۹ قرارداد نفتی  با شرکت‎های ایرانی امضا شد



گروه اقتصادی/«بسیاری از تأسیسات نفتی کشور مانند موزه‌های در حال کارند.» وزیر نفت این موضوع را در مراسم امضای 9 قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به زبان آورد. مطلبی که عبدالرحیم ابی‌فرح نیز سال1987(1366) در زمان معاونتش در سازمان ملل به آن در گزارش‌های خود به سازمان اشاره کرده بود. ابی فرح که برای برآورد خسارت مستقيم ایران از جنگ ايران و عراق به کشور آمده بود، نوشت که صنعت نفت ایران به صورت وصله پینه اداره می‌شود و اگر در آن سرمایه‌گذاری نشود، این صنعت فرو می‌ریزد و هیچ‌چیز از آن باقی نخواهد ماند. حال وزارت نفت و شرکت متبوع آن یعنی شرکت ملی نفت33 پروژه طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت تعریف کرده‌اند که 9 قرارداد امضا شده در روز گذشته نیز جزئی از آنهاست. این  قراردادها در کنار یک طرح که پیش از این به امضا رسیده، معادل یک میلیارد دلار ارزش دارند و ضمن حفظ و نگهداشت تأسیسات موجود، بیش از 280 هزار بشکه در روز به تولید نفت خام کشور می‌افزایند.
بیژن زنگنه وزیر نفت اما علاوه بر افزایش تولید یک هدف دیگر نیز برای این طرح‌ها ترسیم می‌کند؛ توانمندسازی پیمانکاران و ایجاد نشاط در سازندگان داخلی. به اعتقاد زنگنه اینها مهم‌ترین اهداف طرح‌ نگهداشت و تولید هستند. او می‌گوید: در ابتدای وزارتم در دولت دوازدهم ایده‌ای را با همکارانم با هدف اشتغالزایی و ایجاد تحرک میان پیمانکاران ایرانی با استفاده از توان مالی داخلی مطرح کردم. اجرای این طرح پیام روشنی به بیگانگان و برخی داخلی‌هاست که تلاش می‌کنند با تحریم در دل مردم نگرانی ایجاد کنند.


۴ درصد ۶ میلیارد تومان برای مسئولیت اجتماعی
طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت با پیش‌بینی مبلغ سرمایه‌گذاری افزون بر 6.2 میلیارد دلار در طول سه سال تعریف شده است. این طرح ملی مشتمل بر 33 پروژه است که 29 پروژه در بخش خشکی و 4 پروژه در بخش فراساحل را شامل می‌شود.
در این باره وزیر نفت با بیان اینکه ۴ درصد ۶ میلیارد تومان به اهداف مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: این بدان معناست که ۲۴۰ میلیون دلار (۲ هزار میلیارد تومان) برای مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌یابد که تحول بزرگی است و سبب ایجاد روابط خوب بین نفت و بقیه می‌شود.
زنگنه از نوسازی تأسیسات صنعت نفت با اولویت مناطق نفت‌خیز جنوب به‌ عنوان طرح دیگری که مورد پیگیری است نام برد و گفت: بسیاری از تأسیسات نفتی ما مانند موزه‌هاست که در حال کار هستند، برای این منظور مشاوران انتخاب شدند که هم‌اکنون کارشان به پایان رسید.
وزیر نفت عقیده دارد: هنر این نیست که از دولت پول دریافت کنیم و آن را به پول نقد تبدیل کنیم، بلکه هنر این است که از ثروت و امکاناتی که در اختیار داریم بدون آنکه به بودجه عمومی فشار بیاید، پول و ثروت خلق کنیم و این همان موضوعی است که در طرح نگهداشت و تولید انجام خواهد شد.
اصلاح روش اجرای طرح‌ها
«طرح مهندسی مخزن میدان‌های مهم مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مناطق نیز در حال اجراست» وزیر نفت درباره آن می‌گوید: جمع‌آوری اطلاعات در مرحله نخست و استفاده از مهندسان مشاور قرار است با این طرح انجام شود.
او با بیان اینکه یکی از مزیت‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت این است که منابع مالی آن از دولت یا منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تأمین نمی‌شود، تصریح کرد: منابع مالی این طرح‌ها قرار است از بخشی از افزایش تولید میدان بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تأمین شود. انتشار اوراق منفعت برای تأمین منابع مالی این طرح‌ها در مرحله نخست در نظر گرفته شده است و پس از آن (یک سال) منابع مالی از تولید میدان تأمین می‌شود.
وزیر نفت یکی دیگر از اهداف اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را اصلاح روش اجرای طرح‌ها دانست و گفت: به اعتقاد من روش اجرای طرح‌های ما بویژه در بخش نگهداشت و تولید امانی بوده که در این کار برای نخستین بار به‌طور سازمان‌یافته به EPC و EPD تبدیل شده است که بیشتر پیمانکاران عمومی (جی‌سی) می‌توانند آن را انجام دهند. او با بیان اینکه در اجرای طرح‌ها باید نظام اجرایی به‌گونه‌ای باشد که بالارفتن کیفیت، منطقی شدن هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه عملیاتی شود، افزود: این هدف زمانی محقق می‌شود که به یکپارچگی، بهم پیوستگی، معنادار بودن و اقتصاد یک پروژه توجه شود.
شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب قرارداد پروژه‎های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری و نرگسی را به ترتیب با شرکت‎های شرکت حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پتروگوهر فراساحل کیش و شرکت حفاری دانا کیش امضا کرد و قرارداد دو پروژه منصوری آسماری و رامشیر نیز بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) امضا شد. شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز قرارداد پروژه‎های دانان، سعادت‎آباد و نفت‎شهر را به ترتیب با گروه مپنا، شرکت گلوبال پتروتک کیش و شرکت ملی حفاری ایران امضا کرد.

نفت را هر طور بگویید در بورس عرضه می‌کنیم

وزیر نفت در حاشیه امضای قراردادها به برخی از حواشی این روزهای صنعت نفت پاسخ داد. او در واکنش به یک نماینده مجلس شورای اسلامی که مدعی مخالفت وزارت نفت با فروش این محصول در بورس بود، گفت: به (نصرالله) پژمانفر گفتم اطلاعیه عرضه را خدمت شما می‌دهیم تا هرگونه می‌خواهید اصلاح کنید تا ما همان‌طور عرضه کنیم.
او در پاسخ به سؤال دیگری در مورد طرح مجلس برای سهمیه بندی بنزین گفت: این طرح را تاکنون ندیده‌ام و جای بحث دارد. زنگنه درباره پیشنهاد تهاتر نفت خام با بدهی‌های بخش خصوصی در بورس انرژی نیز گفت: هر کس می‌خواهد می‌تواند نفت را از بورس انرژی خریداری کند.