فرمانده عملیات نقشه‌اش را لو نمی‌دهد


گروه انرژي: زنگنه گفت: وقتي مي‌گويم چيزي نمي‌گويم به اين معنا نيست که کاري نمي‌کنيم، ما شبانه روز کار مي‌کنيم ، فرمانده عمليات هر کاري مي‌کند اما نقشه را لو نمي‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدين خودي منجر مي‌شود.

به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه در نشست خبري گفت: عليرغم مشکلات، با قدرت و اقتدار براي توسعه صنعت نفت و رفاه مردم تلاش مي‌کنيم اما نوک اصلي پيکان جنگ امريکا که به طور غير قانوني و با حمايت اسرائيل، تحريک منافقين و اشرار منطقه انجام مي‌شود صنعت نفت است. زنگنه تصريح کرد: ما اکنون تلاش مي‌کنيم آمريکا موفق نشود همانطور که در نوامبر هم موفق نبود و عليرغم وعده‌ها نتوانست همان‌گونه که به مردمش وعده داده بود نفت ما را صفر کند و مجبور شد معافيت به برخي کشورها بدهد. در آينده هم نمي‌تواند چرا که ما شبانه روزي تلاش مي‌کنيم.

  • اتاق تاريک براي دشمنان است

وي ادامه داد: بعضي مي‌گويند اتاق تاريک داريم. ما براي دشمنان مردم ايران اتاق تاريک داريم. ما سعي مي‌کنيم حفاظت اطلاعاتي بالا باشد. کاري مي‌کنيم در نهايت شفافيت باشد. ما مثل سربازان گمنام هستيم که کسي نمي‌داند چه مي‌کنيم. زنگنه گفت: بعضي ما را تحريک مي‌کنند، اما ما حرف نمي‌زنيم به عنوان خدمتگذار، سعادت مردم مدنظر ما است. افتخارات را مردم مي‌آفرينند. وي اظهار داشت: ما در شرايط سخت جنگي هستيم. بنده در دوران جنگ در جهاد بودم، جنگ نکردم ولي آن شرايط را درک کردم. اکنون سخت تر از آن زمان است فقط اين جنگ کشته و زخمي‌ندارد ولي سختي دارد اما ما با قدرت برخورد مي‌کنيم. مقام عالي وزارت نفت با اشاره به روند توسعه صنعت گاز طي ۴ دهه گذشته گفت: ما قبل از انقلاب چيزي به عنوان صنعت گاز نداشتيم، توليد کم، شبکه کوچک و ظرفيت پالايش ۳۶ ميليون متر مکعب در روز را داشتيم که اکنون ۳۰ برابر و به ۱۰۶ ميليون متر مکعب رسيده است، انشعابات گاز آن زمان ۵۲ هزار بود امروز به ۱۱.۵ ميليون انشعاب رسيده است، گازرساني صفر بود و فقط کمي‌گاز در تهران داشتيم، اکنون ۹۲ درصد جمعيت تحت پوشش گاز هستند و‌ در دنيا بي‌نظير هستيم، تعداد روستاهاي تحت پوشش گاز يک روستا بود امروز ۲۷ هزار روستا و ۷۷ درصد جمعيت روستايي تحت پوشش هستند. زنگنه با اشاره به توسعه صنعت پالايش نفت طي 4 دهه گذشته نيز بيان کرد: در آن زمان ما مي‌توانستيم يک دهم ميليون بشکه پالايش نفت داشته باشيم اما امروز به 2.2 ميليون بشکه رسيده است ميزان توليد بنزين در آن زمان 14 ميليون ليتر بود و امروز به 105 ميليون ليتر رسيده است. وي ادامه داد: البته توليد نفت خام طي 4 دهه گذشته به دليل سياست‌هايي که داشتيم کم شده و از 5.5 ميليون بشکه به 4 ميليون بشکه رسيده است اما در زمينه ذخائر استحصالي رشد داشته‌ايم به طوري که در سال 57 رقم ذخائر قابل استحصال ما 88 ميليارد بشکه بود اکنون 50 ميليارد بشکه برداشت داشته‌ايم و ذخائر ما 160 ميليارد بشکه نفت خام است يعني 6 برابر شده است. وي با اشاره به روند توليد نفت از ميادين مشترک تصريح کرد: در حال حاضر ميزان توليد روزانه ما از طرف مقابل در غرب کارون بيشتر است و از 70 هزار بشکه به 350 هزار بشکه يعني پنج برابر خواهد رسيد.

  • توليد از پارس جنوبي از دولت اصلاحات آغاز شد

وي با اعلام اينکه چند طرح مهم در اسفندماه افتتاح مي‌شوند، گفت: قبل از انقلاب پارس جنوبي کشف نشده بود در سال 76 و در زمان دولت اصلاحات اولين قرارداد آن امضا شد و طي هشت سال پنج فاز وارد مدار شد و پنج فاز نيز در حال اجرا بود تاکنون 21 فاز وارد مدار توليد شده و طي اسفندماه نيز چهار پالايشگاه با ظرفيت 110 ميليون متر مکعب ورودي آماده افتتاح است و فازهاي 13، 22، 23، 24 نيز قرار است سه ميليارد تومان گاز از دريا دريافت کنند دو ميليارد متر مکعب از خود اين فازها و يک ميليارد مترمکعب نيز از خود فازها تامين مي‌شود. با تکميل بخش آفشور فاز 14 پالايشگاه اين فاز نيز وارد مدار مي‌شود و به اين ترتيب توليد روزانه ما از قطر فراتر مي‌رود.

  • توليد گاز به 1000 ميليارد متر مکعب مي‌رسد

وزير نفت با بيان اينکه سال 98 اولين بار ميزان توليد اتان به 10 ميليون تن مي‌رسد به اين ترتيب براي اولين بار پتروشيمي‌ها مي‌توانند از اتان توليدي براي توليد الفين استفاده کنند. وي اظهار اميدواري کرد که واحدهاي فاز اول الفين پتروشيمي‌بوشهر، الفين ايلام، متانول سبلان، کود شيميايي لردگان، پتروشيمي‌مياندوآب، اي‌اس‌پي‌آر صدف عسلويه، متانول کاوه و بيدبلند ۲ در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازي و آغاز بهره‌برداري برسند. ظرفيت اين واحدها ۱۲ ميليون تن و مبلغ سرمايه‌گذاري در جريان آنها نزديک ۷ ميليارد دلار است که بيش از ۸۰ درصد پيشرفت داشته‌اند و براي آينده کشور مهم هستند.زنگنه اعلام کرد: ظرفيت توليد گاز سال آينده به هزار ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.

زنگنه با اشاره به انتقاداتي که درباره مذاکره با چين و روسيه براي امضاي قرارداد مطرح مي‌شود، گفت: افرادي که مي‌گويند تمايل همکاري با چين و روسيه را نداشتيم، چه دليلي دارند؟ با توتال قرارداد امضا کرديم و اصرار کرديم که چيني‌ها در کنسرسيوم حضور داشته باشند. براي توسعه ميادين آزادگان و يادآوران، پذيرفتيم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

  • پيشنهاد روسها براي احداث خط لوله صادرات به اروپا

وي در ادامه در پاسخ به سوال ايلنا درباره نامه 72 نماينده مبني بر عدم پيگيري پيشنهاد دولت هند جهت اجراي خط لوله صادرات گاز از چابهار با مشارکت روسيه توزيع داد. ما هيچ پيشنهادي از هندي‌ها دريافت نکرديم اولين بار روس‌ها به ما پيشنهاد دادند و ما نيز ا ستقبال کرديم سال 96 پوتين به ايران آمد و يک يادداشت تفاهم امضا کرديم در هر حال ما از اين پروژه استقبال و حمايت مي‌کنيم. وي با اشاره به ديگر بند نامه نمايندگان مبني بر پيشنهاد روس‌ها براي احداث خط لوله صادراتي گاز از ايران به اروپا با خرج خودشان گفت: بنده اولين بار است که اين سخن را مي‌شنوم کسي که اين پيشنهاد را داده، کجاست؟ آيا پوتين گفته يا وزير نفت روسيه؟ اين موضوع يک پيشنهاد راهبردي است در سطح سران دو کشور تصميم‌گيري مي‌شود حتما بايد به رهبري و رئيس جمهور ابلاغ شود آيا آنها گفته‌اند و من جلوگيري کرد‌ه‌ام موضوع ديگر اينکه اصلا روس‌ها با ما رقابت دارند چطور ممکن است گاز ما را بخواهند به اروپا برسانند شخصي دروغ شاخداري به نمايندگان گفته و آنها هم باور کردند. وي درباره خريد نفت اروپايي‌ها از ايران گفت: از اروپا، هيچ کشوري جز ترکيه از ايران نفت نمي‌خرد. يونان و ايتاليا ازسوي آمريکا معاف شده‌اند اما از ايران نفت نمي‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمي‌دهند. وزير نفت در ادامه با بيان اين‌که به ميزان توليد نفت ايران در فضاي پسابرجام، يک ميليون بشکه اضافه و پول آن به خزانه واريز شد، گفت: برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت مي‌کنيم اما اين به معني اين نيست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمي‌شد، ستاره خليج فارس هم راه نمي‌افتاد. درواقع توليد ۳۶ ميليون بنزين يورو به خاطر امضاي برجام بود. زنگنه درباره انتقاد ديگر مطرح شده از سوي نمايندگان مبني بر اينکه ايران ميادين مشترک با عراق را به‌صورت يکپارچه توسعه نمي‌دهد گفت: نمي‌دانم نمايندگان مجلس موضوع يکپارچه‌سازي استخراج و توليد در ميدان‌هاي مشترک با عراق را از کجا آورده‌اند. درباره مذاکرات عراق با ايران موضوع برعکس بوده است. ما اصرار مي‌کنيم و آن‌ها کاري نمي‌کنند. عراق بعد از تحريم ايران، سوآپ ۱۱ هزار بشکه‌اي کرکوک را به دليل تحريم قطع کرده است. وي با بيان اين‌که ايران ماهي بيش از ۲۰۰ ميليون دلار گاز به عراق صادر مي‌کند، گفت: در حال حاضر ايران دو ميليارد دلار به دليل فروش گاز و برق به عراق از اين کشور طلبکار است.

  • چيني‌ها براي فاز 11 اعلام حضور نکردند

وزير نفت در ادامه درباره وضعيت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: براي توسعه فاز ۱۱ با چيني‌ها مکاتبه کرديم و آن‌ها پاسخ ندادند. درباره گاز به پاکستان هم آن‌ها کوتاهي کرده و تعهدهاي خود را به صراحت اعلام کردند اما حتي يک متر خط لوله هم نکشيدند.