هاشمی اگر قرار است نقد بشود چه بهتر که امروز این کار انجام شود

جعفر جعفری گلدیر*- بعداز مصاحبه موسوی خوئینی‌ها که یک روز قبل از اولین سالگرد فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چاپ شد، دوباره صبحت و بحث درباره هاشمی گُر گرفت و هر روز که پیش می‌رویم افراد زیادی به فراخور نقش و جایگاه خود واکنش نشان می‌دهند. هاشمی کسی است که 53 سال از تاریخ 55 ساله عمر انقلاب اسلامی را در آن نقش مستقیم داشته است و در بسیاری از اتفاقات دور از ایشان نیز می‌توان رد‌پایی از وی یافت. هاشمی رفسنجانی چه آن زمانی که نماینده رهبری در امور جنگ و هم‌زمان نفر اول انتخابات کشوری بود و چه آن زمانی که از انتخابات پرسروصدای مجلس ششم از حق خود به عنوان نفر بیست‌ و‌ نهم تهران انصراف داد و به نوعی در کنار جناح انتصابی نظام قرار گرفت، جای نقد دارد. زندگی سیاسی هاشمی در حین حفظ جایگاه خود به عنوان یکی از ارکان مهم جمهوری اسلامی هیچ‌گاه خالی از تلاطم نبوده است؛ دوستانی امروزی که زمانی سرسخت‌ترین مخالفانش بودند تا مخالفان و چه‌بسا دشمنان امروزی که زمانی جزو ارادتمندانش بودند.
هاشمی به عنوان یک انسان مثل هر انسان دیگری به خاطر نقشی که در جامعه سیاسی معاصر ایران داشته است، شایسته نقد است. هاشمی به عنوان یک انسان، زمانی که حجت‌الاسلام بود و زمانی که آیت‌الله شد، زمانی که یک انقلابی بود و زمانی که یک فعال شدید سیاسی در ارگان‌های مهم تصمیم‌گیری شد، زمانی که مدافع نظام بود و زمانی که مدافع مردم شد جای بحث و نقد بسیار دارد. پس چه سعادتی بهتر از این که این نقد اکنون انجام گیرد تا زمانی که مورد نقادی و قضاوت به وسیله تیغ تیز و تند کورکورانه تاریخ قرار گیرد. محکمه‌ای که شواهد و مدارک آن نه شاهدان عینی و اسناد قابل توضیح و تشریح بلکه متن‌های مبهم کتب و اسناد تاریخی و روایت‌های دست‌چندم روایان بی‌نام و نشان یا غرض‌دار خواهد بود. پس اگر قرار است تاریخ داور رفتار و کردار‌مان باشد، چه بهتر که امروز تمام کسانی که به نحوی با هاشمی به فراخور نقش و جایگاه خویش حشر و نشر داشته و چه کسانی که به واسطه نزدیکی به وی از صله ایشان بهره برده‌اند و چه کسانی که به خاطر اقدامات و تصمیمات هاشمی متضرر شده یا مجازات شده‌اند در کنار هم در پشت میزی مدور بنشینند و به نقد هاشمی بپردازند.
نزدیکان و کسانی که از زندگی سیاسی هاشمی بهره برده‌اند به جای حواله به خدا کردن منتقدان هاشمی خود جواب‌های قانع‌کننده و شفاف به پرسش‌ها بدهند. با در ابهام نگهداشتن زندگی سیاسی هاشمی یا با قطعه قطعه کردن کارنامه فعالیت‌های وی، هاشمی تبدیل به قهرمان نخواهد شد بلکه هر قطعه‌اش بابی خواهد شد برای داستان‌سرایی و استنتاج نتایج دلخواه خود که چه‌بسا، بسیاری مغرضانه و ناصواب خواهد بود. آن هم در زمانی که هیچ منبع دست اولی برای استشهاد و جدا کردن سره از ناسره دیگر وجود ندارد. هاشمی بهتر است از لابه‌لای گفتار و کلام کسانی که با او حشر و نشر داشته‌اند نقد و قضاوت شود تا از لابه‌لای کتب خاک‌خورده و گاه سطوح ناخوانا و مبهم تاریخ.
*کارشناس سیاسی
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از ارجاع طرح «ساماندهی بازار خودرو» به کمیسیون صنایع گزارش می‏دهد تیغ تیز «نظارت» بر گردن خودروسازان علیرضا صدقی کشتی طوفان‌زده مطبوعات گزارش «ابتکار» از راهکارها و پیشنهادهای تئوریسن‌های اصلاح‌طلب برای تحول در این جریان رئیس سازمان محیط زیست: نمی‌توانم از عملکرد محیط‌زیست دفاع کنم یک هفته پس از سفر ظریف به عراق در گفت‌وگو با دو نماینده مجلس بررسی شد بازسازی عراق؛ فرصتی ویژه برای بخش خصوصی ایران با ورود کمیسیون امنیت ملی به موضوع بحران آب «سند آب» تدوین می‌شود آب؛ تشنه مدیریت تلاش دوباره برای اجرای یک قانون معماری شهری که رعایت نمی‌شود امضاهای طلایی و نماهای شیشه‌ای معاون اول رئیس‌جمهوری: باید دامن جمهوری اسلامی را از فساد پاک کنیم دونالد ترامپ نامزد جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد شد ترامپِ‌ رمبو! دبیر شورای عالی امنیت ملی: مذاکره با آمریکا بی‌فایده است هاشمی اگر قرار است نقد بشود چه بهتر که امروز این کار انجام شود