حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق

یک زائر زن ایرانی شهید و 9 تن زخمی شدند
حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق
آرمان: باز هم عراق ناامن شد و حملات تروریستی یکی از پس از دیگری در این کشور رخ می‌دهد. قابل تامل آن است که زائران ایرانی مورد حمله تروریست‌ها قرار می‌گیرند. در تیراندازی افراد مسلح به کاروان زائران آزاد ایرانی در جنوب سامرا در استان صلاح الدین عراق، یک زائر زن ایرانی شهید شد و ۸ تن از زائران زن ایرانی و راننده عراقی زخمی شدند. براساس این گزارش؛ این حادثه در نزدیکی مرقد امام‌زاده سیدمحمد(ع) رخ داد و راننده زائران برای زود رسیدن مسیر جدیدی بر خلاف مسیر همیشگی انتخاب کرده بود. این مسیر میانبر تامین امنیت نشده و نیروهای عراقی از انحراف اتوبوس به آن مسیر مطلع نبودند. تلاش‌ها برای مشخص شدن جزئیات بیشتر ادامه دارد. براساس این گزارش یکی از زائران خانم ۳۴ ساله بر اثر شدت جراحات، شهید شد و راننده و ۴ نفر از زائران به شهر کاظمین اعزام شدند و ۴ نفر دیگر از مجروحین در شهر بلد بستری هستند. تیراندازی از داخل نیزارهای حاشیه جاده انجام شده است. ایرنا در گفت‌وگو با منابع مطلع جزئیات بیشتری از حادثه منتشر کرد. به نوشته این خبرگزاری اتوبوس در راه اصلی نبوده و از مسیر کشاورزی پشت مرقد امام‌زاده سیدمحمد(ع) حرکت می‌کرد که مورد تعرض واقع شد. این کاروان متعلق به دشت مغان در استان اردبیل بود که حدود ساعت ۱۹ بعد از نماز مغرب و عشاء مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت. بنا بر این گزارش اسامی مجروحان به این شرح است: حجت بهروزی، مریم بهروزی، ابراهیم بیدار، اطلس شهباززاده، سیران گل‌سبلانی، نارنج فرزانه، ستاره عمرانی، صدیقه قبادی و اکرم عمرانی.
روایت منابع امنیتی عراق از حمله به زائران


از سوی دیگر الحشدالشعبی عراق با اشاره به اینکه داعش یک حمله تروریستی علیه زئران انجام داده است اعلام کرد که در این حادثه ۶ ایرانی و یک عراقی زخمی شدند. الحشدالشعبی عراق اعلام کرد که حمله تروریستی به زائران در منطقه بلد منجر به زخمی شدن ۷ نفر شد که ۶ نفر از آنها ایرانی و یک نفر تابعیت عراقی دارد. الحشدالشعبی اعلام کرد که این حمله از سوی عناصر تروریستی داعش انجام شد. در این بیانیه آمده است که تیپ ۴۳ الحشدالشعبی وارد مناطق نزدیک به حادثه شده است اما عناصر تروریستی به مکان نامعلومی فرار کرده‌اند. بر اساس این گزارش، برخی رسانه‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که نیروهای تروریستی یک اتوبوس زائران ایرانی را هدف قرار داده است که این حادثه منجر به زخمی شدن چند نفر شده است.
توهم ابراز وجود
دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف عمیق از حمله تروریستی به اتوبوس زائران ایرانی در شهر بلد عراق که منجر به شهادت و جراحت تعدادی از هموطنان شد، این اقدام ددمنشانه و غیرانسانی را به شدت محکوم کرد. بهرام قاسمی با اعلام پیگیری‌های همه‌جانبه وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی حادثه و رسیدگی به مجروحان اظهار داشت: گروه‌های تروریستی مطرود و شکست خورده در عراق، همچنان در توهم ابراز وجود به سر می‌برند و با دست زدن به اینگونه جنایات غیر انسانی به خیال خام خود به دنبال ضربه زدن به پیوند و وحدت میان ملت‌های ایران و عراق هستند که قطعاً به اهداف شوم خود نخواهند رسید و اینگونه فجایع عزم دو ملت را برای ریشه‌کنی کامل باقی‌مانده جنایتکاران جزم‌تر خواهد کرد.