ونزوئلا بر لبه پرتگاه

چند روز پس از آن‌که خوان گوآیدو خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا معرفی کرد، حالا آمریکا به دنبال ترفندهایی برای حمایت از او است. دولت واشینگتن به دنبال قطع درآمد نفتی دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و اختصاص آن به خوان گوآیدو، رهبر مخالفان دولت است. یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه درحالی این خبر را اعلام کرد که به نظر می‌رسد واشینگتن در نظر دارد فراتر از ابزارهای دیپلماتیک مرسوم از خوان گوآیدو حمایت کند.
دولت ایالات متحده روز چهارشنبه خوان گوآیدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. رهبر مخالفان دولت ونزوئلا ساعاتی پیش از آن در میان هوادارانش خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور اعلام کرده بود.
جلوگیری از دسترسی به درآمد حاصل از فروش نفت ونزوئلا می‌تواند اداره امور این کشور را برای دولت نیکلاس مادورو بیش از پیش دشوار کند.
روز گذشته نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا به دنبال انسداد منابع مالی ونزوئلاست تا به دست رئیس‌جمهوری این کشور نرسد. این اظهارات جان بولتون، بعد از آن بیان شد که ونزوئلا تمام روابط دیپلماتیک خود را با واشینگتن قطع کرد.


رئیس‌جمهوری ونزوئلا از تصمیم دولتش برای تعطیل‌کردن سفارتخانه و تمامی کنسولگری‌های ونزوئلا در آمریکا خبر داد. این درحالی است که آمریکا نیز از دیپلمات‌های غیرضروری این کشور در کاراکاس خواسته خاک این کشور را ترک کنند.
جان بولتون که در هوای بارانی پایتخت آمریکا در فضای باز کاخ‌سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که حاضر است در شرایطی درباره این موضوع با جزییات بیشتر صحبت کند، اما به صورت خلاصه به این موضوع اشاره کرد که دولت آمریکا مشغول بررسی امکان سرازیر کردن پول‌های ونزوئلا به سوی مخالفان مادورو است.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی با «مردم» ونزوئلا ابراز همبستگی کرده و گفته که آنها علیه حکومتی «توتالیتر» به خیابان‌ها ریخته‌اند. سناتور دیک دوربین، نفر دوم حزب دموکرات در سنای آمریکا هم در توییتر خبر داده که با گوآیدو تلفنی صحبت کرده و به او اطمینان داده در کنارش است. سناتور مارکو روبیو از حزب‌ جمهوری‌خواه هم در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی در آمریکا حاضر شد و از ایده حمله نظامی احتمالی به ونزوئلا حمایت کرد.
پیشتر وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده بود که مادورو شکست خورده و خواهان تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت درباره ونزوئلا شده بود.
این درحالی است که روسیه با انتقاد از حمایت از گوآیدو می‌گوید که این حرکت مخالف قوانین بین‌المللی است و منجر به راه افتادن «حمام خون» خواهد شد. نیکلاس مادورو، روز پنجشنبه گفت که حدود 20 دقیقه با رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کرده است. او گفت پوتین در این گفت‌وگو به او اطمینان داده که روسیه در کنار مردم ونزوئلاست.
از سوی دیگر، ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد از نیکولاس مادورو حمایت می‌کند. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توییتری نوشت: رئیس‌جمهوری ما تماس گرفت و حمایت ترکیه از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را ابراز کرده و گفت: «برادر مادورو! ایستادگی کن، ما در کنار تو ایستاده‌ایم.»
همچنین مکزیک اعلام بی‌طرفی کرده و گفته که همچنان مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری به رسمیت می‌شناسد. رئیس‌جمهوری بولیوی نیز حمایت خود را از مادورو اعلام کرده است.
با این حال کلمبیا، برزیل و پاراگوئه تصمیم متفاوتی اتخاذ و اعلام کردند که گوآیدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.
خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا چهارشنبه خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور اعلام کرد و توانست از حمایت واشنگتن و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین برخوردار شود. همین تحولات موجب شد تا رئیس‌جمهوری ونزوئلا که از ۲۰۱۳ قدرت را در دست دارد، به روابط با آمریکا خاتمه دهد.
یک سازمان غیردولتی در ونزوئلا روز پنجشنبه اعلام کرد که طی چهار روز ناآرامی در این کشور تاکنون ۲۶ نفر کشته شده‌اند. بنا به همین گزارش هفت نفر از کشته‌شدگان در کاراکاس، پایتخت جان باختند.