به جای عذرخواهی فرافکنی می‌کنید

آرمان: دوشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران وزارت ارتباطات اظهاراتی داشت که با واکنش‌های متعددی همراه شد.آیت‌ا... مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعه در درس خارج فقه خود به این مساله واکنش نشان داد و در عین حال به فضای مجازی هم اشاره کرد. وی گفت:«شما رئیس‌جمهوری اسلامی هستید، نه رئیس‌جمهور کشور دموکراتیک سکولار. کسی نمی‌گوید فضای مجازی را حذف کنید، بلکه باید این فضا را اصلاح کرد، رئیس‌جمهور در سخنان خود می‌گوید؛ وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت؛ که در پاسخ باید گفت: اگر مردم همه چیز را می‌فهمند، پس در دادگستری و تعزیرات را هم ببندید، مسئولان سراغ مباحث حاشیه‌ای می‌روند؛ سرگرم کردن مردم با این مسائل کار درستی نیست.»
واکنش دفتر رئیس‌جمهور
پس از اظهارات آیت‌ا... مکارم شیرازی در ارتباط با سخنان رئیس‌جمهور در خصوص حجاب و فضای مجازی، دفتر رئیس‌جمهور نیز در واکنش به سخنان این استاد حوزه در اطلاعیه‌ای آورد: «انتظار می‌رود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیرد و افراد تحت تاثیر روایت‌های غیر مستقیم یا تحریف و تقطیع شده‌ای که گاه با انگیزهای سیاسی و تخریبی از سوی برخی جریان‌ها صورت می‌گیرد، واقع نشوند.» «رئیس‌جمهور در سخنرانی مذکور، در مورد حجاب تصریح کرد که ما در مساله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن اول از مرد شروع می‌کند؛ از چشم شروع می‌کند. به مردها خطاب می‌کند که چشم‌تان را به نامحرم ندوزید…پس اساس حجاب برای امنیت است. بنابراین ضرورت شرعی حجاب در سخنان ایشان مورد انکار قرار نگرفته است.» این اظهارات از سوی دفتر رئیس‌جمهوری موجب شد تا برخی رسانه‌های مخالف دولت آن را به فرافکنی و فرار به جلو تعبیر کنند. تعبیری که پاسخی از سوی دفتر رئیس‌جمهوری نیافت.
فرافکنی به جای عذرخواهی


پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی با صدور اطلاعیه‌ای از دفتر رئیس‌جمهور، انتقاد کرد. انتخاب نوشت، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا... مکارم در ادامه توضیحات کوتاه، فیلم‌هایی از سخنرانی رئیس‌جمهور و اظهارات وی درباره فضای مجازی و حجاب منتشر کرده است. متن اطلاعیه از این قرار است: پس از سخنرانی مشکل‌دار ریاست جمهوری و موضع‌گیری صریح آیت‌ا... العظمی مکارم شیرازی، متأسفانه دفتر ریاست جمهوری به جای عذرخواهی و اصلاح اشتباه، دست به فرافکنی زده و اظهارات اشتباه دیگری داشته است. با توجه به سوالات مکرر مخاطبان در مورد سخنان رئیس‌جمهور، موضع معظم‌له و بیانیه دفتر ریاست جمهوری، به‌رغم میل باطنی ناچار به انتشار بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهور شدیم. امیدواریم خداوند متعال عاقبت همه را ختم به خیر بفرماید.