بي‌تجربـگي و...افسـوس

آرمان: تیم‌ملی فوتبال کشورمان در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های آسیا مقابل ژاپن شکست سنگینی متحمل شد تا کی‌روش پایان تلخی در تیم‌ملی ایران داشته باشد.
گزارش بازی
تیم‌ملی ایران در حالی در یکی از مهم‌ترین دیدارهای تاریخ فوتبال ایران به مصاف ژاپن رفت که در طول جام‌ملت‌های آسیای این دوره با ارائه بازی‌های چشم‌نواز توجهات را به سمت خود بیشتر و بیشتر کرد و کاملا با شایستگی تا این مرحله پیش رفت. شاگردان کارلوس کی‌روش در مرحله گروهی با پیروزی برابر یمن و ویتنام و در ادامه تساوی برابر عراق به‌عنوان تیم نخست به مرحله حذفی صعود کردند و در مراحل یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی به ترتیب با پیروزی برابر عمان و چین جواز صعود به نیمه نهایی را به‌دست آوردند. در سوی دیگر ژاپن پس از نمایش درخشان در جام‌جهانی با ترکیبی نسبتا متفاوت پا به مسابقات جام‌ملت‌های آسیا گذاشت و تا این مقطع از رقابت‌ها با پیروزی در همه بازی‌های مرحله گروهی و حذفی پیش آمد. جدال تیم‌های اول و دوم آسیا در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بدون شک شبیه فینال زود هنگام مسابقات بود. بازی با برتری نسبی ژاپن آغاز شد و ایران که از ضعف خود در دقایق ابتدایی بازی خبر داشت در ۲۰ دقیقه ابتدایی عقب نشست و ترجیح داد با دادن توپ به ژاپن فضاها را بپوشاند. ژاپن در ۲۰ دقیقه نخست بیشتر صاحب توپ و میدان بود و چند موقعیت نصفه و نیمه نیز روی دروازه ایران ایجاد کرد. ایران اما در ادامه برای دقایقی بر بازی سوار شد و جدی‌ترین موقعیت بازی را در دقیقه ۲۳ روی حرکت سردار آزمون درون محوطه جریمه ژاپن و ضربه خطرناک او به‌وجود آورد. در دقایق پایانی نیمه نخست ایران با بازی بسته و دفاعی فضا را از مهاجمان سریع ژاپن گرفت و برای گلزنی چشم به حملات سریع و توپ‌های ارسالی برای آزمون داشت اما این ترفند در نیمه نخست ثمری برای ایران نداشت. دقیقه 56 پس از اینکه بازیکنان ایران به هوای خطا بازی را رها کردند مینامینو در کنج زمین به توپ رسید و با ارسالی دقیق روی سر اوزاکا زمینه ساز گل اول بازی شد. دقیقه 67 خطای هند پورعلی گنجی باعث شد داور ضربه پنالتی بگیرد و اوزاکو از روی نقطه پنالتی برتری ژاپن را دو برابر کند. دقیقه 90+2 در یک ضد حمله هاراگوچی در محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد و با یک ضربه مطمئن گل سوم را به ثمر رساند. این دیدار در نهایت با برتری 3 بر صفر تیم‌ملی ژاپن به پایان رسید تا شاگردان کی‌روش از رسیدن به فینال باز بمانند و طلسم عدم قهرمانی ایران حداقل برای 4 سال دیگر ادامه داشته باشد. این آخرین دیداری بود که کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی نشست! این سنگین‌ترین شکست کارلوس کی‌روش در طول ۸ سال حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران بود. کی‌روش با بازی ژاپن صدمین بازی خود روی نیمکت تیم‌ملی ایران تجربه کرد.
حواشی


با وجود اینکه جو ورزشگاه پرشور و به سود ایران بود، اما اشتباه منجر به گل محمدحسین کنعانی‌زادگان سکوت را بین هواداران ایرانی حکمفرما کرد. هواداران تیم‌ملی ایران لحظاتی سکوت کردند و دوباره به تشویق تیم ایران پرداختند. کارلوس کی‌روش پس از دریافت گل اول ایران، به داور چهارم مسابقه معترض بود. آن‌طور که از صحنه صحبت او با داور پیدا بود، به داور چهارم می‌گفت که داور سوت زده است. با این حال در صحنه آهسته مشخص بود که داور سوت خود را بالا نیاورده است. پس از اعلام پنالتی به سود ژاپن، بار دیگر اعتراض‌های کی‌روش به داور ادامه داشت تا در نهایت داور تصمیم بگیرد از سیستم وار(VAR) استفاده کند. هر چند تصمیم داور با VAR تغییر نکرد و او نقطه پنالتی را نشان دهد تا ورزشگاه مثل آوار روی سر هواداران ایرانی خراب شود. پس از اعلام پنالتی هواداران تیم‌ملی فقط علیرضا بیرانوند را تشویق می‌کردند تا برای مهار پنالتی به او روحیه بدهند. اشکان دژاگه پس از تعویض روی نیمکت چهره به شدت ناراحتی داشت و‌ با قرار دادن سرش بین دو دست خود، حتی بازی را تماشا نمی‌کرد. از دقیقه 80 مسابقه مسعود شجاعی به حالتی نگران چندین بار کنار خط آمد تا همبازیانش را راهنمایی کند. ژاپنی‌ها در دقیقه 83 صاحب اوت دستی شده بودند که هیچ‌کدام برای پرتاب اوت به سمت توپ نمی‌رفتند که این مساله باعث تذکر داور شد تا بازیکنان ژاپن اقدام به شروع بازی کنند. در وقت‌های اضافه سردار آزمون در یک صحنه با بازیکنان ژاپن درگیر لفظی پیدا کرد که در ادامه آن بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند که سردار آزمون و ناگاتومو اخطار گرفت. بعد از پایان بازی، سردار آزمون زمین را ترک می‌کرد که شجاعی به او گفت که به زمین برگردد تا با بازیکنان ژاپن دست بدهد. شجاعی از بازیکنان نیمکت‌نشین هم خواست که به زمین بروند و با بازیکنان ژاپن دست بدهند. بازیکنان ایران پس از پایان بازی خیلی ناراحت بودند و در داخل زمین ماندند. احسان حاج‌صفی و امید ابراهیمی بازیکنان را به سمت هواداران بردند و از آنها تشکر کردند. هواداران هم با ناراحتی ورزشگاه را ترک کردند. پس از پایان بازی کی‌روش مات و مبهوت سر جای خودش ایستاد و با اوسیانو کروز به صحبت پرداخت.
تاوان اعتراض بی‌موقع
فاکس اسپورت نوشت: ایران تاوان اعتراض بی‌موقع خود به داوری را داد. وقتی همه بازیکنان قبل از سوت داور به سمت او رفتند و اعتراض کردند. مهاجم ژاپن فرصت‌طلبی کرد و توانست گل اول بازی که حساس‌ترین گل مسابقه بود را به ثمر برساند. رسانه‌های پرتغالی از شکست ایران و کارلوس کی‌روش نوشتند. اوژوگو تیتر زد: ایرانِ کارلوس کی‌روش در نیمه نهایی حذف شد. سایت دیاریوس د نوتیسیاس پرتغال نوشت: حضور کی‌روش در جام‌ملت‌ها به پایان رسید. ایران تحت هدایت سرمربی پرتغالی با سه گل از ژاپن شکست خورد. گل‌های یویا اوساکو در دقایق ۵۷ و ۶۷ و هاراگوچی در وقت‌های اضافه پیروزی ژاپن را رقم زد. ایران برای رسیدن به این مرحله چین را در مرحله یک چهارم، عمان را در یک هشتم نهایی و ویتنام، عراق و یمن را پشت‌سر گذاشته بود. اما رسانه‌های کلمبیایی از این فرصت استفاده کردند و حضور کی‌روش در تیم‌ملی کشورشان را نزدیک دیدند. سایت گل کلمبیا نوشت: تیم‌ملی ایران با سه گل مغلوب ایران شد و ژاپن در فینال با تیم قطر یا امارات رو‌به‌رو خواهد شد. این اتفاق حضور کی‌روش در تیم‌ملی کلمبیا را نزدیک کرد و او تا چند روز دیگر قرارداد امضا خواهد کرد.
کی‌روش چه گفت؟
کارلوس کی‌روش بعد از حذف تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا، گفت: مسائل زیادی هست که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم. مهم‌ترین مساله این بود که یک مسابقه بسیار رقابتی را مشاهده کردیم. کی‌روش افزود:‌در این بازی در نیمه اول تعادل وجود داشت. بازی متعادل بود تا اینکه یک اشتباه ساده و مظلومانه از طرف بازیکنان من اتفاق افتاد. بازیکنان منتظر تصمیم داور برای اعلام یک خطا بودند که این اشتباه شد و بعد از آن تیم از لحاظ احساسی کاملا بر هم ریخت. وی ادامه داد: در ادامه شاهد یک شکست احساسی بودیم. در ادامه بازی شاهد یک تیم در زمین بودیم که آن تیم ژاپن بود. بهترین تیم امشب توانست به گل برسد. به آنها تبریک می‌گویم استحقاق حضور در فینال را داشتند. از بازیکنان خودم هم تشکر می‌کنم با در نظر گرفتن تمام مشکلات و محدودیت‌ها آنها تلاش زیادی در این مدت داشتند. کی‌روش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کردیم با او می‌توانستیم قهرمان شویم اما باز هم مردم ایران باید صبر کنند و چرا تیمی که این همه میدان دیده بود نتوانست نتیجه بگیرد، اظهار داشت: اگر صادقانه بخواهم حرف بزنم در این هشت سال تمام نقطه نظراتم را بیان کردم. فکر نمی‌کنم افراد زیادی باشند که بخواهند به حرف من گوش دهند. الان زمان این نیست که بعد از این بازی این حرف‌ها را بزنیم. وی تاکید کرد: برای من مهم‌ترین مطلب بعد از بازی امشب این است. بسیار خوشحالم و به این ماجراجویی با بازیکنان ایرانی افختار می‌کنم. آنها فوق‌العاده و بی‌نظیر بودند. استحقاق این را داشتند که به‌خاطر تمام زحماتی که کشیدند به فینال برسند اما فکر می‌کنم ساده‌ترین نوع مطرح کردن این صحبت این است که یک آهنگ معروف را بیان کنیم که الان پایان اینجا است. بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم که مثل خودم کار را انجام دادم. الان زمان این است که تقدیر خودم را تقدیم مردم ایران بکنم که توانستم در این 8 سال مربی این بازیکنان و این تیم باشم. برای تک تک آنها بهترین آرزوها را دارم. استحقاق آنها بهترین‌ها است. آنها اعتبار کسب کردند.
علی پروین: به صداوسیما باختیم
علی پروین در خصوص باخت تیم ملی مقابل تیم ژاپن و حذف از جام ملت‌های آسیا گفت: ما امروز فقط به صداوسیما باختیم. مجری تلویزیون می‌گوید بازیکنان الان ما را می‌بینند و آنقدر این بازی را بزرگ کردند که بازیکنان نصف توان‌شان را هم نداشتند. هر شبکه‌ای که می‌دیدیم کارشناسان و مجریان زیادی در خصوص تیم ملی صحبت می‌کردند اما آیا زمان ما هم این همه بازی‌های تیم ملی پخش می‌شد؟ این بازی را آنقدر حساس کرده بودند که بازیکنان نصف توان‌شان را هم نگذاشتند. آنها حتی نمی‌توانستند از استرس زیاد راه بروند. وی در مورد اینکه آیا تفاوت فوتبال ایران و ژاپن ۳ گل بوده یا نه، گفت: این ژاپن نصف ژاپن همیشگی هم نبود آنها چندین بازیکن خودشان را نیاورده بوده بودند و ما اگر یک سوم خودمان هم بودیم این تیم را می‌بردیم اما از بس این تیم را تلویزیون بزرگ کرده بود بازیکنان استرش داشتند. وی افزود: من هم مثل همه ایرانی‌ها از این نتیجه ناراحت هستم چون نتوانستیم حسرت ۴۰ و چند ساله را از بین ببریم اما به بازیکنان تیم ملی خسته نباشید می‌گویم و آنها باید از الان خودشان را آماده جام ملت‌ها و جام جهانی بعدی کنند.