دبیر شورای عالی امنیت ملی: مذاکره با آمریکا بی‌فایده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه تحریم به هیچ عنوان ابزاری برای مذاکره‌ مجدد روی مسائلی که توافق شده است، نخواهد بود، گفت: آمریکا در آزمون برجام مردود شد، از این رو ایران نمی‌تواند در هیچ حوزه‌ دیگری به آن‌ها اعتماد کند. مذاکره با آمریکا بی‌فایده است و ما بیش از این اجازه نداریم فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم.
فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران در مصاحبه‌ با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به طرح پرسش‌هایی در حوزه‌ سیاست خارجی و مسائل جاری در غرب آسیا پرداخت.
شمخانی در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرده است: به نظر من علی‌رغم وجود چالش‌ها و نقاط ضعف در عملکرد برخی از دستگاه‌ها، جمهوری اسلامی‌ ایران در عرصه‌ سیاست خارجی کارنامه‌ قابل قبولی از ابتدای انقلاب تاکنون داشته است. سیاست جمهوری اسلامی‌ مبتنی بر حسن مناسبات با همه کشورها و تعامل سازنده با مجامع بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد است. تنها خط قرمز ما در برقراری مناسبات خارجی، مذاکره و تعامل با آمریکا به دلیل روش سلطه‌طلبی و رویکردِ از بالا به پایین در همه دولت‌های آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون است. البته جمهوری اسلامی‌ایران، رژیم اشغالگر صهیونیستی را نامشروع می‌داند و بر همین اساس هیچ‌گونه ارتباطی با آن نخواهد داشت. علی‌رغم اینکه با طراحی آمریکا و با بهره‌گیری از خوی تجاوزکاری و ددمنشی صدام، برخی از دولت‌های منطقه در دهه‌ اول انقلاب رویکردهای غیردوستانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی‌ اتخاذ کردند، ولی سیاست مبتنی بر تعامل سازنده‌ ایران، رویکرد دولت‌های منطقه را تا حدود زیادی در قبال ما تعدیل کرد و این مسئله موقعیت جمهوری اسلامی‌ایران در منطقه را ارتقا بخشید.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: با خروج آمریکا از برجام وارد مرحله‌ جدیدی شده‌ایم که ترامپ تصور می‌کند با فشار اقتصادی قادر است خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر مردم ایران تحمیل کند. او باید بداند که ملت ایران ملتی توانمند است و ظرفیت‌های عظیمی ‌برای عبور از این مرحله در اختیار دارد. ما از عزت خود در برابر زورگویی ترامپ کوتاه نمی‌آییم؛ این پیام روشن دولت ایران به کاخ سفید است. تحریم به هیچ عنوان ابزاری برای مذاکره‌ی مجدد روی مسائلی که توافق شده است، نخواهد بود. آمریکا در آزمون برجام مردود شد، از این رو ایران نمی‌تواند در هیچ حوزه‌ دیگری به آن‌ها اعتماد کند. مذاکره با آمریکا بی‌فایده است. ما بیش از این اجازه نداریم که فرصت ملت ایران را صرف روندهای بی‌حاصل کنیم. ملت ما که با هوشیاری توانسته است تمام کارشکنی‌های کاخ سفید طی چهل سال گذشته را خنثی کند، در این دوره نیز با اتکاء به ظرفیت‌های داخل، توطئه‌ آمریکا را با شکست مواجه خواهد کرد. بدعهدی آمریکا در برجام به بی‌انضباطی در نظام بین‌الملل دامن زده و بیشتر از آنکه جمهوری اسلامی‌ایران را متضرر کند، به جایگاه این کشور در جامعه‌ جهانی آسیب رسانده است. سیاست تاجرمآبانه ترامپ در حوزه‌های بین‌المللی به افت جایگاه آمریکا منجر شده و بعید می‌دانم رهبران آمریکایی بتوانند از چالش‌های به وجود آمده از رهگذر این اشتباه تاریخی ترامپ به راحتی عبور کنند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از ارجاع طرح «ساماندهی بازار خودرو» به کمیسیون صنایع گزارش می‏دهد تیغ تیز «نظارت» بر گردن خودروسازان علیرضا صدقی کشتی طوفان‌زده مطبوعات گزارش «ابتکار» از راهکارها و پیشنهادهای تئوریسن‌های اصلاح‌طلب برای تحول در این جریان رئیس سازمان محیط زیست: نمی‌توانم از عملکرد محیط‌زیست دفاع کنم یک هفته پس از سفر ظریف به عراق در گفت‌وگو با دو نماینده مجلس بررسی شد بازسازی عراق؛ فرصتی ویژه برای بخش خصوصی ایران با ورود کمیسیون امنیت ملی به موضوع بحران آب «سند آب» تدوین می‌شود آب؛ تشنه مدیریت تلاش دوباره برای اجرای یک قانون معماری شهری که رعایت نمی‌شود امضاهای طلایی و نماهای شیشه‌ای معاون اول رئیس‌جمهوری: باید دامن جمهوری اسلامی را از فساد پاک کنیم دونالد ترامپ نامزد جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد شد ترامپِ‌ رمبو! دبیر شورای عالی امنیت ملی: مذاکره با آمریکا بی‌فایده است هاشمی اگر قرار است نقد بشود چه بهتر که امروز این کار انجام شود