داستان های یک افتتاحیه پرماجرا

مصطفی قاسمیان - سه‌شنبه‌شب مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران برگزار شد و پر از اتفاقات گوناگون و حاشیه‌های ریز و درشت بود. این مراسم با اجرای منصور ضابطیان، به اهدای جوایز مسابقه تبلیغات سینمای ایران و تجلیل از چند چهره مهم تاریخ سینمای ایران اختصاص داشت. گزیده اتفاقات افتتاحیه امسال را که به قول مجری، می‌توان «سال تحویل سینمای ایران» نامید، در ادامه می‌خوانید:
1- تنها یک سخنرانی کوتاه
نکته جالبی که در ابتدای مراسم به چشم می‌خورد، موجز بودن بخش سخنرانی‌های ابتدایی بود. برخلاف سال‌های قبل، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی   سخنرانی نداشتند و دبیر جشنواره هم در یک اتفاق جالب، در تنها دو دقیقه و 29 ثانیه، به حاضران تبریک و خوشامد گفت. به علاوه آن که متن سخنرانی وی، روی کاغذ نوشته شده بود. در ادامه مراسم هم ضابطیان اعلام کرد که از صالحی وزیر ارشاد خواسته تا چند کلامی بگوید، ولی وی گفته در حضور هنرمندان، باید بیشتر شنونده باشد تا گوینده.
2-    3 سیمرغ اهدا شد


پس از سخنرانی داروغه‌زاده، نوبت به اعلام برگزیدگان بخش تبلیغات سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رسید. سیمرغ بلورین بهترین عکاسی فیلم، برای مجموعه تصاویر «بمب: یک عاشقانه» به حبیب مجیدی رسید. طاها ذاکر برای پوستر «کوپال»، سیمرغ بهترین پوستر فیلم را به خانه برد و روح‌ا... موحدی برای تیزر فیلم «گرگ‌بازی» شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین تیزر شناخته شد.
3- نکوداشتی برای آقای بازیگر
پس از پخش کلیپی از درگذشتگان سال گذشته سینمای ایران، نکوداشت زنده‌یاد عزت‌ا... انتظامی برگزار شد. با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره روی صحنه،  از مجید انتظامی فرزند آقای بازیگر دعوت شد تا برای برگزاری نکوداشت، به آن‌ها بپیوندد. او با تبریک سال جدید سینمای ایران گفت: «امیدوارم امسال، سال پرباری برای سینمای ایران باشد و از خانه سینما برای زحماتی که در این مدت برای ما کشیده‌اند، تشکر می‌کنم.»
4- بزرگداشت کارگردان «بانوی عمارت»
در ادامه بزرگداشت عزیزا... حمیدنژاد کارگردان «هور در آتش» و «اشک سرما» برگزار شد. علیرضا شجاع‌نوری که به تازگی در سریال پرمخاطب «بانوی عمارت» با این کارگردان همکاری داشت، روی صحنه آمد و از خاطرات همکاری با او گفت. حمیدنژاد نیز در سخنانی درباره کارنامه‌اش گفت: «هرکدام از کارهایم را با عشق ساختم و سراغ ساخت هر فیلمی نرفتم. در این بین از همسرم تشکر می‌کنم که اجازه نداد من هر فیلمی را بسازم.»
5- حسرت ابراهیم حقیقی برای آقای بازیگر
بزرگداشت ابراهیم حقیقی طراح پوستر سینمای ایران، قسمت بعدی افتتاحیه بود که با حضور رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی انجام شد. حقیقی در سخنانی گفت: «حسرتم این است که در میان شش نفری که امشب بزرگداشت برای شان گرفته‌اند، ‌جای یکی خالی است. سال‌ها پشت میزی در خانه هنرمندان می‌نشستم که عزت‌ا... انتظامی مقابلم بود و حسرت امشبم این است که او در میان ما نیست.»
6- سخنان پربازتاب معتمد آریا
بخش بعدی مراسم افتتاحیه، مربوط به بزرگداشتی بود که با حضور رضا کیانیان، همایون اسعدیان و علیرضا رئیسیان، برای فاطمه معتمد آریا، بازیگر پرسابقه سینمای ایران برگزار شد. معتمدآریا هم پس از صحبت های همکارانش با این کنایه که «همه را به آقایی قبول دارند» گفت: «من خوشحالم به عنوان یک زن می‌توانم گوشه‌ای از احساسات زنانه و مادرانه را با سینما به مردم سرزمینم نشان دهم. برای من سخت بود که بپذیرم در این جا حضور پیدا کنم. نمی‌خواهم بگویم دلخورم ولی می‌خواهم بگویم جای آقای بیضایی که سهم زیادی در تاریخ فرهنگ این مملکت داشت خالی است.»
این بازیگر گفت: «بزرگ ترین خوشحالی امشب برای من این است که خانواده سینما این جا جمع هستند و من سهم کوچکی از این جمع شدن دارم، همکارانی که فکر می‌کنم به خاطر از خودگذشتگی‌ها و دوستی‌های بی‌دریغ‌شان به این مهم ترین هنر مردمی این روزگار چنگ زده‌ایم.» وی ادامه داد: «باید بگویم باعث افتخارم است که همه تیغ‌های تیز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همه انتقادها از همه‌سو به سوی سینمای ایران است چون دست‌یافتنی نیست و هر کسی از هر طرف پیکان تیز انتقادهایش را سمت سینما پرتاب می‌کند ولی ما خانواده‌ای دوست‌داشتنی، محترم، والا و معتقد به ارزش‌های انسانی هستیم. صنعت و هنر سینمای ما بزرگ ترین سفیر فرهنگی ماست و این دلیل حملات گسترده به سینمای ایران است.»
7- همخوانی یا تک‌خوانی
در ادامه تئاتری به کارگردانی محمد رحمانیان درباره فیلم‌های تاریخ سینمای ایران، با حضور علی عمرانی و سانیا سالاری و چهل هنرجوی تئاتر اجرا شد. مهم ترین اتفاق مراسم اما، در اواخر این جشن و پس از پایان نمایش رخ داد؛ جایی که ترانه‌ای با حضور چند نفر از هنرجویان تئاتر پخش شد که برخی معتقد بودند تک‌خوانی یک زن اتفاق افتاده است. پخش تلویزیونی از شبکه نمایش قطع شد و تصاویر مجری روی آنتن رفت. عصر دیروز آیت‌ا... نوری همدانی در این باره گفت: «به ما اطلاع دادند که در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر عمل ضدارزش انجام شده که این مسئله بسیار مایه تأسف است.» دادستان تهران هم اظهار کرد: «از وزیر محترم ارشاد انتظار می‌رود در حوزه‌هایی مثل مطبوعات، سینما، تئاتر و موسیقی و مراسم های دیگر حتما به این نکته توجه کنند که موازین شرعی و قانونی رعایت شود.»
روابط عمومی جشنواره فجر در بیانیه‌ای تک‌خوانی یک زن را در این مراسم تکذیب و اعلام کرد سوءتفاهم به دلیل ضعیف بودن صدای پخش زنده تلویزیونی بوده است. سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز به انتقادها پاسخ داد و در بخشی از توئیت خود در این باره نوشت: «...در پایان نمایش نامه‌ای از چهل‌سال سینما روایت شد و  سرودی با عنوان سلام به چهل‌سالگی. جز صدای جمع‌خوانی به من نمی‌رسید. به دوستانم گفته‌ام قانون و شریعت معیار است.»
8- بزرگداشت تدوینگر و دوبلور پیش کسوت
آخرین بخش مراسم، بزرگداشت‌هایی بود که برای خسرو خسروشاهی دوبلور و عباس گنجوی تدوینگر سینمای ایران برگزار شد. بهمن فرمان‌آرا و مسعود کیمیایی فیلم سازان پیش کسوت سینمای ایران در تقدیر از گنجوی حاضر شدند و منوچهر اسماعیلی و منوچهر والی‌زاده نیز از حاضران در بزرگداشت خسروشاهی بودند.