حادثه تلخ تروریستی در میرجاوه باعث شهادت 10 نفر شد

آفتاب‌یزد – گروه‌اجتماعی: حادثه تلخی بود به تلخی شهادت 10مرزبان غیور و دلاور کشورمان. سربازانی که در مرز با هزار آرزو آینده‌شان را در ذهن ترسیم می‌کردند و فقط منتظر روزی بودند که خدمتشان تمام شود، اما چقدر سخت است که بشنوی سهم‌شان از زندگی فقط گلوله بود و تن‌های پاره پاره. آن هم در سیاهی شب و ناجوانمردانه. داستان از این قرار است که چهارشنبه شب نیروهای مرزبانی هنگ میرجاوه استان سیستان و بلوچستان حین تعویض پست در پاسگاه میل 100 مرزی، در تله تروریست‌های تکفیری قرارگرفته و قبل از اینکه بتوانند اقدامی انجام دهند، 11نفر آنها مورد رگبار این تروریست‌ها قرار می‌گیرند که از این 11 نفر 3 نفر از نیروهای کادری و 7 نفر از سربازان وظیفه به شهادت می‌رسند و یک نفر دیگر نیز مجروح می‌شود. تروریست‌ها پس از این حادثه با استفاده از تاریکی شب و صعب‌العبور بودن منطقه، به خاک پاکستان متواری می‌شوند و ساعتی پس از این اقدام گروهک تروریستی جیش‌الظلم با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه را برعهده می‌گیرد.
**
اسامی شهدا
اسامی شهدای این حادثه به این شرح اعلام شده است:


نیروهای کادری: ستوان‌سوم علی پودینه، ستوان‌سوم محسن دایی‌زاده، ستوان‌سوم حمیدرضا جهان تیغ.
سربازان: حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیر مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان، داوود باشتنی و معین بیانی.
مجروح: سرباز مرتضی اردنی.
گفتنی است، ستوان سوم علی پودینه اهل زابل، متاهل و دارای سه‌فرزند است. ستوان سوم محسن دایی‌زاده اهل کرمان بوده و چندماهی بیشتر از ازدواجش نمی‌گذرد. شهید دیگر این حادثه سرباز مهدی امینی اهل جوین، سبزوار در استان خراسان رضوی و صادق خدادادی اهل سرخس در استان خراسان رضوی بود. همچنین حسین طاهریان اهل کاشمر در خراسان رضوی که در یزد زندگی می‌کرد.
***
ابهام در سرنوشت یک سرباز
اما در حالی که تعداد شهدای این حادثه 10 نفر اعلام شده است مسئولان مرزبانی کشور مدعی شدند یکی از سربازان حاضر در محل حادثه مفقود شده و هیچ اطلاعی از او در دست نیست. حتی یکی از سربازان مجروح این حادثه مدعی شد: وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، تنها توانستم در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شوم. بعد از اینکه تروریست‌ها نیروها را به شهادت رساندند، به نیروهای کادری تیر خلاصی زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سربازان که زنده بود را با خود بردند.
***
دولت پاکستان مسئول است
در این راستا سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: در پی حمله ناجوانمردانه شماری از تروریست‌ها که هماره مترصد ضربه‌زدن و ناامن‌کردن کشور عزیزمان ایران هستند، متاسفانه چهارشنبه شب از داخل خاک پاکستان اقدام به آتش به سمت مرزبانان غیرتمند هنگ مرزی میرجاوه کردند که باعث شد 10 تن از مردان مرد و حارثان و حافظان مرزهای کشورمان به شهادت برسند. وی افزود: بی‌شک مسئولیت این دست حوادث برعهده دولت پاکستان است و قطعا پلیس تا تعیین تکلیف این وضعیت موضوع را پیگیری می‌کند و از دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز خواهان پیگیری جدی این موضوع هستیم. سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: ساعاتی پس از این اتفاق، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در منطقه حاضر و طی جلساتی با طرف پاکستانی ضمن اعلام مراتب اعتراض خود، آنها را مسئول این ناامنی دانسته و خواهان پیگیری این موضوع شد. سردار منتظرالمهدی در خاتمه گفت: اینجانب به نمایندگی از سازمان بزرگ نیروی انتظامی، ادای احترام می‌کنم به روح بلند و ملکوتی مردان غیرتمند و جان برکف مرزبان نیروی انتظامی که تا پای جان از وجب به وجب خاک ایران سرافرازمان، محافظت می‌کنند، همچنین برای خانواده آن عزیزان طلب صبر و شکیبایی از درگاه ایزد منان دارم.
سفیر پاکستان به وزارت امورخارجه فراخوانده شدهمچنین سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امورخارجه فراخوانده شد. بهرام قاسمی افزود: در این احضار، مدیرکل آسیای‌غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت: ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد. متاسفانه مرزهای پاکستان با ما، ناامن‌ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن‌ترین مرزها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم، طرف پاکستانی با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث در مرزها و خاک پاکستان تکرار شود. سفیر پاکستان نیز ضمن ابراز تسلیت و اظهار همدردی نسبت به حادثه اخیر، اطمینان داد که مراتب را در اسرع وقت به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.
***
پیام رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر پاکستان
از سوی دیگر رئیس‌جمهوری کشورمان ضمن تسلیت در پی شهادت 10 تن از مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه، همچنین ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران در پیامی به نخست‌وزیر پاکستان از وی خواست مسببان این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند. متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به نواز شریف به این شرح است: همانگونه که مطلع هستید مقارن ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ گروهی از اشرار مسلح از خاک کشور پاکستان در حوالی مرز میرجاوه به خاک کشور ایران نفوذ کرده و ضمن درگیری با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران متاسفانه ١٠ تن از آنان را شهید کردند. جناب آقای نخست‌وزیر، جمهوری اسلامی ایران همواره ثبات، امنیت و رشد و شکوفایی پاکستان را دستورکار اصلی خود در روابط با کشور دوست و همسایه پاکستان می‌داند و از اینکه بارها توسط اشرار مسلح و تروریست‌های اجاره‌ای از خاک پاکستان مورد تعرض قرار می‌گیرد بسیار متاسف است. مرزهای دو کشور در طول تاریخ مرزهای امن بوده و ساکنان مرزی که از قرابت‌های قومی و خویشاوندی برخوردارند، همواره در صلح و آرامش زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند. خاک ایران هیچ‌گاه علیه همسایگان خود از جمله پاکستان مورد سوءاستفاده قرار نگرفته، اما متاسفانه عدم اقدام و برخورد لازم باعث خسارات و کشته‌شدن مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و بعضا مردم بیگناه شده است. برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و علی‌رغم وعده‌های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم. متاسفانه امروزه شاهدیم برخی کشورها با جنگ‌های نیابتی خود وحدت جهان اسلام را نشانه رفته و می‌کوشند با حمایت از اقدامات تروریستی، خشونت، ناامنی، فقر و عقب‌ماندگی را جایگزین رشد و شکوفایی و عزت و بهروزی مردم منطقه کنند. ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران، انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه
دو کشور دستور دهید مسببان این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.
***
پیام تسلیت ظریف
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی شهادت مرزبانان شجاع کشورمان در میرجاوه را تسلیت گفت. متن پیام وزیر امورخارجه به این شرح است: خبر اندوهبار شهادت جمعی از فرزندان ملت و مرزبانان شجاع و مظلوم کشور به‌دست اشرار مسلّح را تسلیت می‌گویم. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این جنایت، اطمینان می‌دهم دستگاه دیپلماسی کشور از هیچ کوششی برای پیگیری موضوع از مجاری دیپلماتیک و تنبیه تروریست‌های شرور فروگذار نخواهد کرد.