نسخه نمکی برای بهداشت و درمان

آرمان: جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس انجام شد که در این جلسه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و برخی از وزرا حضور داشتند و پس از استماع نطق موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی مجلس با ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ مخالف و ۴ ممتنع به سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد. رای بالای مجلس به دکتر سعید نمکی، مسئولیت او را در بهتر شدن امور بهداشت و درمان کشور سنگین‌تر کرده است. آیا او می‌تواند در برابر این رای «نمکی» مجلس، برنامه‌های طرح سلامت را به گونه‌ای پیش ببرد که موجب امیدواری بیماران شود؟
نطق مخالفان
صبح روز گذشته پس از قرائت دستور کار صحن علنی مجلس توسط سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، بررسی برنامه و صلاحیت سعید نمکی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخذ رأی اعتماد در حضور رئیس‌جمهور آغاز شد و مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی به ایراد سخن پرداختند. نماینده تبریز به عنوان نخستین مخالف گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت اظهار داشت: آیا جناب نمکی برای اصلاح شرایط و بردن شرایط بخش سلامت به سمت مردم و حل مسائل مردم به جای متورم کردن هزینه‌ها راهکار دیگری دارید؟ برنامه شما در این زمینه چیست. محمدحسن فرهنگی گفت: ما می‌خواهیم انتظار داشته باشیم که قانون را اجرا کنید و پزشک خانواده را تعیین تکلیف کنید. نماینده سبزوار نفر دومی بود که در مخالفت با وزیر پییشنهادی سخن گفت. حسین مفصودی خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: سفره مردم کوچک شده است و بیماری‌ها افزایش پیدا کرده. جناب رئیس‌جمهور به آقای نوبخت بفرمایید به کمک آقای نمکی بشتابد. برخلاف گفته آقای رئیس‌جمهور، تنها بخشی از مردم فاقد طرح بیمه هستند؛ آنهایی هم که بیمه هستند بیمه آنها اعتباری ندارد؛ همه داروها را با بیمه نمی‌دهند. مردم توان پرداخت داروها را ندارند. طرح تحول سلامت برای مردم گران تمام شده است.
سخن موافقان


سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج در حمایت از وزیر پیشنهادی عنوان کرد: به موجب قانون کشور و آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه‌های ارائه شده از سوی کابینه و وزرا باید نشان‌دهنده تجربه، تخصص، توانایی رهبری، عدالت محوری، صداقت، راستگویی و وفای به عهد باشد که این خصوصیات در برنامه دکتر نمکی آشکار است و ما خوشحال هستیم که فردی سکان وزارت بهداشت را برعهده بگیرد که در کتابت بودجه این وزارتخانه دخل و تصرف داشته و امروز به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است. علی نوبخت حقیقی نماینده تهران نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت در چرایی انتخاب آقای نمکی گفت: چون آقای نمکی این بودجه را در سازمان برنامه نوشتند می‌توانند به این وزارتخانه کمک کنند. سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان نیز درموافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: در برنامه دکتر نمکی چند بخش روشن وجود دارد که می‌تواند اتفاقات بزرگی را در بخش سلامت ایجاد کند. اصل بودن پیشگیری بر درمان از دیگر ویژگی‌های این برنامه است. علیرضا سلیمی، نماینده محلات نیز گفت: سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی دارای چند ویژگی است اول اینکه ایشان فردی پاکدست است و به رغم اینکه در سطح کلان مدیریت متفاوتی را تجربه کرده، تا امروز لکه سیاهی در پرونده‌شان پیدا نشده است.
طرح تحول سلامت
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دفاع از برنامه‌های خود و آینده طرح تحول سلامت اظهار کرد: این طرح توانست مشکلات خاصی را از روی دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه منابع مالی را هدایت می‌کردم نقاط قوت این طرح را به پیش خواهم برد. سعید نمکی گفت: حمایت از هزینه‌های بیماران مخصوصا هزینه‌های کمرشکن و حمایت از بیماران صعب‌العلاج از برنامه‌های ما است و این طرح دارای نقصان‌هایی هم بود که باید با نگاه کارشناسانه‌تر به آن بپردازیم باید طرح را به گونه‌ای پیش ببریم که کارشناسان اقتصادی هم به آن بپردازند. وی یادآور شد: با توجه به قانون برنامه پنجم که مغفول ماند و با نگاه به برنامه ششم باید پرونده الکترونیک سلامت را اجرا کنیم و پرداخت نظام نوین را انجام دهیم که فاصله پرداخت‌ها بین پزشک و پرستار رعایت شود، آنچه در وزارت آقای هاشمی به عنوان مصوبات تاسیس و زیرساخت وجود داشته قابل رسیدگی است و هیچ پروژه‌ای را بر زمین نخواهیم گذاشت. وی ادامه داد: توسعه درمان سرپایی و توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، توسعه پزشکی از راه دور و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویت‌های ماست که متاسفانه از بخش خصوصی غافل ماندیم. امتیاز دادن به بخش خصوصی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنم. بیمه همگانی از برنامه‌های ماست. سعی می‌کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها، در نقاط کمتر برخوردار کشور با نظام توزیع عادلانه‌تر برخورد کنیم. نمکی تصریح کرد: تمام مراکز تحقیقاتی جزیره‌ای عمل می‌کنند ما باید مراکز تحقیقاتی ما محورهای تحقیقاتی مشخصی را تعریف کنیم تا حاصل آن گره از نظام سلامت باز کند. وی اظهار کرد: از من پرسیدند تو که اوضاع را می‌دانی چرا می‌روی گفتم می‌روم شاید چراغ امید پیرزنی که با شادمانی اسفند برای گلنگ‌زنی مرکز درمانی روستایش دود کرد خاموش نشود. می‌روم تا بیمار مبتلا به سرطان نیمه شب اندوه دارو نداشته باشد تا به قول رهبرم بیمار هموطنم در بیمارستان بجز اندوه بیماری غم دیگری عذابش ندهد تا سرای خانواده‌ای تنگدستی برای خرید داروی تقلبی و حراج به دلالان بی‌رحم به فروش برسد.
رای اعتماد به وزیر
پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور در دفاع از گزینه پیشنهادی خود، نمایندگان موافق و مخالف و وزیر پیشنهادی با خروج اعضای دولت از مجلس رای‌گیری در باره رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد که سعید نمکی توانست از مجموع ۲۵۹ رای اخذ شده، با ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ مخالف و ۴ ممتنع و یک رای باطله اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی وزارت بهداشت کسب کند.
حاشیه‌ها
رئیس‌جمهور هنگام خروج از مجلس برای لحظاتی در میان حلقه نمایندگان قرار گرفت و با آنها به صحبت پرداخت، در این میان محمدحسین فرهنگی که درحال بیان دلایل مخالفت خود با گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت بود، خطاب به علی‌لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت گفت: آقای لاریجانی بهتر است به رئیس‌جمهور پیشنهاد کنید که وقت‌های ملاقاتی را برای نمایندگان، اعضای کمیسیون‌ها و مجامع استان‌ها بگذارد تا هنگامی که چنین موقعیت‌هایی پیش می‌آید نمایندگان به دنبال صحبت با ایشان نباشند. لاریجانی در پاسخ فرهنگی گفت: بله فکر خوبی است. از طرف دیگر تعدادی از نمایندگان دور رئیس‌جمهور حلقه زدند و با وی به صحبت پرداختند. شنیده‌ها حاکی از آن است که نمایندگان با اشاره به برگزاری دادگاه فعالان محیط زیستی از روحانی خواسته‌اند که باتوجه به حساسیت پرونده در جامعه، مجامع بین‌المللی و حقوق بشری این افراد بتوانند با قواعد حقوقی و با رعایت کامل موازین حقوقی حق انتخاب وکیل مورد نظر خود را داشته باشند. از دیگر حاشیه‌‌های این جلسه می‌توان بله اظهارت کنایه‌آمیز نماینده سبزوار در مجلس اشاره کرد که به کنایه گفت: دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین دولت است و مردم دچار سوءتغذیه شده‌اند و این دولت یک نمک کم داشت که دکتر نمکی هم آمد که با حضور ایشان دولت اعتدال به سمت خوش نمکی حرکت کند البته نه شیرین شیرین نه شور شور. از نکات دیگر این جلسه می‌توان به رای 98 درصدی فراکسیون امید مجلس به وزیر پیشنهادی بود.