عهد داشته باشند نه اینکه صرفاً برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس به سخنرانی بپردازند.
او با شاره به اینکه در حال حاضر در تدوین موضوعات دارای ضعف هستیم گفت: اکنون فصل بودجه است و باید ضرورت کار و اقدامات فرهنگی را در نظر بگیریم. دراین فصل معمولاً با مشکلات زیادی مواجه هستیم و دکتر صالحی در شرایطی که دچار مشکلات اقتصادی هستیم از مجلس کارت زرد دریافت می‌کنند و این حکایت از این دارد که موقع غرامت همه اشاره‌شان به سمت فرهنگ است ولی زمانی که باید به آن توجه شود این اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: اگرامسال بودجه فرهنگ افزایش یافته باید نرخ گرانی‌ها را نیزدراین افزایش در نظر بگیریم.
مازنی گفت: یکی از ضعف‌هایی که ما داریم این است که نتوانسته‌ایم ضرورت کار فرهنگی را برای خواص تدوین و تبیین کنیم و در کنار محدودیت‌های گسترده‌ای که داریم به تعریف درست از مقوله فرهنگ نرسیده‌ایم.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامات خود می‌تواند از ظرفیت‌های رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه‌ای بهره ببرد و تعامل کمی و کیفی خود با مجلس شورای اسلامی بویژه با مجمع نمایندگان استانی را بیشتر کند.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه هم در این نشست گفت: اخیراً طرحی را درمجلس شورای اسلامی بررسی کردیم با عنوان استقرار وزارتخانه‌ها در خارج از شهر تهران که فوریت آن رأی نیاورد. در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه وزارتخانه‌ها در خارج از تهران مستقر شوند مأموریت‌های آنها را به استان‌ها منتقل کنیم و اختیارات را به مدیران کل استانی واگذار کنیم.
آزادیخواه گفت: این اقدام با توجه به شرایط امروزی از جمله کمبود اعتبارات کمک می‌کند تا انجمن‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها فعال شوند و به پویایی روح فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها منجر شود.
در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکلات بودجه جدی است و در حال حاضر نمی‌توانیم از درآمد دولت بکاهیم. بنابراین باید از منابع جدید، ایجاد درآمد جدید کنیم تا کمبود‌های حوزه فرهنگ جبران شود.
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی دیگر عضو این کمیسیون گفت: هیأت دولت توان کارشناسی در حوزه برنامه‌ای و بودجه‌ای را دارد و در این زمینه قوی است و نباید همه چیز را در این حوزه به مجلس محول کند.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: باید در جشنواره‌های فجر نیز رویش‌های انقلابی معرفی شوند. اینکه خروجی فرزندان انقلاب در این زمینه‌ها چیست باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز ما نیازمند احیای جایزه جلال هستیم. ما نیازمند تفکر‌سازی هستیم تا مؤلف سازی. و این امر در جایزه جلال باید محقق شود. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به دیپلماسی خارج از کشور نیز ضروری است.


بــــرش
دوران جدایی سیاست و فرهنگ


حجت‌الاسلام مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای فرهنگی کشور آتش بس اعلام کرده‌اند. وی افزود: دکتر صالحی توانستند سیاست و فرهنگ را از هم جدا کنند. ترکیب سیاست و فرهنگ آفت بزرگی بوده که فرهنگ همیشه دامنگیر مسائل سیاسی شده است. این اقدام دکتر صالحی باید نهادینه شود و بعد از ایشان نیز ادامه یابد و این امر از طریق گفتمان‌های فرهنگی قابل حل شدن است.
وی ادامه داد: بودجه‌های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه‌های فرهنگی ناچیز است. بنابراین بودجه‌های فرهنگی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت سیاست‌های فرهنگی کشور ساماندهی شوند. شیخ افزود: نویسندگی یک هنر است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا از طریق نویسندگی می‌توان تولیدات علمی و باورها و ارزش‌های خود را منتقل کنیم.در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید گفت‌و‌گوهای فرهنگی شکل بگیرد و ما آن را در کمیسیون فرهنگی مجلس دنبال می‌کنیم ولی به رایزنی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نیز نیاز است.وی با اشاره به راه اندازی گذرهای فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اقدام بسیار خوبی است و باعث شده عرصه فرهنگ بخوبی به میان مردم بیاید. به نظرم در ٤٠ سالگی انقلاب باید همه عرصه‌های فرهنگی و هنری به میان مردم آید و مردمی شود و صرفاً به سینما اکتفا نکنیم.