کارتون سازی صدا و سیما برای مصباح یزدی

آرمان: صنعت انیمیشن سازی و القای برخی آموزه‌ها با ابزار کارتون همواره تاثیرگذار بوده است، اما در ساخت کارتون نیز باید یک سری مولفه‌ها رعایت شود. در این راستا اخیرا شبکه پویای صداوسیما با پخش مستندی به نام آقامحمدتقی به روایت زندگی آیت‌ا... مصباح یزدی و حضور در مبارزات انقلاب پرداخته تا با ابزار کارتونی وی را به کودکان و نوجوانان بشناساند. نکته اینجاست که سازندگان این کارتون درصدد بوده‌اند که با تاریخ‌سازی آیت‌ا... مصباح را از جمله یاران نزدیک و در حلقه اول یاران امام نشان دهند، اما اگر مراجعه‌ای به تاریخ انقلاب داشتند شاید این مستند را نمی‌ساختند. سازندگان این قسم برنامه‌ها باید بدانند که با تاریخ سازی نمی‌توان شخصی را در جای دیگر قرار داد.
حکایت یک انیمیشن
11 بهمن مصادف با سالروز تولد آیت‌ا... مصباح یزدی بود که شبکه پویای صداوسیما با پخش کارتونی تحت عنوان آقامحمدتقی درصدد برآمد تا این شخصیت روحانی را از این طریق به کودکان و نوجوانان بشناساند.«این کارتون به زندگی «یک پسر نازنین به اسم محمدتقی» می‌پردازد که در شهر یزد هر روز در کوچه و خیابان زورگویی شاه به مردم را می‌دید و غصه می‌خورد. آنچه در این کارتون روایت شده نشان می‌دهد شخص مورد نظر در این انیمیشن به حوزه علمیه قم می‌رود درس می‌خواند، سر کلاس‌های درس امام(ره) شرکت می‌کند، آنها را نوشته و به مردم می‌‌دهد و حتی خود نیز برای مردم سخنرانی و از زورگویی‌های رضاشاه و پسرش تعریف و می‌کند.» با اینکه استفاده از ابزارهای مدرن برای انتقال مفاهیم فرهنگی و سیاسی کار ناپسندی نیست اما ساخت این کارتون با استفاده از ابزار روزآمد و مدرن برخی حواشی و حتی شگفتی‌ها را رقم زده است. نخست اینکه رویکرد سازندگان این کارتون با رویکرد خود آیت‌ا... مصباح هیچ گونه تطابقی ندارد؛ چرا که اساسا آیت‌ا... مصباح در گفتارهای خود دیگر مظاهر مدرن را نفی می‌کند. از این رو این انیمیشن یک گزاره متناقض‌نما یا پارادوکس جلوه می‌کند. از طرف دیگر این انیمیشن اصرار دارد که آیت‌ا... مصباح را یک چهره انقلابی و مبارز و نزدیک به امام خمینی ترسیم کند که سخنان ایشان را منتقل می‌کرده است. در حالی که این نکته با واقعیت‌های تاریخی نمی‌خواند. زیرا بجز امضای اعلامیه‌ای در اوایل دهه 40 و در کنار فضلای قم حرکت مشهور و مؤثر دیگری از ایشان دیده نشده است و این پرسش پدید می‌آید که اگر تا این حد به امام نزدیک بوده چرا در سال 57 عضو شورای انقلاب نشده در حالی که شهید مطهری و شهید بهشتی هم چندان زندان رفته نبودند و کار چریکی انجام نمی‌دادند و به فعالیت فرهنگی بیشتر شهرت داشتند، اما در هسته مرکزی شورای انقلاب قرار گرفتند‌. از سوی دیگر کافی است به یاد آوریم که امام چند حکم به مقام معظم رهبری، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و روحانیون دیگر مانند موسوی اردبیلی، موسوی خوئینی‌ها، عبدا‌... نوری، محمد یزدی و دیگر اعضای شورای نگهبان و چهره‌های متعدد دیگر داده، اما هیچ حکمی برای مصباح یزدی صادر نکرده است. حال این پرسش پدید می‌آید که اگر آیت‌ا... مصباح یزدی 15 سال در مبارزات انقلاب حضور داشته چرا به مسئولیتی گماشته نشد؟ باید اذعان داشت حلقه اصلی یاران امام و اصطلاحا حواریون در سال 1357 همان 15 تا 17 نفری هستند که به عضویت شورای انقلاب درآمدند یا چهل پنجاه نفری که از پاریس با امام به ایران برگشتند و مبارزین دیگر نیز مشخص‌اند و آقای مصباح در زمره هیچ یک از اینها نبوده است و با کارتون‌سازی نمی‌توان تاریخ ساخت.
سابقه بسیار کوتاه


وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دفاع مقدس در مورد حضور آیت‌ا... مصباح یزدی در مبارزات انقلاب اظهار داشت: ایشان سابقه بسیار کوتاهی در جنبش داشتند، خیلی کوتاه. آقای مصباح در جمعیت سری 13نفره‌ای که نقش اصلی‌اش را آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی داشتند، به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی حضور داشت. انتخاب نوشت؛ حجت‌الاسلام عبدالمجید معادیخواه گفت: به ایشان هم بها داده می‌شد. بالاخره به‌لحاظ تحصیلات وضع خوبی داشت. اما وقتی آن لو رفت، دیگر در صف مبارزه حاضر نشد البته ایشان به طور کلی با همه کسانی که... (جمله ناتمام) ایشان با دکتر شریعتی اختلاف شدیدی داشت. وی ادامه داد: بعضی‌ها عقیده داشتند که مصباح بر اساس عقیده رفتار می‌کند. وی در خصوص ظهور و بروز آیت‌ا... مصباح در دهه 60 در اردوگاه انقلاب بیان کرد: اجمالا ایشان این اردوگاه را تخطئه می‌کرد. در آنگونه انقلاب خب؛ ایشان اینگونه رفتار می‌کرد که طبیعی است، چنین رویکردی پیامدهایی داشته باشد. آنچه از بیرون می‌دیدم، ایشان با این اردوگاه مخالف بود و به نظرم، در دهه شصت هم احساس نمی‌کردم که تغییری ماهوی کرده باشند.