بازدید مدیرعامل ایرنا از مؤسسه ایران برای تبریک سالگرد انتشار



«سیدضیاء هاشمی» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) عصر دوشنبه اول بهمن ماه در جمع کارکنان مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران حضور یافت تا بیست‌وپنجمین سالگرد انتشار این روزنامه وزین کشور را به آنها تبریک بگوید.
به گزارش روابط عمومی ایرنا، هاشمی در جریان این بازدید از بخش‌های مختلف تحریریه، صفحه‌بندی، عکاسی و دیگر بخش‌های روزنامه ایران، ایران دیلی، الوفاق و ایران ورزشی دیدن کرد و به یکایک خبرنگاران، دبیران و کارکنان آنها این رویداد را تبریک گفت. «محمدتقی روغنی‌ها» مدیرعامل مؤسسه، «محمد فاضلی» مدیرمسئول و «جواد دلیری» سردبیر روزنامه ایران در جریان این بازدید حضور داشتند. «محمدرضا نادری گیسور» مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی، «سیدجواد جعفری زوج» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری و «مهدی بهرامی کیان» مدیرکل محصولات خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که در دوره‌هایی در روزنامه ایران به عنوان خبرنگار یا مسئول فعالیت می‌کردند، دکتر هاشمی را در جریان این بازدید همراهی کردند. این بازدید در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه برگزار شد و در جریان آن، شماری از کارکنان و خبرنگاران روزنامه ایران، طرح‌ها و پیشنهادهایی نیز برای بهبود محتوا، گرافیک روزنامه و انتشار ویژه‌نامه‌های مناسبتی ارائه کردند. چند نفر از آنها نیز با گلایه از پرداخت نشدن حقوق کارکنان این مؤسسه در دو ماه اخیر آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی کنونی، لزوم تسریع در حل مشکل بودجه و پرداخت حقوق را مورد تأکید قرار دادند.


محمدتقی روغنی‌ها مدیرعامل مؤسسه در نشستی که در دفتر وی برگزار شد، تصریح کرد: کارکنان مؤسسه ایران، افراد بسیار نجیبی هستند و با وجود بروز مشکلاتی در زمینه پرداخت‌ها، شرایط را بخوبی درک می‌کنند و با احساس مسئولیت و وظیفه‌شناسی، مأموریت‌های محوله را همچون گذشته انجام می‌دهند. این در شرایطی است که بخش‌های جدیدی از جمله «ایران عصر» نیز به مجموعه افزوده شده است.
هاشمی نیز با قدردانی از همت و تلاش همه کارکنان مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران، به آنها و مدیران این مجموعه اطمینان داد که تمامی تلاش‌ها برای حل مشکل بودجه و پرداخت حقوق کارکنان در جریان است و در روزهای آینده، بخش عمده‌ای از این مسائل حل خواهد شد.
این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه سپس با تحلیل سه شکاف اجتماعی «دولت – ملت»، «ملت – ملت» و «دولت – دولت» در طول تاریخ در جوامع مختلف، به بررسی این پدیده‌ها در جامعه ایران پرداخت و نتیجه گرفت که در شرایط کنونی کشور همه وظیفه دارند مانع از آن شوند که چنین شکاف‌هایی بوجود آید یا گسترش پیدا کند. وی در این زمینه، شکاف درون حاکمیتی یا همان «دولت – دولت» را بسیار خطرناک دانست و هشدار داد هرگاه مدیران کلان یک مجموعه یا کشور گرفتار چنین شکافی شوند، حل مسائل بسیار دشوار خواهد شد.
مدیرعامل ایرنا در همین راستا ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران مؤسسه ایران تأکید کرد که با تقویت مدارا و تداوم همراهی و همدلی میان آنها، مسائل کنونی این مؤسسه نیز حل خواهد شد. هاشمی در پایان به همه مدیران و کارکنان مؤسسه ایران «خدا قوت» گفت و برای آنان آرزوی روزهای خوب و سال‌های طولانی انتشار روزنامه‌های این مؤسسه را کرد.
ایرنا رسانه دولتی با استقلال حرفه‌ای است
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با رد این دیدگاه که «ایرنا روابط عمومی دولت است»، گفت: ایرنا خبرگزاری و رسانه دولت است ولی همواره استقلال حرفه‌ای خود را حفظ کرده است. سید ضیا‌هاشمی روز سه‌‌شنبه در آیین معارفه «پدرام الوندی» و تکریم «احمد جعفری چمازکتی» معاونان جدید و سابق خبر ایرنا، به اهمیت داشتن تخصص برای مدیران و کارکنان ایرنا اشاره و عنوان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی سازمانی دانش بنیان است و دارا بودن تبحر و تخصص مدیران، چشم‌انداز روشنی برای خبرگزاری ایجاد کرده است. وی با اشاره به حضور مدیران جدید در بدنه خبرگزاری، گفت: مدیران جدید در مسیری که پیش از این ایجاد شده، می‌توانند با نوآوری جهش تکاملی و رو به رشدی را برای خبرگزاری رقم بزنند.
وی با اشاره به نگاه منفی دولت به فیلترینگ، گفت: رئیس جمهوری در سخنرانی اخیر، موضع دولت را در این باره اعلام کرد و حالا وظیفه رسانه‌ای همچون ایرناست که با شیوه و روش‌های هنری و ظریف هم ‌راستا بودن نگاه جوانان و دولت در موضوع فیلترینگ را به مخاطب نشان دهد.
هاشمی افزود: در بسیاری دیگر از مسائل دولت نیز علاقه‌مند حل مسائل است اما در شرایط کنونی حل آن امکانپذیر نیست. 
پدرام الوندی، معاون خبر جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های آتی ایرنا در چارچوب برنامه راهبردی ایرنا تدوین و تنظیم شده است، گفت: تغییر در شکل فرآورده‌های خبری و محدود نشدن آنها تنها به متن و افزوده شدن محتواهایی مانند فیلم و تصویر یکی از رویکردهای اصلی در یک سال اخیر بوده است.