رفع مشکلات بخش خودرو، اولویت وزارت صنعت


گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير صنعت از افزايش توليد روزانه خودرو خبرداد و گفت: اين اتفاق خبر خوبي براي مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرويي کشور است.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحماني در جمع مديران معاونت امور صنايع ضمن يادآوري شرايط خاص کشور، بر نقش اراده و خواست مديران و مسئولين در عبور از شرايط فعلي و بهبود اوضاع تاکيد کرد و گفت: با توجه به گستردگي موضوعات مطرح در صنعت خودرو، رفع مشکلات اين بخش در سرفصل برنامه‌هاي وزارت صنعت قرار گرفته که با تلاش مستمر معاونت امور صنايع و دستورات مساعد رياست محترم جمهور در اين بخش، با تعيين شدن تکاليف خودروسازان براي ايفاي تعهدات خود به مشتريان، موضوع به خوبي مديريت شد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در اين راستا توليد خودرو افزايش يافته است که خبر خوبي براي مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرو است

  • تحويل خودروهاي معوق وظيفه خودروسازان است

همچنين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، تحويل خودروهاي معوق را وظيفه خودروسازان دانست و گفت: شرکتهاي خودروساز با در نظر گرفتن راهکارهاي عبور از تحريم، زمان توليد خودروها را براي مشتري مشخص مي‌کنند.

به گزارش تجارت به نقل از صدا و سيما، اعمال محدوديت‌هاي بين المللي بر اقتصاد کشور، هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتريانشان به تعويق بيفتد؛ اما در اين ميان شاهد ابتکار برخي از شرکتهاي خودروساز براي پايان بخشيدن به اين ماجرا هستيم.

واقعيت آن است که مهمترين مشکل در زمانبر شدن تعهدات خودروسازان به مشتريان، به دليل عدم واردات قطعات به کشور است؛ موضوعي که نياز به دور زدن تحريم‌ها به منظور ورود قطعات به کشور و ادامه روند توليد را ايجاد کرده است؛ اما از آنجا که در شرايط تحريم، هيچ خودروساز خارجي حاضر به همکاري با خودروسازان داخلي نيست، بر اين اساس، خودروسازان به کمک دولت در حال ايجاد مکانيزم‌هاي جديد براي دور زدن تحريمها هستند تا از اين طريق بتوانند با واردات قطعات مورد نياز محصولاتشان به چرخه توليد خودرو در کشور ادامه دهند.

در صورتي که اين مکانيزم جديد طراحي شود و مشکل در تامين قطعات حل شود، خودروسازان نيز ميتوانند تعهدات معوقه خود را به مشتريان تحويل دهند؛ موضوعي که فرشاد مقيمي، معاون امور صنايع وزارت صمت نيز بر آن تاکيد کرده است و در خصوص لزوم اعلام زمان تحويل خودروهاي معوق توسط خودروسازان به مشتريان گفته است اين مساله، جزو تکاليف خودروسازان بوده و لازم است شرکت‌هاي خودروساز با درنظر گرفتن راهکارهاي عبور از تحريم‌ها، زمان توليد خودروهاي معوق را براي مشتريان مشخص کنند و ما اين موضوع را به خودروسازان تکليف کرده ايم.

اکنون همه مسئولان متفق القول تاکيد دارند که خودروسازان ملزم به رعايت تعهدات خود در قبال مشتريان هستند و بر اين اساس بايد جدول زمانبندي براي تحويل خودرو به مشتريانشان را اعلام کنند؛ موضوعي که شهرام ميرآخورلو، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان نيز به آن اشاره دارد و چند راه حل در اين زمينه را ارايه کرده است.

به گفته ميرآخورلو، هر چند خودروسازان تا بتوانند براي مبارزه با تحريم‌ها و تامين قطعات مورد نياز راهکاري پيدا کنند، مدتي زمان خواهد برد اما آنچه که مهم است و بايد اتفاق بيفتد اين است که شرکت‌هاي خودروساز بايد براي خودروهاي پيش فروش سررسيد شده، زمان تحويل را براي مصرف کننده مشخص و رضايت مصرف کننده را در اين زمينه جلب کنند؛ بنابراين موارد به خوبي مشخص است که سه مسير پيش روي خودروسازان قرار دارد؛ اول اينکه خودروسازان در سبد فروش، خودروي جايگزين قرار دهند؛ ضمن اينکه مسير دوم فراهم کردن شرايط و امکان انصراف از خودروي خريداري شده و بازگشت مبلغ پرداختي مشتريان و سومين راهکار نيز، اعلام زمان حدودي تحويل خودرو به مشتريان است.

در چنين شرايطي که مسئولان تاکيد جدي بر مشتري مداري در شرکتهاي خودروساز و برنامه‌ريزي براي حل مسائل موجود دارند، يکي از شرکتها با انتشار اطلاعيه‌اي جدول زمان بندي تحويل خودروهاي معوق خود را اعلام کرد. اين شرکت از طريق راهکارهايي توانسته مشکل تامين قطعات خود که بر اثر تحريم‌هاي بانکي و صنعت خودرو کشور به وجود آمده بود را پشت سر بگذارد و قطعات موردنياز محصولات خود را وارد کند؛ به نحوي که صنعت خودرو آذربايجان در راستاي ايفاي تعهدات خود به مشتريان نه تنها تغييري در قيمت محصول خود اعمال نکرده؛ بلکه تحويل خودروها را با قيمت‌هاي مندرج در قرارداد انجام خواهد داد. موضوعي که اين روزها دغدغه اصلي خريداران خودرو محسوب مي‌شود.

  • ۸۰ درصد از توليد روزانه خودروسازان به فروش فوري اختصاص مي‌يابد

در اين زمينه عباس تابش، رييس سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان با اشاره به اينکه بازرساني در شرکت‌هاي خودروساز از سوي سازمان حمايت مستقر شده اند، گفت: مقرر شده که ۸۰ درصد از ميزان توليد روزانه خودروسازان براي رفع تعهدات گذشته شرکت و ۲۰ درصد نيز براي مديريت بازار در قالب فروش فوري عرضه شود؛ به نحوي که اين روش را تا نهايي شدن تحويل تعهدات دنبال خواهيم کرد. وي با بيان اينکه صنعت خودرو آذربايجان، جدول زمان بندي شده‌اي را جهت تحويل خودروهاي معوق خود اعلام کرده است، گفت: با مديران جلساتي داشتيم و پيشنهادات بسياري ارايه شده است. سازمان حمايت از مصرف کنندگان بر روند توليد و تحويل خودروهاي معوق طبق جدول اعلامي‌کاملا نظارت خواهد داشت. وي معتقد است اين پروژه مي‌تواند الگويي مناسب براي خودروسازان دولتي و خصوصي ديگر شود.